Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny verkstad/garage/maskinhall

95 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

björken (trådstartaren)

#1 » 22:50:44, 22-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu känns det som om det är dags att försöka uppföra en ny byggnad med främsta användning som verkstad för maskiner, bilar och diverse skrot.
Vi bor på en mindre gård så traktor (90hk 4wd) och annat ska kunna tas in för rep. precis som bilar.
En lyft känns önskvärt, har nåt knas med balansen så kan inte ligga på rygg under bilar utan att må illa.

Det är inte tänkt att vara förvaring/uppställningsplats, annat än lite hyllor för reservdelar, oljor osv.

Den tänkta ytan är plan åkermark, inga direkta begränsningar i storlek där.

Kan inte ta starta ett evighetsprojekt, har småbarn och heltidsjobb utöver gården så det finns begränsat med tid och tålamod hos familjen.
Är beredd att kompromissa med storlek/funktionalitet från idealet för att hålla ner priset så att det faktiskt kan bli av. Har ingen fast budget, finns väl kanske 150k att börja med, sen får man kanske ta resten lite efterhand?

Har egen skog och sågverk, frågan är om det är där man ska lägga tiden? Leca kanske är bättre väggar? Egna takstolar?

Tar mer än gärna emot förslag på storlek, layout, konstruktion, isolering, uppvärming, portar/dörrar osv.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97



Robban_C

#2 » 00:01:15, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:... har nåt knas med balansen så kan inte ligga på rygg under bilar utan att må illa. ...

Mår också illa av att ligga på rygg under bilar men det har ingenting med balansen att göra, det bara är så. :grin:
På rygg under maskiner går mycket bättre. :mrgreen:

Följer tråden, lycka till!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#3 » 06:50:21, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, kul projekt, håller på själv med liknande bygge.

Ska du hyra in folk som hjälper dig så måste det gå fort; Tid är pengar.
Då är det stålstomme som gäller.

Ska du greja lite själv kan du ju göra en trästomme utav egen skog.
Takstolar köper du färdiga billigt. Stålstomme så ingår det ju.

Ha lite utkik på begagnade stålstommar, när du hittat nån så gör du plattan efter den.

lycka till! Ser fram emot o följa projektet här. Myvket bilder bara :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

björken (trådstartaren)

#4 » 09:39:57, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Har givetvis följt era respektive trådar om era byggen och inspirerats av dessa. Även dogens byggtråd är studerad.
Kan direkt säga att ett så imponerande bygge som Magloman gör kommer det inte att bli frågan om här...

Funderar runt en lyftplats och en "fri" mekplats med relativt gott om plats runt.
Sen ett separat kompressorrum, en svetshörna, plats för pelarborr, slip osv.
Kan 100-120kvm yta räcka? Bör man satsa på så kvadratiskt som möjligt med en större port? Eller lite mer rektangulärt med två separata portar på långsidan?
Ska se om jag kan lägga in några skisser framöver.

Har nog tänkt bygga främst med eget arbete, men ta in tillfällig hjälp vid t.ex. gjutning, takstolsresning osv.

Tilläggas bör att det kommer hamna ganska nära vårt hus och därmed blir det estetiska av viss vikt. T.ex. så tror jag väggar av plåt inte är aktuellt, utan puts eller trä skulle smälta in bättre.
Senast redigerad av björken 09:40:39, 23-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Robban_C

#5 » 09:51:08, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvadratiskt eller rektangulärt?
Jag skulle nog titta på djupet innanför porten/portarna. Vill du kunna köra in en traktor med kärra så går det åt typ tolv meter.
Dvs anpassa djupet efter maskinerna och sen se vad det då blir för förhållande sida/bredd efter hur stort budgeten (och tomten) tillåter.


Edit:
Sen kan man ju också tänka på att en fribärande takkonstruktion blir väsentligt dyrare när det blir långa taktstolar. Är det dessutom måttlig takvinkel så blir den delen än värre.
Senast redigerad av Robban_C 09:52:55, 23-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

björken (trådstartaren)

#6 » 10:07:33, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, visst vore det fint att kunna köra in traktor och huggarvagnen eller traktor och press... Men å andra sidan känns det inte helt nödvändigt, det funkar nog att ha antingen eller inne för mina behov? På sommaren funkar det ju med öppen port.

Budgeten är som sagt lite flexibel, handlar väl mest om att ju större/dyrare det blir ju längre tid tar det... Tänker även att större yta kostar mer att värma osv.

Kanske är smidigast med en stor port på kortsidan?
Mått kanske 9*12m? Lyft ganska långt in åt ena sidan?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

meet_matt

#7 » 10:47:02, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket ska du göra själv? och i vilken omfattning? Ska du låta någon annan göra plattan o markarbete så går 150´rätt snabbt. Ska det vara uppvärmt? hur? Om du har begränsat med tid skulle jag titta på "färdiga" paket från t ex Martinson eller Lövånger.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

björken (trådstartaren)

#8 » 11:25:27, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är frågan.
Har ingen egen grävare, men finns i närheten så kan nog lånas/ordnas till skapligt pris med tanke på att det inte borde vara så omfattande jobb.

