Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Problem med vatten från kallkälla

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Henrik Larsson

#16 » 22:29:12, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var varsam när du gräver vid källan för jag vet ett par här hemma som hade en vattenkälla som var stensatt med bra flöde för tolv år sedan, där dom skulle sätta ner betongringar istället. Men då han som grävde var lite burdus så resulterade det i att det kom inget vatten alls, ådern försvann och dom hittade inte åt den igen. Så det resulterade i att dom fick djupborra istället, vilket fick till följd att dom fick sämre vatten än med den gamla källan. Den är torr än idag. Så var rädd om Källan. :thummar:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.



Henrik.E (trådstartaren)

#17 » 22:34:46, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, att borra är ju lite fusk och också lite synd när det är så bra vattenkvalite vid källan.

Att rensa tjärnen nedströms är ett svårare projekt. Lutningen där är nästan obefintlig i ca 1 km så man ser knappt att vattnet rör på sig.
Sen är det väldigt sankt runt hela bäcken så man kommer nog inte dit med en maskin utan problem. Det lär nog huggas ur närmast bäcken också om man ändå ska ta sig dit. Jag äger marken ca 200 meter nedströms och efter det kommer man in på kommunens skogsmark.
Har påpekat att det bör dikas ur men det verkar gå segt tyvärr.
Har fått höra att man förr i tiden sköt ur bäcken med dikesdynamit emellanåt. På dem tiden var det åkermark runt bäcken nedströms men det var på 40 och -50 talet så det är ett tag sen.
Ska man dika med grävare där idag så är det nog max en 5 tonare och stockmattor som gäller.

Har haft problem med bävrar nedströms i bäcken också. Förra sommaren rev jag deras fördämningar ett 20 tal gånger :aaargh:
Det blir ju inte bättre när dom dämmer upp bäcken så tjärnen stiger 30 cm.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Henrik.E (trådstartaren)

#18 » 22:43:21, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:Var varsam när du gräver vid källan för jag vet ett par här hemma som hade en vattenkälla som var stensatt med bra flöde för tolv år sedan, där dom skulle sätta ner betongringar istället. Men då han som grävde var lite burdus så resulterade det i att det kom inget vatten alls, ådern försvann och dom hittade inte åt den igen. Så det resulterade i att dom fick djupborra istället, vilket fick till följd att dom fick sämre vatten än med den gamla källan. Den är torr än idag. Så var rädd om Källan. :thummar:


Ja, man är ju lite nervös för att förstöra källan om man är dit och våldar med grävaren. Bästa sättet är nog att gräva för hand som dom gjorde förr i tiden men idag har man ju inte deras tålamod.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Henrik.E (trådstartaren)

#19 » 23:36:25, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag funderat på lite olika lösningar med källan. :klia:
Har kommit fram till att det inte spelar någon roll hur mycket jag än sänker bäcken ( eller höjer vattenytan i källan).
Det enda som händer då är att källådern kommer att leta sig upp den lättaste vägen och det är ju upp i bäcken om nivåskillnaden blir för stor. Tror att man isf vill ha en minimal nivåskillnad på ytorna för att det ska funka.
Bäcken ändrar ju även nivå mellan årstider och väder så det lär man ju lösa på nåt sätt.
Jag ska iaf bygga en ny lite större låda i rostfritt som jag kommer att trycka ner utanpå den gamla trälådan. Då kan jag riva den gamla lådan i trä på plats inne i den nya lådan.
Sen finns de ju lite olika lösningar för hur man ska få utloppet att funka.

Så här funkar det nu. Utloppet ur lådan är 12 cm högt och 80 cm brett och centrum ligger ungefär i vattenlinjen.
Jag har alltså ingen koll på om bäcken rinner baklänges in i lådan om källådern i lådan tappar fart eller sätts igen.
Bild
Så här skulle man ju kunna göra istället.
Nackdelen är att det blir svårt att få en skjutlucka någorlunda tät under vattenytan och risk finns ju också att den kärvar och nyper fast.
Bild
Lösning nr 2.
Nackdelen är att man släpper ut vattnet från lådan ganska långt ner så man får nog inte samma omsättning på vattnet då övre lagret riskerar att bli stillastående. Kan bli svårt att hitta en tillräckligt mjuk slang också för att flottören ska kunna jobba utan påverkan av en stel slang.
Bild
Lösning nr 3
Nackdelen är att flottören och ytterändan på avtappningsslangen hamnar ca 1 meter från lådan halvvägs ut i bäcken. Den kan ju då flyta med nedströms och slangen kan ju då vikas. Kan ju bli is runtom lådan på vintern också då man flyttar utloppet längre bort.
Som det är ny fryser det aldrig runt källan.

Bild

Kom gärna med fler förslag eller synpunkter.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Torpöbo

#20 » 19:54:17, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett rör som ledas genom väggen, ett rör som beroende på vattenstående utanför håller utloppet från lådan 10 cm över vattennivån i diket.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se