Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränera huset åt en pedant

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Beaver3 (trådstartaren)

#16 » 18:32:48, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårat kontrakt är nog lite otydligt för köparen.

Det står bara återställning, och det kan ju betyda vad som hels melan tuvor och gräsfrö.

Man får väl skylla sig själv för att vara för sugen på att ligga rätt och få jobbet.

Hade också ett annat jobb med stensättning, där undrade kunden varför jag fuskade och inte gjorde en armerad gjutning runt ytterkanten av stensättningen.

Den gången bad jag kunden titta i offerten om en sådan ingick i priset.
Jag fick inget svar tillbaka utan bara en kommentar att PEAB gör ju det, men till vilket pris frågade jag kunden.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn



Michael Meier

#17 » 19:59:18, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ursäktar dei med priset, gör inte det, ta reda på vad kunden vill och sätt priset därefter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#18 » 20:57:39, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MM, du har helt rätt i sak men det är inte så lätt eftersom kunden för varje fråga kommer att fråga "Vad kostar det?" och man är ju inte där för att räkna, man är ju där för att skaffa underlag för att räkna på jobbet.

Dessutom brukar det ju vara större chans att få jobbet om man presenterar ett "bra" pris och då ska det ju vara så få tillval som möjligt.
Läget är alltså att många av "privatkunderna" är så bedrövligt dåliga på upphandling att det är skrattretande. Dom kan fråga mig om att få A, B och C utfört och så får dom pris på det. Av nån annan får dom pris på A, B och D och det priset är lägre alltså tar dom det jobbet istället.
Dom jämför päron och äpplen! Jag har fortfarande inte förstått hur man ska få dom att jämföra samma sak och att komma med ett och samma upphandlingsunderlag till samtliga tillfrågade.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JohanBR

#19 » 21:26:07, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Armerad gjutning i ytterkanterna, öh va??
JohanBR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 21-09-2004
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC240CL, Volvo ECR88 Plus, John Deere 1270E it4, John Deere 1910E ALS, Fendt 936

Fredrik_

#20 » 21:33:46, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återställning är väl som det var innan!!??

(Om man ska vara kitslig!)
Att det sedan kanske är orimligt kan ju vara en annan sak om man tänker till lite..

Jämförelse:
Om du får en stöldskada på bilen, vill du ju att försäkringen ska 'återställa' den som den var innan.
Inte sönderbruten och med silikontätning runt låset istälet för riktad!
Men funktionen finns ju där..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Beaver3 (trådstartaren)

#21 » 21:54:54, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Beaver3 skrev:I ditt hantverksformulär står det, bara betala för utfört arbete.

Det är där tvisten kan uppträda, är arbetet utfört när man lägger upp plusjord, det kommer ju som sagt att sjunka sakta men säkert.

I förtsättningen kommer jag nog inte att gå längre än till grovplanering i kontraktet.
Finplanering får bli ett tilläggsarbete.

Är det mig du menar?

Jag lägger aldrig upp nåt extra material. Det ska se plant och fint ut när jag åker därifrån.
Jag har sett ett par ställen där dom har lagt kvar lite plus ovanpå schaktet och det ser ju för bedrövligt ut (i alla fall dom som jag har sett). Kanske kunden är mer benägen att klaga då än om det ser plant ut, trots att det var rätt tänkt?


Har nu kollat i en av orderbekräftelserna, så här står det ordagrant:
Följande ingår ej i Maskinservices åtaganden:
*Spräckning/sprängning av eventuella storstenar eller berg.
*Justering av återfyllningens eftersjunkning.
*Inget ytarbete såsom stenläggning, stenkrattning, läggning av matjord, eventuell sådd av ny gräsmatta etc ingår. Ytorna finplaneras dock så långt det går med grävmaskin.
*Rivning och återuppbyggnad av befintlig carport på vänster sida göres av kunden.
*Eventuell renovering eller sänkning av dagvattenbrunn ingår ej.


Svar: det var inte riktat till dig, jag håller med om att det ser dåligt ut när man lägger plusjord, men när du stryker av det perfekt måste du ju åka tillbaka med mer jord för att rätta till sjunket såvida du inte vattnar ner det eller komprimerar återfyllnaden, man vill ju helst slippa köra tillbaka massor som man redan kört bort?
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Robban_C

#22 » 22:02:13, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:... när du stryker av det perfekt måste du ju åka tillbaka med mer jord för att rätta till sjunket såvida du inte vattnar ner det eller komprimerar återfyllnaden, man vill ju helst slippa köra tillbaka massor som man redan kört bort?

Korrekt. Eller så frånsäger man sig det skriftligen i förväg.
Svårt att veta hur mycket som ska lämnas kvar antar jag?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#23 » 22:33:53, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är väl ett problem som man kan vidga till all form av uppgörelse mellan entreprenör och kund. Oavsett vad det gäller, så lär man sig till slut att känna igen dessa människor. Det är en slags utstuderade djävlar som alltid vill ha mer än de skall betala för. Jag skriver inte det som ett uttryck för att visa vad jag tycker om dem, utan jag menar verkligen precis det jag skriver. De utnyttjar oss små stackare som inte jobbar åt jättefirmor som de vet att de inte skulle ha något för att böka med. De vet att vi är väldigt måna om (jag skriver vi, precis som att jag kör stenhårt i den här branschen, men jag pratar naturligtvis om dom där strängbeklädda lådorna som låter pling plong) vårat rykte och detta utnyttjar en del stenhårt genom att tänja på gränserna tills det brister för en. Som tur var har jag bara haft en enda sådan kund (ja, det var innan jag lärde känna igen typen redan per telefon) och henne skällde jag ut efter noter. Det dröjde nog två år innan hon vågade ringa igen och vid det laget hade jag både lugnat mig och höjt priset rejält för att reservera mig för dylik skit.

Man skall vara solklar i avtalet och förklara en extra gång om det där som kan sluta med jobbigt gratisarbete. I ditt fall, återställning. Det blir inte precis som det var förut, på direkten. Sedan skall man våga tro på sig själv och vet man att man gjort ett bra jobb utan att ha varit mycket dyrare än alla andra, så behöver man inte ta skit.

Det är för övrigt dessa personer som brukar vara nöjd bara dom får pruta. Hellre betala 100k och fått pruta från 120k än att betala 90k och inte få pruta alls. Varför vet jag inte, men min teori är att de har så väldigt dålig koll på allt att de förutsätter att alla försöker lura dem. Då garderar de sig genom att pruta eller få in gratisjobb -då vet dom att dom åtminstone blev lite mindre lurade, om de nu vart lurade ö h t.

Edit: Tog bort några svordomar.
Senast redigerad av dogen 22:35:40, 11-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#24 » 22:41:03, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... henne skällde jag ut efter noter. ...

Klart att du skällde ut henne efter noter, du jobbar ju med pianon! :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#25 » 22:48:38, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:D
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se