Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bloms verkstad

378 inlägg • Sida 1 av 26
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Blom 1 (trådstartaren)

#1 » 23:01:43, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bygga ett litet hobbyrum till sommaren om allt går som det ska.
Min tanke är att det ska se ut ungefär så här:

Bild

Bild

portarna är inritade som de är då de redan köpta crawford :mrgreen:
tanken är att det undre lilla rummet ska användas till värmekälla, funderar på vedpanna med en pelletsbrännare, dvs pellets för att hålla det frostfritt och ev ved för att öka till lagom temp. Övervåningen till kontor.
Plattan ska bli isolerad med 20 cm cellplast, armering och golvvärme.

Det gröna är fönster, lila portar/dörrar.
I den högra porten finns en gångdörr.

I hörnet mot "pannrummet" så blir det nog svetsbänk och fast arbetsbänk.

Huset kommer byggas av (utifrån), baspanel, vindnät, liggande 45x45, stående 45x145, osb, 2 lager gips.

Några råd? tankar?
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Beirut

#2 » 00:24:39, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på om det inte ser bättre ut om du sänker taklinjen något i utbyggnaden så att den inte är i samma höjd som huvudbyggnaden?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C

#3 » 00:36:40, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev:... pellets för att hålla det frostfritt och ev ved för att öka till lagom temp. ...

Jag tror att du har missat peletsförrådet.
Och så tror jag att du har missat ett smidigt sätt att få in veden. Du ska väl ta in veden i pallar med traktor eller nån annan form av maskin? Genom fönstren? :mrgreen:
Tänk också på att du nog bör ha minst en pallplats i pannrummet för veden.
Vedeldning brukar innebär acktank också. Får den plats?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Blom 1 (trådstartaren)

#4 » 07:42:52, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Funderar på om det inte ser bättre ut om du sänker taklinjen något i utbyggnaden så att den inte är i samma höjd som huvudbyggnaden?


Det tror jag med nu när du säger de ska skissa om lite.

Robban_C skrev:Jag tror att du har missat peletsförrådet.
Och så tror jag att du har missat ett smidigt sätt att få in veden. Du ska väl ta in veden i pallar med traktor eller nån annan form av maskin? Genom fönstren? :mrgreen:
Tänk också på att du nog bör ha minst en pallplats i pannrummet för veden.
Vedeldning brukar innebär acktank också. Får den plats?


På gaveln på pannrummet så är det tänkt att det gröna fönstret blir i kontoret, den lila dörren är i pannrummet. Mått på den vet ja inte får se vad man kan hitta, kanske en beg bilgarage port. För helt riktigt så blir det pallhantering av ved, pellets ......får nog säga att jag har noll koll på hur stora pelletsförråd man behöver, Hjälp!
En tanke som jag funderade på va att köpa ngn fodersilo och ställa på utsidan för att sedan skruva in det i pannrummet.

Hur stor acc tank behövs? Tanken är som sagt att underhålls elda med pellets (eftersom jag tror det blir billigare än en luftvärmepump).
Men du har rätt Robban tror att jag får utöka pannrummet lite då det även borde in en trapp ngn stans :slag:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#5 » 08:56:25, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett pelletsförråd bör nog vara 4-6 m3 om du ska ha leverans med bulkbil. Med för litet förråd så åker du på att betala extra för frakten.
Kolla med pelletsleverantörer i din närhet.

Acctank:
Jag har en känsla av att du snabbt vill kunna höja tempen i garaget när det väl blir lö fm och då går det åt lite acctank så att det finns snabb värme lagrat.
Jag kan inte ge nåt bra svar på behovet av acctank men jag gissar på att ett par m3 är minimum. Nån annan har säkert bättre svar.
Källarvåning under pannrummet för acctankar? Det spar utrymme men det gör ju inte bygget billigare.

