Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bloms verkstad

378 inlägg • Sida 3 av 26
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#31 » 00:57:28, 07-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våga vägra skärmtak säger jag bara.

Det är bara bra när man bygger. Senare får man allt sota flera gånger för det där.

Går det o lösa utan skärmtak så är det ju helt klart bäst.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Blom 1 (trådstartaren)

#32 » 22:12:45, 29-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat lite fram och tillbaks efter era råd och kommit fram till detta, ska nog försöka mig på ett bygge som blir 12x15m typ så här:
Bild
Den ytan mellan pannrum och vägg mot portarna blir plats arbetsbänkar samt dvs verkstadsmaskiner. Nu ska det börja beräknas lite på material anskaffning.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Molnia

#33 » 18:45:45, 30-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har suttit och tänkt föreslå det nu under tiden jag läste igenom tråden för första gången. Mycket bra tänk. Byggnaden blir enklare, billigare med en "huskropp" istället för i vinkel
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#34 » 21:23:04, 30-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har jag hunnit tänka ut några saker till.
Tänker du ha varmt hela tiden i pannrummet? eller har du andra utrymmen för frostkänsliga saker?
En jobbarkompis har en verkstad som jag inte har hunnit besöka men han har berättat att han har en beg. panna som han har klätt av isoleringen och kopplat till en aerotemper och har glykol i det systemet.Det gick snabbt att få varmt i lokalen. Minns inte vad han hade för grundvärme men tror det var el.

Angående takstolarna, jag fantiserar om att bygga en maskinhall/verkstad här hemma och skulle då vilja att vinkeln på taket stämmer överens med logens tak för att passa in i lantmiljön. ca40 graders lutning.Jag har inte tänkt göra ett loft för jag vill ha 5 meter i takhöjd så det blir så långt att bära grejer som ska vara på loftet men man får se den dagen.

Om jag skulle bygga hemma så funderar jag kring detta värmeupplägg.
varmverkstad som får sin grundvärme (kanske omkring10grader eller något mer)från VP genom golvvärme. och en vedpanna som man kan värma verkstaden i första hand med golvvärmen eller aerotemper. Troligtvis golvslinga i maskinhallen så man kan värma upp den när man vill ha lite ljummet där med vedpannan. (hoppas komma över en 7x4,5m port till maskinhallen så jag vill inte ha för varmt där då man tappar värmen när porten öppnas och en snöig och kall traktor kommer in på vintern.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Blom 1 (trådstartaren)

#35 » 19:35:05, 15-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia jag har nog tänkt hålla minst + 10 i hela och öka när man ska va där.

Har börjar gräva lite när tid finns (kommer kort), bärlager är nästan utlagt. Så då närmar det sig för avlopp, vad tror ni om detta:

Bild

Där den gula rektangeln är kommer det bli ett lyftbord, så ett litet avlopp från den i botten. Sedan blir det nog ett tvättställ vid porten. Ett avloppsrör jämte väggen ifall man vill ha toa ngn gång i framtiden. Ett långt "avloppsgaller" mellan portarna. Har man glömt ngt?
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#36 » 18:54:52, 23-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går lite segt med bygget nu när det regnar mer eller mindre hela tiden, fick för mig att påbörja ngt annat av lite skrot som kanske kommer till användning....

Bild

Bild
Får se om man lyckas :???: första gången som jag bygger en kabelskopa :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

dea

#37 » 20:39:08, 23-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut både skopan och avloppsplanen :smile:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Fredrik_

#38 » 21:36:33, 23-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte dela på "oljigt" och "skitigt" avlopp..
..åtminstone i plattan?
Vet inte hur du tänkt dra sedan, men än så länge är det ju lättsorterat!
Tänkte om du skulle känna för en oljeavskiljare sedan :cool:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#39 » 07:55:02, 24-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste vara nåt fel med skissen! :huh: Jag noterar att bredaste porten är bara 3,6m! :uupps: Är du medveten om att portarna inte är bredare än 3,6m :? Är det du som ritat 3,6m breda portar :eek: Vill bara påminna om att det fattas en meter på de 3,6m breda portarna. :wave:

Var det ett personbilsgarage detta eller hur var det nu... :klia:


:smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Blom 1 (trådstartaren)

#40 » 08:59:26, 24-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Du ska inte dela på "oljigt" och "skitigt" avlopp..
..åtminstone i plattan?
Vet inte hur du tänkt dra sedan, men än så länge är det ju lättsorterat!
Tänkte om du skulle känna för en oljeavskiljare sedan :cool:


har faktiskt inte tänkt så :klia: men skulle det vålla stora problem att köra det "vanliga" (typ från tvättställ etc) genom en oljeavskiljare?

