Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygge av mindre hus på jordbruksfastighet.

92 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mimeck (trådstartaren)

#1 » 19:48:59, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att bygga ett mindre bostadshus på hemgården.

Funderar på att bygga det så att jag kan använda trekammarbrunn/vatten och elen som tillhör det rätta bostadshuset.

Jag tänkte försöka slippa att stycka av tomten utan bara låta huset stå på gården ungefär som ett hus för sommargäster/tillfälliga gäster.

Huset skulle vara ganska simpelt men ordentligt isolerat så att det går att bo där permanent.


Är nånting i den stilen möjligt utan att myndigheter mm. lägger sej i?

Är det möjligt att få tag på nånn typ av "modulhus" till vettiga pengar? Gärna begagnat.
Skulle vara fint att få tag på nått hyffsat billigt som bara var att lyfta på plats.


Det är bara lösa funderingar än så länge men man måste ju fundera.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



björken

#2 » 20:28:39, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

mimeck (trådstartaren)

#3 » 13:56:38, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste informationen från boverket i inlägg 2. Tack björken.


Gäststuga blir bra. Med mej som permanent gäst.

Vad gäller om jag vill placera gäststugan där det blir omöjligt att använda den befintliga trekammarbrunnen.
Då måste man alltså få till en ny avloppsanläggning. Det är ju knappast billigt och det innebär ju att en massa krav och regler måste uppfyllas. Vad kan en sånn anläggning tänkas kosta?

Dessutom blir det svårt att hitta plats för infiltrationen på den platsen jag funderar på. Har bara erfarenhet av gamla trekammarbrunnar med betongringar. Kan man gräva ner infiltrationen på en begränsad yta. Har sett nånn som grävde ner infiltrations slangarna inom en fyrkant på kanske 10x10 meter.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

björken

#4 » 14:01:14, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte lägga en pumpbrunn med skärande pump och sen pumpa slam i PEM slang till befintlig trekammare? Inte idealiskt kanske, men ett alternativ.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

mimeck (trådstartaren)

#5 » 14:20:41, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kanske gå men då måste slangen korsa en byväg, runda ett hus, passera ett okänt antal meter bergrund. Dessutom vill jag nog undvika sånna lösningar.

Lättast vore ju helt klart att ställa huset bakom det befintliga boningshuset. Då borde det gå att få till avlopp, vatten och el. dessutom skulle även bredbandet gå att lösa ganska enkelt genom en kabel eller trådlös anslutning mot nätverket i det existerande huset.

Det skulle även gå att få in bredbandsfibern direkt i huset. Det finns tom. en ledig slang som det bara är att blåsa in fibern i. Bara att gräva fram slangen, kapa, skarva och gräva mot det nya huset istället.

Berget som sticker upp genom gräsmattan skulle nog ställa till med en del problem med tanke på avlopp och vatten.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#6 » 15:25:31, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir lätt nojig när det gäller tjälfritt djup, kan du få upp en ränna på 60-70 cm djup så lägger du ledningarna isolerade i dränerande material med extra cellplast ovanför, drar du sedan i värmekabel förbi den kritiska delen som du kan slå på ifall det fryser så har du en säker lösning som blir mycket billigare än att ordna en ny brunn med infiltration.

Oroa dig inte så mycket för att korsa en byväg, hellre det än att du blir missnöjd med placeringen.
Troligen behöver du ändå gå under vägen med något, ska du ha det som komplement till ett befintligt hus så antar jag att all infrastruktur ska gå från det befintliga huset el, vatten, avlopp, bredband, så gör en snabb operation när få kör förbi och lägg ned två 110 PVC med cellplast ovanför så kan du gräva fram och skjuta i mer ledningar om du behöver.

Skall du ha en egen infiltration så brukar den landa på 30m3 per hushåll så 3x10 meter räcker.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

mimeck (trådstartaren)

#7 » 16:20:40, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där stämmer nog men jag vet inte om jag törs gräva ner vatten och avlopp på 70cm djup.
Jag befinner mej ju i jämtland.

Vattenslangen till verkstan har fryst nånn gång och den ligger mer än 1m djupt. Tror inte jag lyckades få ner den djupare pga. berg mm.
Nu har vi dragit i värmekabel i den men i vinter gick det bra iallafall.
Funderar på att isolera med markisolering (typ cellplast) en bit ovanför men nu har jag ju lyckats glömma exakt var slangen blev nergrävd. Isoleringen gör ju liten nytta om den hamnar 1m på sidan av slangen. Vet inte ens om det fungerar i praktiken att isolera kanske 1/2m ner i marken.

Är det nånn som har isolerat med begagnad ensilageplast? Det skulle ju vara billigt (gratis) och bra om det gick.
Folk har ju testat men jag har ingen koll på hur det har gått.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#8 » 18:15:49, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en grov "offert" på en mindre kåk. 8,5x9,5m. Ett plan. I grova drag 250000 skulle själva huset kosta.
Tror materialet till plattan ingår i det priset.

Då tillkommer givetvis betongen till plattan, en himla massa arbete och en massa andra kostnader.

Jag har bara stegat upp ett gammalt hus på gården lite grovt så jag måste nog mäta lite för att bilda mej en uppfattning om det är en vettig storlek på ett hus.


Vad kostar ett bygglov och andra tillstånd mm. ifall jag väljer att göra allt ordentligt?


Kom gärna med tipps på seriösa "huskonstruktörer" med vettiga priser. Även tipps om o-seriösa företag är intressanta.

Är ju bara i funderingsstadiet än så alla tipps mottages.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#9 » 19:49:50, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lövångersbygg AB en vettig firma?
Tror att dom bygger garage och sånt men även hus.