Tittar man t.ex. på Lövånger så ligger en isolerad hall med grundmaterial och port på ca 200k. Tillkommer såklart markarbete, betong, tak, el, inredning, uppvärming, färg osv osv kanske lika mkt till :grin:
Så helt klart är 150k inte tillräckligt, men tanken är om man kan kan fixa grund för det och sen använda mkt eget virke till stommen.
Sen kan nog ytterligare pengar ordnas till inredning, el osv lite efterhand.
Möjlighet till uppvärming är ett krav, sen om det ska vara grundvärme jämt vet jag inte?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

meet_matt

#9 » 13:04:14, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är i samma situation som du så jag har funderat likadant.
Tid är ju det man har minst av samtidigt som pengar inte finns i överflöd...
Har du tiden så skulle jag lägga den på att tillverka eget material/virke. (Lägg tid på ritningar så sparar du mycket tid senare)
Men kan du istället tänka dej jobba motsvarande tid o få hyfsat betalt så kanske det är mer lönsamt?
Räkna lite på hur lång tid det skulle ta för dej att få fram motsvarande material som ex Lövånger hallen.
Bär det sej eller är det mer lönsamt att jobba den tiden o köpa in materialet?

För 150´bör du få en bra platta, beroende på hur mycket du gör själv så kan du nog få golvvärme med också.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

MathiasP

#10 » 18:44:39, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känn efter hur bred hall du kan tänkas behöva. Sen bygger du så långt du har råd på längden. Sen är det bara att förlänga hallen vid behov.
Jag tycker du ska satsa på två portar på en långsida av hallen. Då kan du fortsätta med flera vid en tillbyggnad. Allternativ är att ha en traktorport på gaveln och en egen port på sidan till billyft.

Lycka till!

Mathias
MathiasP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 13-04-2008
Ort: Arbrå
Maskintyp: Traktor

dogen

#11 » 19:15:16, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Jag vill också önska lycka till! Jag håller med Mattias. Bygg så brett du känner att du kan tänkas behöva (men höjden drar iofs iväg med ökad bredd om man inte vill gå ned i takvinkel). Svårt att bygga ut på bredden. Så tänkte jag själv, men utan att ens fått upp stommen så inser jag att det inte blir tal om någon utbyggnad för min del. Inte i detta liv åtminstone :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vetinte

#12 » 20:30:23, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Byggde detta förra sommaren.
Bilden e tagen när jag kollade o mallad takstolsvinkeln. Slutade på 32grader i mittendelen o 20 grader på sidorna.
Yta 110kvm. Gjuten kantbalk runt hela o platta i mitten Ca 5,5 x7,5. 3,2 m takhöjd i mitten delen (verkstad) o 2,7 på sidorna (carport) Övervåning på mittendelen för framtida inredning/boende.
Rest i 2x5 + 2x2. takstolar 2x8 + 2x2 + 2x2. gålvbjälklag (tak) 2x9 cc 60
fullisolerad. asfaltsboard på utsidan. Gips på insidan. Hela byggytan + 2m ut runtom 10 cm markiso.
Nu fattas det panel o inredning på övervåningen.
Kostnad ca 200`tot.

Bild
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

magloman

#13 » 23:01:17, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Tack! Har givetvis följt era respektive trådar om era byggen och inspirerats av dessa. Även dogens byggtråd är studerad.
Kan direkt säga att ett så imponerande bygge som Magloman gör kommer det inte att bli frågan om här...


Tack, tack :grin: :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

björken (trådstartaren)

#14 » 10:56:57, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla synpunkter och idéer.

Vettig tanke att kunna förlänga vid behov, tills vidare tror jag att jag försöker hålla nere golvytan någorlunda, är som sagt mer tänkt som verkstad än uppställningsyta.

Såg att Lövångers priser var inkl moms, det här är ju först och främst en ekonomibyggnad så där försvinner ju lite.

Är lite lockad av väggar i leca/isoblock, visserligen dyrare än eget virke, men samtidigt isolering och allt i ett moment.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

magloman

#15 » 13:50:09, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett alternativ på lösning kunde ju vara:

- egensågat regelvirke, 50x125 eller 50x150 i långsidor sen lite mindre i gavlar.
- sen liggande 50x50 o spika panel på
- köpa färdiga takstolar (snabbt o billigt, se till o beställa långt innan bara)

Sen ev för o få det gjort snabbar, hyra in snickare, kanske 2st för o slå ihop stommen, liggande väggåsar kanske du fixar själv.

sen även hyra in dessa när takstolar ska upp, går snabbare o de vet hur det ska va.

köpa panel direkt från sågverk och spika upp den själv, kanske måla den först.
Eller strunta i o måla den första året. Köpa tjänsten att ngn kommer o sprutar påföljande år.

jaja, lite tankar bara
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se