Om pallhantering av ved:
Nån av er "Bröderna Blom" var det nog som föreslog att jag skulle ställa in helpallar (fyra pallkragar) med ved som dom är i källaren. Bra förslag!
Det gör jag numer och genom att lasta över den översta kragen i ena pallen i plastbackar så kan jag ställa in två pallar på varandra på en gång.
Sen har jag en pallgroda inne i källaren som jag drar in pallarna med eftersom dörren är smalare än gaffelstället.
All vedhantering baseras alltså numer på pallar med fyra kragar.
Men det jag skulle komma till är att två pallar i taget känns nästan som ett minimum nu när det är så här kallt.
Detta är helt klart ett bra sätt att hantera veden för oss som har maskiner för pallhanteringen. Det förutsätter dock att man har nån dragig lada eller nåt sånt för torkning av veden.
Så planera för den lösningen, tänk på att kunna komma till på ett bra sätt på utsidan med pallarna, en plan och någorlunda vågrät gårdsplan på den sidan underlättar. Tänk på att en traktor med en pall i fram behöver en del plats för att komma in rakt emot porten om den måste svänga först.
Jag har idag ingen gårdsplan alls utanför huset men jag har grävmaskin med gafflar, det går det också, om än inte lika smidigt.
En vacker dag blir det ved av äppelträdet och avgrusning där också. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#6 » 09:36:43, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejja blom! Måste fråga varför du valt att göra 'utbyggnaden' så smal? Det blir väl ganska dyra kvadratmetrar? Jag skulle nog gjort det lika brett som andra delen. Då smälter det ihop bättre med andra delen vad gäller höjder / takvinkel.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mappe

#7 » 10:20:19, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev: Tanken är som sagt att underhålls elda med pellets (eftersom jag tror det blir billigare än en luftvärmepump).


Hmm kan räkna fel men tror inte det stämmer :)
räknat på små säck...blir väl lite billigare med bulk men inte jätte?

En pall = 52säck á 16kg = 832kg

4,8kwh/kg *832 = 3993kwh energi

1pall = 2400:- /3993kwh = 0,6kr / kwh

Beroende på panna så 90% verkningsgrad? 0,66kr / kwh


Så med en värme pump med Cop 2 och ett snittat elpris året om på 1,12kr/kwh skulle det gå jämt upp? Men finns väl egentligen ingen så dålig VP idag...utan snare 4-5?

Pellets brännare eller Luft VP ungeför samma investering? ca 15000:-

Pellets är inte längre billig...Men billigare än Direkt el/Olja och för oss med vatten buren värme och skorsten som skall sköta ventillation och bör vara varm är det en billig och enkelt omställning!

Satsa på Luft VP och elda med ved när det är riktigt kallt ute! Eldar man Pellets BÖR man sotat panna varanan vecka vintertid...Tar inte mer än 15minter men skall ändå göras! Luft VPn sköter sig själv alltid ;)

Mvh /Martin

PS. Läser man forum som byggahus.se m.m dras nästan alltid slutsaten att Berg/Mark värmepump är nästan billigare än ved även om veden är gratis. Gäller givetviss nytt hus...gamalt oisoleras är nog ved att föredra ;)
Bättre å köra VP å sälja veden så går man vinst ;)
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6

1 person gillar det här inlägget.
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

Anders A.

#8 » 16:46:05, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller nog med Mappe. Satsa på VP och bra isolering, minimera köldbryggor osv.

//AA
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

Torbjörn Pettersson

#9 » 17:33:23, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Kommer att följa detta. Lurar nämligen att själv bygga något i sommar. Ca 12x12 meter och då bara den ena änden uppvärmd.

Grannen skall oxå bygga, men då skulle det visst bli 20x70 meter!?
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550

Blom 1 (trådstartaren)

#10 » 22:08:37, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Funderar på om det inte ser bättre ut om du sänker taklinjen något i utbyggnaden så att den inte är i samma höjd som huvudbyggnaden?


Bild
kanske...

Robban_C skrev:Acctank:
Jag har en känsla av att du snabbt vill kunna höja tempen i garaget när det väl blir lö fm och då går det åt lite acctank så att det finns snabb värme lagrat.
Jag kan inte ge nåt bra svar på behovet av acctank men jag gissar på att ett par m3 är minimum. Nån annan har säkert bättre svar.
Källarvåning under pannrummet för acctankar? Det spar utrymme men det gör ju inte bygget billigare.

