Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ekologiskt husbygge men först lite maskiner i tråden

1666 inlägg • Sida 3 av 112
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an

#31 » 10:22:16, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vadå lite trafik? :uupps: Hon är ju "singel" så räkna med att det rörs där!
De är skillnad på trafiken hos "gammpojka" å stiliga kvinns! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Mats i Myrhult

#32 » 10:36:43, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu bor ju Lantlady i Skåne och min erfarenhet är från Värmland upp till Norrbotten, där det är mer tjäle. Men alla sorters vägar som går över åkermark (underlag, omgivande mark, etc) oavsett det är landsväg eller traktorväg har ökad risk att dra isär betongtrummor. Tio dynglass fel dag på våren är väl så styggt mot trummorna som timmerbilar på belagd landsväg.

Enklast är plasttrummor. Men man bättra på oddsen för betongrören genom lägga ett par plank i botten och krampa ihop rören med armeringsjärn.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Trinkan

#33 » 10:36:51, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte eg så relaterat men om du vill hålla nere kostnaderna så varför inte köra gruset själv?
Iaf försöker jag göra det när man räknar för eget bruk och inte räknar arbetstiden på samma sätt som när man arbetar åt kund.
Jag har ca 1.5mil till grusgropen och ett lass med traktorn tar ca 1.5timme att köra och då får jag med ca 20ton. Ett lass med lastväxlaren tar ca1 timme och är 15ton så i slutänden skiljer det inte mycket om man inte har långa transporter.

Köpa in en traktor med släp eller en dumper kostar förvisso en slant men du kan ju sälja den om ngn månad när du kört ditt och få tillbaka pengarna så eg kostar den bara dieselkostnaden i praktiken.

Sen skiljer säkert priset på gruset med beroende på om du köper direkt i gropen eller genom åkeriet, som referens kan jag nämna att jag ger ca 65kr/ton för bärlager 0-40 och åkeriet jag anlitade senast tog 280kr/ton ink transport (dvs nästan 4000kr/lass) mot om jag kört själv knappt 1000kr/lass.

Spelar ju mindre roll om man ska ha ett eller två lass men ska man ha kke 300ton till en grund och gårdsplan så börjar det bli pengar...
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

Lantlady (trådstartaren)

#34 » 10:57:03, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha, ha... ni är ja alla så goa här! Skrattar gott...

Mina cementtrummor är diameter 30 cm o jag har grävt ner dem en bit (70-80 cm) så de får bra stöd från sidoväggarna på diket. Min tanke var att fylla på med samma material som vägen. Plankor under och fästa ihop med armeringsnät låter kanon - det ska jag prova. Jag är tacksam för alla tips.

Hihi... jo visst är jag singel men eftersom jag bor i en friggebod o sällan har tid att flanera på stan eller sitta på fik så är trafiken väldigt liten vad gäller uppvaktare. Vem vill ha en tjej som kör grävmaskin? De flesta blir rädda för sånt tyvärr. Men man BEHÖVER ju inte vara manhaftig för det. Nog om det.

Just eftersom jag har en grävmaskin/lastmaskin o traktor (dock ej fungerande just nu) så behöver vägen hålla för större fordon med.

Att hämta grus/få levererat - mannen jag ska köpa av finns på ett avstånd som känns för långt för mig att köra själv med min lastmaskin (ej fungerande traktor som sagt) och dessutom har jag ingen vagn. Han sägs ha mycket sympatiska priset enligt min granne som köpt mkt av honom och bra fraktpriser med - men han kommer hit snarast o då får jag veta mer. Kanske är det också så att jag har en liiten gräns där för vad jag vågar mig på - att köra riktigt tunga lass på småvägar med en "billigare" (om jag skulle köpt) vagn känns inte helt säkert för mig. Jo jag är en fegis där. Kan bara se mig själv skotta upp makadam med spade ur ett dike efter jag vält med vagnen... piuh...
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#35 » 10:57:59, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förtydligande... Jag har GRÄVT en bit för att få ner cementrören - de är inte lagda på plats än.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Robban_C

#36 » 11:01:39, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantlady skrev:... Just eftersom jag har en grävmaskin/lastmaskin o traktor (dock ej fungerande just nu) så behöver vägen hålla för större fordon med. ...