Skulle ni ha tagit byggkredit?

Vad kostar bygglov mm?

Är det vettigt att bygga på "ofri grund". (föräldrarnas/gårdens mark) Känns onödigt och dyrt att stycka av marken eftersom den ändån troligen kommer att bli min inom ett antal år.


Jag ska nog provgräva lite där huset förhoppningsvis kommer att stå.
Om det visar sej att avlopp/vatten måste sprängas ner: Vad kostar det att få till ett dike på lämpligt djup genom berget.
Vad kan det tänkas att vatten och avlopps ledningar kan tänkas kosta per meter. Om allt går smidigt alltså. Gräver gör jag själv men slangar, rör, sand/grus mm. kostar ju.



Vad kan en enkel "inredning" i huset tänkas kosta. Tex. badrum, diskho, spis mm. En annan ganska korkad fråga är om man kan ha en tvättmaskin i badrummet? En liten "tvättstuga" kanske är bäst.



Kan man kalla det för ett fritidshus eller är det bättre att kalla det för bostadshus (eller vad det kallas)

Tänkte ha bra 3-glasfönster. 2-3st och ganska små fönster. Finns det nånn sort som är bra och prisvärd. Vill att dom ska hålla värmen så bra som möjligt till en rimlig kostnad.

Blir nog vattenburen golvvärme. Hur ska jag värma upp golven? Funderar på en luft/vatten värmepump.


Som jag begripit det kan man inte utnyttja rotavdrag på ett husbygge men kan man tex. sätta in en värmepump eller nått annat och utnyttja rot? Alltså i samband med bygget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#10 » 08:35:31, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planera o bygg grunden stort. Sen huruvida du kopplar in golvvärmen direkt och bygger tvättstuga direkt är en annan sak. Det går o bygga senare. Vitvaror och kökskåp går o köpa beg.
Bygg hellre stor o dyr grund på en gång än köpa dyr inredning.

Riktigt undertak med råsponr o papp är inga fel heller. Gärna kallvind och en-plans hus.
Takstolar köper du färdiga. Väggar slår du ihop liggande och reser upp sen.

Ta upp nån std storlek för fönster. Köp nya eller beg men duger med plast tills dess. Är lite av ett lyxproblem i detta stadie.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Otto

#11 » 09:06:58, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ett riktigt, allvarligt snack med föräldrarna om hur framtiden ska se ut för er. Troligen är det det inte du som egentligen behöver planera för lättskött boende. Vad händer om/när nån hamnar i rullstol eller måste ha rullator? Trösklar, badrum, sovrum uppe? Planera byggen för minst en generation framåt, eller åtminstone den äldre generationen. Du är ung och kan bo varsomhelst. Men om 15 år? Dit ska du investera. Inte bygga för nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

olle67

#12 » 09:49:37, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man en tvätthall från Lövånger så kan de bli riktigt bra....80kvm..Bild

Huset med ALLT grund,golvvärme,värmepump,stomme,inredning,kök,snickare slutade på strax under 500000.......
Hade inte tid o snickra själv,gjorde utgrävning för grunden..
Fönster köpte ja på Skånska byggvaror 3 glas..kök från Ikea,....altan tillkom året efter huset va klart,den gick på 17000 byggde den själv...fråga om de nåt du undrar över.. :thumme:
Senast redigerad av olle67 10:12:38, 26-04-2015, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
olle67
 

Bengt Erik Eriksson

#13 » 10:07:21, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla länkarna som ligger i denna tråden: kanske oseriöst för jämtland......

161A @ [Grävmaskiner] Rapport för er som följt mig: Grävmaskininköp o körning
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mimeck (trådstartaren)

#14 » 18:46:58, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Köper man en tvätthall från Lövånger så kan de bli riktigt bra....80kvm..Bild

Huset med ALLT grund,golvvärme,värmepump,stomme,inredning,kök,snickare slutade på strax under 500000.......
Hade inte tid o snickra själv,gjorde utgrävning för grunden..
Fönster köpte ja på Skånska byggvaror 3 glas..kök från Ikea,....altan tillkom året efter huset va klart,den gick på 17000 byggde den själv...fråga om de nåt du undrar över.. :thumme:
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#15 » 18:55:03, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev ett långt inlägg som bara försvann. Kvar blev vara "citeringen" ovan.

Var ditt hus en tvätthall som du gjort om till hus?

Dom har inga bilder att maila på "min" typ av hus och bygglovsritningar måste jag ta från "bygglovdirekt.se" eftersom dom måtten som jag funderar på inte finns som ritning på lövånger.
Man måste ju få se bilder som visar huset. Behöver inte se exakt med fönster och dörrar på rätt ställen. Räcker om man får se i grova drag hur huset blir.


Förstår inte riktigt hur jag ska veta om jag får tag på rätt ritningar eller är det bara yttermåtten som är intressanta på en sånn ritning.


Måtten är inte fastspikade än.

Fint hus du har. Skulle kunna tänka mej att mitt hus skulle se ut ungefär så där men utan den inglasade delen till vänster. Dörren skulle nog bli ungefär på samma ställe.
Annars blir det ett simpelt hus. Det viktiga är att det är varmt och billigt att bo i. Funderar även på en bro men jag funderar på att bygga in den eller kanske glasa in den. Tänkte även ha en dörr på själva bron. Då kanske man kan ha lite arbetskläder och skor där ute. Iallafall när det är plussgrader. Kommer iallafall att bygga bron senare. Troligen nått annat år än resten av huset. Måste den vara utritad på bygglovsritningarna?
Senast redigerad av mimeck 19:11:06, 26-04-2015, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se