Om pallhantering av ved:


Helt sannt, fundera kanske på en aerotemper (eller hur de stavas) för att kunna blåsa på när man vill höja tempen eller portarna har öppnats.
Pallhantering har jag idag, se http://www.youtube.com/watch?v=dGczhlwOq7I vilket jag är helnöjd med

Provade att rita in en 2500L ack tank (utan isolering på bild) samt en Baxi panna, breddade vinkeln med en meter för trapp etc då blir de så här:

Bild

dogen skrev:Hejja blom! Måste fråga varför du valt att göra 'utbyggnaden' så smal? Det blir väl ganska dyra kvadratmetrar? Jag skulle nog gjort det lika brett som andra delen. Då smälter det ihop bättre med andra delen vad gäller höjder / takvinkel.


:klia: är inte helt med vad du menar, hela bygget dvs allt ritat blir nybygge, anledningen med att bygga som ett L format hus är att jag har en väg som går förbi

Bild
samt att då får man pannrummet mot den sidan som maskinhallen med veden finns.

Mappe och Anders, jag har ingen erfarenhet med värmepumpar, men vad suger de i sig när det blir lite kallare?
Jag är den typen av "tok" som inte gilllar överraskningar ekonomiskt, tanken med pellets/panna är att man köper en mängd pellets betalar :x men det blir inga sura överraskningar när det kommer en köldknäpp, men som sagt har ingen koll på pumpar, var hittar man lämplig info?

Torbjörn Pettersson skrev:Intressant! Kommer att följa detta. Lurar nämligen att själv bygga något i sommar. Ca 12x12 meter och då bara den ena änden uppvärmd.

Grannen skall oxå bygga, men då skulle det visst bli 20x70 meter!?


Nice vi kanske skulle förhandla gemensamt på Optimera :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Blom 1 (trådstartaren)

#11 » 22:28:12, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde pratade med JIBA (betong) idag de trodde att de skulle gå åt ca 17 kbm till plattan vad tror ni med erfarenhet? ca 10 cm platta med kantelement runt om

Edit: 1300+m/kbm fritt gården bra/dåligt pris?
Senast redigerad av Blom 1 22:40:43, 24-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#12 » 22:57:28, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev:... jag har ingen erfarenhet med värmepumpar, men vad suger de i sig när det blir lite kallare? ...

Lika mycket som dom ger. Dvs blir det kallt nog så ger dom ingen vinst, man kan med andra ord lika gärna ha elektriska element. Därför har jag haft min vp avstängd de senaste nätterna och förlitat mig på pelletsbrännaren istället. Det har gått åt några säckar pellets men jag har kunnat vakna varmt och skönt. :thumme:


Blom 1 skrev:... Jag är den typen av "tok" som inte gilllar överraskningar ekonomiskt, tanken med pellets/panna är att man köper en mängd pellets betalar :x men det blir inga sura överraskningar när det kommer en köldknäpp, ...

Dito här! :thumme:



Ja, c:a 17 m3 eller därikring låter rimligt. Gjutarna brukar förbeställa lagom många fulla lass och sen ta ett ringlass. Dom lägger fullassen så att dom sen kan mäta hur många m2 som saknas och sen räkna om till m3 och ringa in och tala om hur mycket ringlasset ska ha.
En tridem tar ungefär 7,5 m3 om jag minns rätt.

Gjutning av en platta i den storleken bör kosta runt 40-50 flagg om man lämnar bort gjutningen. I detta är det inräknat pumpbil, transport av betongen, slipning/glättning med mer. Moms tillkommer.