En fullastad grusbil är betydligt värre än dina maskiner, bara så du vet.
Hursom så är du nog rätt ute med dina planer på vägtrumma.

Jag tycker att MiM:s idé om att krampa ihop rören med armeringsjärn är bra. Det borde ha varit min idé. :mrgreen:
Vill man vara riktigt seriös så kan man ju ha en vantskruv i ena änden och förspänna järnen men det är nog alldeles överdrivet? Mycket extrajobb för litet resultat.



Edit:
Din lastmaskin är väl en baklastare? Såna får man inte dra släp efter ute på väg, bara så du vet. Bakhjulsstyrt = fällkniv.
Dessutom är styraxeln långt ifrån dimensionerad för den stödlast som ett traktorsläp ger.
Senast redigerad av Robban_C 11:03:13, 19-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#37 » 11:04:48, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä roligare kan du ha, lastbil tar väl runt 14 ton per vända men har du gjort nån uppskattning på hur många ton du behöver åtminstone första svängen? Man kan lägga upp en hög att ta av så när 218 känns frisk kan du knalla lite i sänder! Lite AB så kan du slippa momsen oxå. Det gäller att ha hårda nypor när pengarna bär iväg! :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#38 » 11:04:54, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske ska förtydliga. Inte armeringsnät. Armeringsjärn, 10-12mm. Två stycken som räcker drygt halva trummans längd. Bocka en krok i änden. När samtliga rör ligger på plats, dra ihop dem med spännband. Lägg armeringsjärnen på utsidan rören med en krok om vardera ände på trumman så att järnen går om lott. Sträck upp järnen så gott det går, svetsa ihop dem. Två sådana krampor gör susen.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lantlady (trådstartaren)

#39 » 11:12:21, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt jag skrev fel (nät/järn) men kanon med beskrivningen så jag vet mer exakt.

Jo det är en baklastare som jag helst aldrig kör på väg med...men bra att veta att jag inte ens borde köra släp med den :-) Körde den visserligen på vägen (300 m) när jag skulle flytta och körde då en balvagn utan sidor - knixigt att backa med men det gick det med..

Min 218 är vid god vigör så det blir säkert en massa massor-flyttande med den snart. Bara skönt att behöva köra för långt mellan avtippningsplats och där det sen ska hamna.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#40 » 11:14:08, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bara måååste lära mig svetsa. Man är ju smått handikappad utan att kunna det... suck...
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Fredrik_

#41 » 11:27:52, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju många trådar om svetsning också här... :grin:

Vad gäller gruset, kan du ju påpeka att det kan köras efter hand på för åkaren lämplig tid tills erfoderlig mängd kommit! (Inom avsatt tid..)
Borde kunna ge ett bättre förhandlingsläge på priset då han kan ta andra körningar samtidigt. Köra 'ditt' på spilltid..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#42 » 11:33:04, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:... Lite AB så kan du slippa momsen oxå. ...

Det här ska bli intressant att höra förklaringen på.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#43 » 11:50:46, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantlady skrev:Jag bara måååste lära mig svetsa. Man är ju smått handikappad utan att kunna det... suck...

Du kan säkert få en snabbkurs hos någon här?!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Fredrik_

#44 » 11:59:25, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
63an skrev:... Lite AB så kan du slippa momsen oxå. ...

Det här ska bli intressant att höra förklaringen på.


ABra Kadabra :lmao:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#45 » 12:04:13, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
Robban_C skrev:
63an skrev:... Lite AB så kan du slippa momsen oxå. ...

Det här ska bli intressant att höra förklaringen på.


ABra Kadabra :lmao:

Haha! :lmao: :lmao:
Ja, det är nog bästa förklaringen.


Om svetsning:
Om det bara är det där lilla du ska svetsa så tror jag det är bättre att nån kommer dit och bränner ihop det åt dig.
Sen är det en annan sak att vilja lära sig svetsa, bara det kan ju vara anledning nog att göra det. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se