Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Problem med vatten från kallkälla

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 17:57:45, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kallkälla i skogen som jag tar mitt dricksvatten från. I själva källan är det byggt en trälåda ca 90 X 90 cm.
Djupet i lådan är ca 1.8 m.
Alldeles bredvid källan ligger en bäck ( ca 3 m ifrån ). I sidan på lådan är ett hål där källan rinner ut i bäcken.
Vattenytan i källan och bäcken ligger på samma nivå men man har klarat sig från att få in ytvatten i källan p.g.a att flödet ur källan varit bra. Brukar lägga i ett löv eller några barr så ser man att dom flyter ut ganska snabbat.

Nu när jag var ner och kollade till källan så såg jag att flödet ut ur lådan var nästan obefintligt. Såg då att det hade öppnats
en ny källa mellan bäcken och lådan.
Tog ner grävmaskinen i skogen för att försöka täppa igen den nya källan men varje gång jag täpper igen så ploppar en ny källa upp nån meter ifrån. Dock inte i lådan där jag vill att den ska komma upp :aaargh:

Nåt måste ha hänt nu när tjälen börjat släppa. Den gamla källan jag har har använts sen -40 talet. det enda dom gjort fram tills nu är att byta trälådan ungefär var 20:e år.
Har också försökt att trycka ner rör i botten på den gamla källan för att få upp flödet där igen men tyvärr utan framgång.

Är det nån som har några tips på vad man kan göra ?
Lägger in ett par bilder. Där det är inringat kommer den nya källan upp.
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Åsa-Nisse

#2 » 19:16:01, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Täta utloppet i din trälåda och pumpa läns så kanske det rensar ut slam osv i din gamla källa. Annars får du väl flytta lådan till ni flödet.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Henrik.E (trådstartaren)

#3 » 05:59:42, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är nog ingen dum ide :idee3:

Tömmer man lådan så borde ju källan hitta dit igen då det blir lättaste vägen för vattnet att komma upp.
Jag har fått höra att när lådan böts sista gången så användes en albin motorspruta för att försöka pumpa läns men den räcket inte till på långa
vägar för att hålla undan vattnet , men då flödade ju källan upp I lådan också.
Man kanske skulle försöka få tag på nån form av gödselpump, typ cobrapump med rejält flöde och som tål lite skit. Då borde man kunna röra om bottensidimentet i lådan och
pumpa ur det.
Det finns ingen el på platsen så jag lär han nån form av pump som antingen är hydrauldriven eller driven av PTO på traktorn.

Sist lådan böts så byggdes en ny låda innanför den gamla. Tänkte att jag nu skulle ta och bygga mig en låda I 3 mm rostfritt den här gången som är nån cm större än vad trälådan är utvändigt och sen försöka att trycka ner den över den gamla lådan.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

HenkeBoy

#4 » 08:33:57, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då källan idag används som dricksvatten så kan du väl förihelv... inte doppa ner en gödselpump?
Att desinficera en sådan är nog tämligen omöjligt!

Bensindrivna vattenpumpar finns att hyra, och kanske tom. få låna från kommunens tekniska kontor.
Om inte en bensindriven liten pump räcker till så finns säkert nån i närheten som sparat en gammal brandspruta. Med en sån säger det fort slurp i källan. Kruxet med en sån är att de just säger slurp, och sen suger de luft, och sen får man hålla på en stund innan den suger vatten igen!

Men om det nu är ditt primära dricksvatten och du kommer dit med en traktor i närheten, så kanske det vore idé att satsa på en egen traktorpump. De kostar 1500-2500kr beroende på modell och då har du en egen pump för framtiden, där inte förgasaren i den bensindrivna pumpen packat ihop nästa gång du ska använda den, vilket jag haft problem med varenda gång! (Jag kommer dock inte till min källa med nån traktor)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

63an

#5 » 08:42:58, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför dränerar/sanerar du inte upp runtom först så vattnet kan hållas någorlunda fräscht, finns väl antydan till dike eller vad är det man ser på sidan det ska /borde gå att putsa upp så vattnet inte står närmast som myggodling? Står tiden stilla eller??? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Henrik.E (trådstartaren)

#6 » 09:04:21, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menade ju så klart inte att stoppa ner en begagnad pump som man pumpat gödsel med. Menar att pumptypen gödselpump / cobrapump borde funka bra då dom tål
stora partiklar och har rejäla flöden. Då borde man kunna pumpa ur slammet som blir I botten på källan så slipper man stå och jobba i iskallt vatten som går upp till hakan.
Sen slipper man ju jävlas med att den suger luft också.
Nackdelen med dom är ju att dom kostar en slant. En Cobra 90 som ger 1500 l/min kostar 11.000 + m men kan ju vara bra att ha till annat också, tex pumpa ur diken när det är stop vägtrummor mm

Hur funkar dom lite billigare vattenpumparna som man monterar på kraftuttaget på traktorn ?
http://www.nimaab.se/se/art/traktorpump-h-1000.php

Är det problem med att dom också suger luft ? Lär man ha bottenventil och fylla upp till pumphuset eller är dom självsugande ?
Jag antar att dom inte tål lika stora partiklar som en Cobrapump.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Henrik.E (trådstartaren)