1300+m inkl transport är helt ok.
Det klarar vi sällan här, tror det är för dålig konkurrens på betongen här, finns bara ett ställe att köpa betong.
Men det brukar bara ingå 15 min lossning, sen kostar det 900-1000:-/timme (kan vara perioder om sex minuter) ex moms. Dessutom brukar man få betala för rännan etc. På ringlasset får man betala för att dom inte får köra full bil etc. Dvs man får betala transportkostnad för fullt lass trots att det inte är fullt (och det är väl rimligt).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Blom 1 (trådstartaren)

#13 » 23:13:28, 24-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Lika mycket som dom ger. Dvs blir det kallt nog så ger dom ingen vinst, man kan med andra ord lika gärna ha elektriska element. Därför har jag haft min vp avstängd de senaste nätterna och förlitat mig på pelletsbrännaren istället. Det har gått åt några säckar pellets men jag har kunnat vakna varmt och skönt. :thumme:


Ok lite som jag befarade, och jordvärme eller bergvärme är inte intressant i nuläget pga av investeringskostnaden.

Robban_C skrev:Ja, c:a 17 m3 eller därikring låter rimligt. Gjutarna brukar förbeställa lagom många fulla lass och sen ta ett ringlass. Dom lägger fullassen så att dom sen kan mäta hur många m2 som saknas och sen räkna om till m3 och ringa in och tala om hur mycket ringlasset ska ha.
En tridem tar ungefär 7,5 m3 om jag minns rätt.

Gjutning av en platta i den storleken bör kosta runt 40-50 flagg om man lämnar bort gjutningen. I detta är det inräknat pumpbil, transport av betongen, slipning/glättning med mer. Moms tillkommer.

1300+m inkl transport är helt ok.
Det klarar vi sällan här, tror det är för dålig konkurrens på betongen här, finns bara ett ställe att köpa betong.
Men det brukar bara ingå 15 min lossning, sen kostar det 900-1000:-/timme (kan vara perioder om sex minuter) ex moms. Dessutom brukar man få betala för rännan etc. På ringlasset får man betala för att dom inte får köra full bil etc. Dvs man får betala transportkostnad för fullt lass trots att det inte är fullt (och det är väl rimligt).

Det ingick 20 min lossning med ränna i det priset, ska dock kolla med en maskinstation i min närhet (Torbjörn du kan nog gissa vem :mrgreen: ) som har ett lastbilssläp med en traktorblandare på som matas med lastbilskran (tror jag).

s*t*n vad allt kostar :x .
Har fått tag i cellplast för 46,50/m2+m vilket verkade billigt har hämtat ett lass blir ett till när de inte blåser :mrgreen:
Bild

Fick bra pris på armering då kusinen äger Abrahamsons järn :thummar:
Så nu är man på jakt på kantelement för rätt pris....
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Beirut

#14 » 00:57:56, 25-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Är helt såld på din vedmaskin,hör av dej sen när den kommer i serie produktion. Javisst ska du skaffa en eller två luftvärme pumpar att hålla grund värme med och spetsa med ved när det blir riktigt kallt. Här finns massor med info.
http://www.varmepumpsforum.com/
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Mappe

#15 » 01:37:13, 25-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom 1 skrev:Mappe och Anders, jag har ingen erfarenhet med värmepumpar, men vad suger de i sig när det blir lite kallare?
Jag är den typen av "tok" som inte gilllar överraskningar ekonomiskt, tanken med pellets/panna är att man köper en mängd pellets betalar :x men det blir inga sura överraskningar när det kommer en köldknäpp, men som sagt har ingen koll på pumpar, var hittar man lämplig info?


Redan 2005 lande man runt 2,5/3 i års cop här nere i landet...Vi kan nog utgå från att det blivit bättre?
http://www.energiekonomerna.se/sites/en ... ftluft.pdf

Redan vid Cop 2 skulle det vara billigare än pellets enligt min räkning...å då skall du ha ut 90% verknigsgrad ur pannan...Å desutom helt utan jobb ;)

Enligt panasonic skall det lämnas otroliga cop 4 vid -7 grader?
http://www.panasonic.se/file?elid=61633 ... nt/6163398

Elda ved när det är som kallast å använd plasten som du skulle lagrat pellets till Acc tank ;)

Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se