Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kostnad att borra brunn och anlägga infilrationsanläggning?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg

#16 » 10:38:04, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med husbygge, Pistongen! Vi håller också på. Fick precis förhandsbeskedet beviljat.

När du skriver 400 000 för resten, har du räknat med tillstånd, papper och allt juridiskt då? Där är 50-100 000 till annars. :sad: Är väg inräknad i de extra 200 för markarbete?

Jag känner samma sak, att vi kanske räknar för lågt. Jag är visserligen en cynisk realist redan från start, så jag försöker räkna högt. Men alla säger åt en att man ska lägga på 10-20 % på totalbudgeten. Vill inte låta neggo men det är nog ett bra tips, gissar jag.

Vår kommun har en kostnad för att koppla in el och tele på, jag tror det var 57 000 om avståndet är över 60 meter eller nån sån slumpmässig siffra. Tänkte ta reda på vad det kostar om man gräver själv. Den delen borde väl stå för en ansenlig del av summan, antar/hoppas jag.

Jag räknar förresten också med 150 000 för brunn och infiltration i vår budget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Michael Meier

#17 » 11:31:19, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Hos Fortum fick jag bekosta nytt elmätarskåp och matarkabel till det gamla skåpet vid ombyggnad av elnätet....


Jo, dock så är det en stor skillnad mellan ombyggnad och anslutningsavgift.

Tänkte mera på förstagångsinstallation, vad täcker tex, Eon's 67000 i avgift...

är det ett komplett elmätarskåp som placeras vid tomtgräns, eller är det en fiktiv kabelände, eller en avsäkrad kopplingslåda på en stolpe?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Pistongen (trådstartaren)

#18 » 16:27:42, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den information jag har fått är att E.ON är att anslutning fram till huvudbrytaren/huvudsäkring ingår i priset. Dvs, från trafo ända fram till huset. (Det är där boxen blir placerad)
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

63an

#19 » 17:15:33, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då frågar jag gäller det jordbruksfastighet eller liknande eller hus som har en tomt vid gatan, detta är nog förbisett i resonemanget!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Pistongen (trådstartaren)

#20 » 13:34:37, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent skall syndaren vakna!

Men det är dags att återkoppla till hur det gick, vi byggde huset förra året och det gled in en bit under budget!

Extra grundarbeten: ca 30 000 sek. Detta inkluderar sprängning och extra fylle för grunden + ett lass grus för uppfarten, mer än så blev det inte.
Elen: Här blev det positivt! Från de ursprungliga 68000 ändrade EON sin beräkningsmodell så totalen hamnade på 25000 istället, hela vägen fram till huset med nytt elskåp vid tomtgräns.
Vatten: 49 000 inkluderat pump, hydropress etc. Klart att köra med andra ord
Infiltrationen: 62 000 kr. Dock med bra kontakter i branchen.

Totalt 166000 kr. Bygg-el ingick i huskostnaden så inget extra där.

Faktum är att hela totalkostnaden blev under 2,2 mille. Dock ingen trädgård etc utan bara grovplaneringen som ingick i grundarbetet. Men nu har jag ju köpt egen maskin så det ordnar sig nog :)

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se