#7 » 09:08:48, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Varför dränerar/sanerar du inte upp runtom först så vattnet kan hållas någorlunda fräscht, finns väl antydan till dike eller vad är det man ser på sidan det ska /borde gå att putsa upp så vattnet inte står närmast som myggodling? Står tiden stilla eller??? :huh:


Vattnet bredvid källan är en bäck med ganska bra flöde så det står inte stilla.
På bilderna hade jag just dikat ur lite med grävaren så det är därför vattnet är skitigt.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

63an

#8 » 09:33:40, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men bäcken mynnar nog ut någonstans så det borde gå att få mera fall å fart på vattnet? Vitsen med en sån där brunn är ju att de ska vara en kallkälla, den ska inte kommunicera med vattenflödet på utsidan fram å åter...Flera med mej skulle aldrig koka kaffe som på de där vattnet å jag är faktiskt uppfödd enbart med egna brunnar typ kallkällor...du har råkat ut för förskjutning av vattenådern å de är svårt att åtgärda vettigt... så jag förstår den primära situationen mycket väl! Ska vara omsättning på vattnet i brunnen inte stående bara! :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Henrik.E (trådstartaren)

#9 » 10:03:39, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäcken mynnar ut I en tjärn ca 100 m från källan. Har rensat bäcken nerströms så gott det går men fallet på 100 m är nog inte mer än max 10 cm ( uppskattat ) .
Klart är ju iaf att ådern har flyttats 1.5 meter från min låda.
Vattnet har ju dom senaste ( säkerligen 100 åren ) varit felfritt och har sen - 40 talet försörjt 3 fastigheter och lantbruk med vatten.
Vattenprover har tagits med jämna mellanrum och det har alltid varit klassat som ett fint vatten fast bäcken gått förbi alldeles bredvid källan.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

63an

#10 » 11:47:43, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öka utloppet från tjärnen om möjligt :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Henrik.E (trådstartaren)

#11 » 20:25:26, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lyckats få upp källådern i lådan igen. Tror att mina försök med att täppa igen dom nya källorna och samtidigt trycka ner rör i botten på trälådan funkade.
Nu är vattnet kristallklart och man ser allt på botten 1.8 m ner. Såg en stor padda som satt och gömde sig på botten :grin:

Jag lär väl på sikt ta och göra nåt åt källan iaf även om den funkar igen just nu.
Det blir nog en ny låda i rostfritt eller ev betongringar. Sen försöka att få till en bra uppgrusad botten.
Man kanske ska försöka få den att bli lite djupare också.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Turbodiesel

#12 » 20:32:11, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävde ner cementringar vid en liknande källa för några år sedan här hemma, vattnet visade sig komma från en bergspricka fyra meter ned.


Min källa hade varit slarvigt & grunt stensatt någon gång tidigare, för att sedan bli förstärkt med någon invändig träkonstruktion, och botten av tegelkross. Gillade inte gammalt murket trä, tegel & kombinerat vilt & dricksvatten, sen är det lite fusk att borra också, även om det är smidigt. Hade inte heller fast el vid tiden för detta..


Ett tips är att modernare (nåja) bensindrivna länspumpar suger både luft & vatten, om de bara vattenfylls vid starten. Konstruktionen gör att det alltid blir kvar vatten i pumphuset som jobbar fram suget. Bör väl finnas att låna eller hyra för att se om de gör jobbet?

Tillägg: Nice :thumme: gärna fler bilder vid tillfälle, och gärna om du gör något mer med källan (har tyvärr inga byggbilder på mitt projekt)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#13 » 20:51:36, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en padda på botten då är de ett tecken på bra vatten :thumme: men försök sänka ner nivån/rensa utloppet från tjärnen om möjligt ni är ju flera om vattnet! Finns 1.5 meters ringar som man kan sätta ner...minns inte hur höga men såklart väger de å då får du ett magasin som heter duga! murar du skarvarna kan du få upp vattnet över bäcknivån...lite jobb blir det :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Henrik.E (trådstartaren)

#14 » 22:09:11, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en nyuppkommen källa kvar som fortfarande flödar på rätt bra. Den kommer upp mitt i bäcken bredvid lådan.
Jag antar att det är pga att min gamla källa är igenslammad så den inte klarar att ta emot flödet. Tror att ådern kommer uppifrån berget och att grundvattenflödet säkert är större nu på våren.
Hoppas bara att det är den källan som slutar flöda först när det blir torrare ute.

Så här ser det ut. Kan utan problem trycka ner en stör på 5 meter med bara en hand i hålet.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

63an

#15 » 22:25:51, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där hör ju till fenomenen på klotet! De var torrsommar 1967 å alla brunnar sinade runt Ö-vik då fanns en vattensamling som vi visste om men glömt långt upp efter bergssidan men en slagrutegubbe som var tvärsäker stod hemma på gårdsplan å pekade ut den! Tog en stunds funderande men så ramlade slanten ner alldeles rätt där fanns jättefint vatten så de var bara ett problem kvar att lägga ner slang 300 meter men statiskt tryck blev 4kg! Där skulle vi lägga 1.5 meters ringar men de sket sej för där verkade det bottenlöst så vi täckte över med timmerstockar å den fungerar än idag! Minns att sjöarna hemikring sjönk nån meter av frånflödet så åarna stod torra på många platser, jag funderar alltså hur långt har det vattnet tagit sej fram under markytan innan det kom idagen? Men månen styr många händelser med sin påverkan runt klotet :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se