ja-bond77 skrev:Det måste vara nåt fel med skissen! :huh: Jag noterar att bredaste porten är bara 3,6m! :uupps: Är du medveten om att portarna inte är bredare än 3,6m :? Är det du som ritat 3,6m breda portar :eek: Vill bara påminna om att det fattas en meter på de 3,6m breda portarna. :wave:

Var det ett personbilsgarage detta eller hur var det nu... :klia:


:smile:


som smålänning så fanns det bara dessa portar för rätt pris.... samt så håller vi bara på med hobby maskiner :mrgreen:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#41 » 21:40:33, 03-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här ser det ut så här långt:

Bild

Bild

var och hämtade sista "lasset" med friggo idag, nu har jag till 2 lager,
Bild
:klia: folk vände sig om när vi kom förstår inte varför....

golvvärmeslang kommer i morrn, amering i veckan, ska bara försöka få tid att padda det sista och lägga det sista gruset :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#42 » 21:37:22, 13-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

stötte på ett "litet" problem när vattnet skulle dras fram....berg...får se om jag kan hitta ngn lämplig lösning. Däremot är allt avlopp färdigt :dancing_geek:

Några sömnlösa timmar har det blivit på grunda av dessa frågor:

1/ Kan man (bör man) använda cellplasten som isolering för pexslang?Tänkte kapa till 2 st remsor på 20 cm bredd lägga slangen i mitten dra lite band runt och sedan gräva ner typ så här [0], det är lite sent att dra kulvet då tidigare ägare redan dragit in pexen i pannrummet och byggt en carport över.

2/ Jag kommer gjuta in metallplattor på 300x300x15, 12st för eventuell travers, tänkte skippa cellplasten i de "hål" där plattorna skall vara så man får betongen ner mot gruset, men det som jag funderar på är kan man förgjuta dessa innan plattan då får man ngt lämpligt att ta höjden på plattan efter, eller ska man gjuta allt i ett svep och då få problem att få plattorna på rätt höjd? Det ska bli 3 rader i längdsled, dvs en rad t v om 3,6 porten, en rad th om 3,3 m porten och en rad efter den högra väggen.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

jörgen.ottosson

#43 » 21:51:55, 13-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju inte det här riktigt min grej, men islolera slang....är det "kranvatten" eller "värmevatten" ? ( du pratar om pannrum, avlopp ...och kulvert.)

Om jag skulle isolera "kranvatten" ledning, så skulle jag lägga ned ledningen och skyddsfylla och sedan isolera med en skivbredd på översidan, så kärlen inte kan krypa runt, och jag har hjälp av markvärmen under i från....

Är det "värmevatten" så tror jag inte frigolit är så bra lösning....värmetålighet?

Plattor till travers, sätter man inte dom på armeringen, och mäter in höjden. Du måste ju ändå veta innan du gjuter vilken höjd du vill gjuta? (de ska väl sitta längs kanten så problemet måste ju vara över kommligt. Jag skulle inte göra hål i isoleringen under plattan, möjligen ett varv mindre isolering så betongen blir lite tjockare lokalt.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Blom 1 (trådstartaren)

#44 » 22:01:08, 13-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite :slag: på mig själv.
Det är kallvatten mellan bostadens pannrum och blivande verkstad som det gäller, vill ha åretrunt vatten i verkstaden.

jörgen.ottosson skrev:
Plattor till travers, sätter man inte dom på armeringen, och mäter in höjden. Du måste ju ändå veta innan du gjuter vilken höjd du vill gjuta? (de ska väl sitta längs kanten så problemet måste ju vara över kommligt. Jag skulle inte göra hål i isoleringen under plattan, möjligen ett varv mindre isolering så betongen blir lite tjockare lokalt.


hade kanske tänkt att armera ihop plattorna med armeringen samt gå vidare ner men jag gillar lösningen med att ha kvar en cellplastskiva, :klia: är nog lite seg, det blir det ju när man gör kantbalken :slag: bara att göra den lite bredare där plattorna blir och göra ngt likvärdigt på mittersta raden
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

mats_o

#45 » 23:46:04, 14-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Jörgen.

Brukar räkna med att tjälen går inåt med 45 grader ungefär så ha inte för långt mellan vattnet och skivan bara.

Minns jag rätt så räknar man med att 10 Cm isolering motsvara en meter grävdjup
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se