Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Diken och vägsamfällighet

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mangan (trådstartaren)

#1 » 19:46:47, 07-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår tomt är fyrkantig och begränsas på två sidor av vägsamfällighetens väg. Tomten lutar svagt åt vägkorsningen. Det finns inga ordentliga diken eller trumma under vägen, och vår tomt är numera en våtmark. Vårt dagvatten svämmar också över nu när det regnar, och det kommer vatten upp ur marken vi det stuprör som sitter lägst. I vägkorsningen rinner (mitt) vatten över vägen.

Vad kan jag ställa för krav på samfälligheten ang. dikning? Trumma under väg? Och omvänt, vad får jag göra själv med diken? Min tomt är tydligen för liten för att ta hand om vattnet "rätt ner i marken".

På andra sidan en av vägarna i korsningen finns det ett rejält dike, en trumma dit borde fixa (mina) problem.

Jag skall ringa ordföranden i föreningen och höra med honom/henner också.

Nu tror jag inte detta kommer att fixa mina problem helt, men jag tror att bättre avrinning från tomten är bra i längden.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



VHK116.1

#2 » 00:02:22, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är medlem i samfälligheten så är det nog inga problem.
Enklast är att diskutera problemet med styrelsen då
också vägen förmodligen är drabbad av vattnenproblemet.
En förutsättning är naturligtvis är att det är en fungerande
samfällighet med org. nr och inte en vägförenig utan org.nr
styrelse möten och medemmar som inte betalar avgiften.
Sedan är det kanske ibland en fråga om hur kostnaden skall
fördelas mellan samfälligheten och dig beroende på åtgärd
och önskvärt resultat. I bland kan det vara otydligt vem som
äger problemet om det bara är din tomt som är drabbad.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Mikael.Johansson

#3 » 10:59:28, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vägsamfällighets anläggning, dvs. vägen, får inte lov att orsaka några besvär genom att dämma upp, det ligger alltså på samfälligheten att ordna till ett konstaterat problem. Motsvarande gäller nedströms, markägarna måste tåla naturlig avrinning från vägen.
Alla åtgärder på vägområdet bekostas av samfälligheten.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Agrotron85

#4 » 12:50:30, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har ett liknande problem, en trumma under vägen släpper ut vatten från södra vägsidans dike ut på en åker i norr. Åkern som får ta emot allt vatten blir under delar av året vattensjuk. Anledningen till att man släpper vattnet på norra sidan är diket på södra sidan tar slut vid berg.

Du skriver Mikael att:
Motsvarande gäller nedströms, markägarna måste tåla naturlig avrinning från vägen.


Kan jag tolka ovanstående som att markägaren i detta fall skall tåla naturlig avrinning från vägen eller räknas det som onaturlig då det är en trumma som centraliserar avrinningen?

Ngt att fundera på? :smile:
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821

Åsa-Nisse

#5 » 16:37:30, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan´s problem är tydligen klassiskt att vägen utgör en damm. Detta får inte förekomma så det är vägsamfällighetens ansvar att fixa en trumma under vägen till det dike som finns på andra sidan.
Agroton:
Trumman kan ju vara felplacerad och orsaka problem, men hur har vattnet runnit innan vägen fanns där? Trummor ska i första hand ligga i befintliga diken/bäckar, men är det bara en svacka i naturen så ska den ligga i lågpunkten och avvattna 1,2 m under åkermark eller 0,8 m under skogsmark. Då blir det som Agrotron skriver en centralisering av vattnet som markägaren nedströms ska tåla.
Jag har själv ett sådant fall i min trädgård vid häftiga regn.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Agrotron85

#6 » 12:37:28, 02-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trumman kan ju vara felplacerad och orsaka problem, men hur har vattnet runnit innan vägen fanns där? Trummor ska i första hand ligga i befintliga diken/bäckar, men är det bara en svacka i naturen så ska den ligga i lågpunkten och avvattna 1,2 m under åkermark eller 0,8 m under skogsmark. Då blir det som Agrotron skriver en centralisering av vattnet som markägaren nedströms ska tåla.


Vattnet har tagit samma väg som nu, trumman ligger på lägsta punkten och innan vägen spreds vattnet över ett större område. Dock har väl vägen funnits sen urminnes tider, själva vägsamfälligheten bildades på 70-talet.

1.2m under åkermark, finns det en referens på det?

Länsstyrelsen säger
Vem har skyldighet att underhålla ett utloppsdike från en vägtrumma som leder vattten genom vägen och fångat uppströms rinnande vatten?
Om det finns en dikningssamfällighet regleras detta enligt förrättningen. Annars är det de som har nytta av åtgärden, det vill säga berörda markägare, som står för underhållet. Om tveksamhet råder, kontakta länsstyrelsens lantbruksenhet.
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821

Mikael.Johansson

#7 » 21:57:32, 02-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En trumma under väg skapar ju inte mer vatten, så den spelar ingen roll här. Dock låter det felaktigt att vattnet leds "ut på en åker". Den åkern skulle behöva någon sorts ramdiken runt sig.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Agrotron85

#8 » 13:57:00, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet för min del är väl naturens beskaffenhet i det här fallet, eftersom det är berg överallt så samlas vatten i ev bergsfickor där det blir blött. Jag försöker bara förstå vems ansvaret är i det här fallet? Kan en markägare hindra en vägförening att leda in vatten på en fastighet? I det här fallet så blir ju konsekvensen att föreningen antingen får spränga ett nytt dike alt att markägaren får försöka leda bort vattnet bäst den kan?
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821

Mikael.Johansson

#9 » 21:41:14, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite svårt att bedöma så här på avstånd, men jag tycker det lutar åt att det är markägaren, som bor nedströms, som får tåla och ta emot vattnet. Fast det är ju fullt möjligt att det är till fördel för alla parter om man kan hålla vattnet på andra sidan vägen en bit till. Dock har vägen ingen skyldighet att leda bort vatten någon längre sträcka.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mangan (trådstartaren)

#10 » 09:27:33, 31-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som TS kan jag återrapportera att vägföreningen kom omedelbart och rensade diket så att den gamla trumman kom fram i dagen och återigen fyllde sin funktion. Min tomt är nu relativt bra avvattnad. Ingen kostnad för mig. Ursäkta den långa tiden till svar. :vissla:
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Åsa-Nisse

#11 » 16:06:27, 31-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Tack för att överhuvudtaget återrapporterade. Det är med stor sorg jag konstaterar att de flesta som startar en tråd bara tystnar efter ett tag. Förhoppningsvis har dom fått svar på sin fråga/problem, men det vore då önskvärt att de delade med sig av resultatet/lösningen.
:back_to: Kul att det löste sig och det är också ytterligare ett bevis på att gamla trummor ligger ofta på rätt plats, om man bara underhåller diken. :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se