Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kostnad att borra brunn och anlägga infilrationsanläggning?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 13:29:14, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken säger, vad kan det kosta att borra en vattenbrunn och bygga en infiltrationsanläggning?

Vi håller på att projektera för att bygga ett hus, det är fortfarande tidigt i processen så jag håller på att kolla upp kostnader för att se totalkostnaden.

En hustillverkare nämde en kostnad på ca 150 000 för detta, jag tycker att det låter väl dyrt. Så avancerat är det ju inte vad jag kan läsa mig till.

Sen kommer det ju till anslutning av el, det är EON som äger linjerna hemmavid och jag har lite mer än 200m till stationen så det går på 66 875 kr, jag hoppas innerligt att kabeln är gjord av guld!
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Beirut

#2 » 13:48:23, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

150 är inte orimligt. Beror på vad exact som ingår,vart i landet det är och vilka förutsättningar som råder. Det är bara att börja ringa runt och höra priser. Snacka med grannar,vänner o bekanta om dom kan rekommendera någon firma. Och kom ihåg billigast är inte alltid bäst......
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Pistongen (trådstartaren)

#3 » 11:44:55, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:150 är inte orimligt. Beror på vad exact som ingår,vart i landet det är och vilka förutsättningar som råder. Det är bara att börja ringa runt och höra priser. Snacka med grannar,vänner o bekanta om dom kan rekommendera någon firma. Och kom ihåg billigast är inte alltid bäst......


Det är så pass illa alltså, vi ska bygga utanför Linköping. Markförutsättningarna är ganska bra, ca 2 m till berg där vi ska bygga och borra för brunn. Sen blir det lite djupare ner till infiltrationen. Jag hade hoppats på max 100 000. 2,2 mille för hela bygget men det verkar bli tight.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Beirut

#4 » 11:58:14, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

100 är inte omöjligt. Som sagt ring runt.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Michael Meier

#5 » 19:02:09, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det är inklusive allt, som tex, vattenbrunnsborrningen är inklusive elkabel och slang samt förläggning av dessa.
Pump med genomföring,samt rör ner till fast berg.
Kanske inomhus med hydropresstank och tryckströmbrytare.

tveksamt om det uppräknade håller sei under femtiotusen :sad: ingen vet hur många meter det ska borras ens.

räknar du såå tajt med 2,2 mille? du är i kalkylstadiet just nu antar jag, ... lägg på femhundra i kalkylen istället, annars fäller du undan benen på familjen som ska betala kalaset.

Kikade på HemNet, vad man får för pengarna :smile: liite blåsigt men ändå... hur många år av arbete behövs det för att betala av lånet?


Hemnet Härnösand
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#6 » 19:24:19, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Infiltration OCH djupborrad brunn för 100 flagg med allt material och moms?
Slå till!

Och så låter det konstigt med en entreprenör som gör båda delarna?
En brunnsborrare har knappast tid att göra avlopp och en markanläggare har inget att borra med.

Man kan ju göra avloppsdelen själv om man har maskiner men det kan vara bra att tänka på att man idag har helt andra krav på hur en infiltration ska se ut, eller i alla fall på noggrannheten.
Dessutom är det oftast krav på fosforfälla och den kostar en slant också.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Pistongen (trådstartaren)

#7 » 20:26:23, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Infiltration OCH djupborrad brunn för 100 flagg med allt material och moms?
Slå till!

Och så låter det konstigt med en entreprenör som gör båda delarna?
En brunnsborrare har knappast tid att göra avlopp och en markanläggare har inget att borra med.

Man kan ju göra avloppsdelen själv om man har maskiner men det kan vara bra att tänka på att man idag har helt andra krav på hur en infiltration ska se ut, eller i alla fall på noggrannheten.
Dessutom är det oftast krav på fosforfälla och den kostar en slant också.


Ahh, glömde att säga att rör, grus etc blir momsfritt, grävjobbet för infiltrationen också. Dock inte borrningen. Jag jämförde bara med fadern som hade en trekammarbrunn installerad och som kompleterade med infiltration och det gick på ca 45 000. Men det var ju iofs ett par år sedan.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#8 » 20:31:57, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Tänk på att det är inklusive allt, som tex, vattenbrunnsborrningen är inklusive elkabel och slang samt förläggning av dessa.
Pump med genomföring,samt rör ner till fast berg.
Kanske inomhus med hydropresstank och tryckströmbrytare.

tveksamt om det uppräknade håller sei under femtiotusen :sad: ingen vet hur många meter det ska borras ens.

räknar du såå tajt med 2,2 mille? du är i kalkylstadiet just nu antar jag, ... lägg på femhundra i kalkylen istället, annars fäller du undan benen på familjen som ska betala kalaset.

Kikade på HemNet, vad man får för pengarna :smile: liite blåsigt men ändå... hur många år av arbete behövs det för att betala av lånet?



Japp, är fortfarande i kalkylstadiet, har fått pris på 130m2 hus, enplan för ca 1,8 mille, nästan nyckelfärdigt. Så det ger ett utrymme på 400 000 för extra grundarbete + vatten, avlopp, el. Det kanske är lite väl positivt tänkande.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Robban_C

#9 » 20:34:34, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort ett antal grunder åt husleverantörer och fått lite insikt i kalkylerna och resultatet och ser ett mönster, det blir alltid betydligt dyrare än kalkylerat. Bara så du vet.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Pistongen (trådstartaren)

#10 » 20:48:25, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har gjort ett antal grunder åt husleverantörer och fått lite insikt i kalkylerna och resultatet och ser ett mönster, det blir alltid betydligt dyrare än kalkylerat. Bara så du vet.


Jo, jag vet det, det är därför jag har räknat ca 200 000 till extra grundarbete, 80 000 el, 100 000 vatten/avlopp.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Michael Meier

#11 » 23:58:19, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

200000 pengar tillgängligt för extra grundarbete? oj, det låter som minsta tänkbara kostnad är medtaget i husbyggarens kalkyl... varifrån startar den kalkylen egentligen? hur ska det se ut där ? men du kanske inte har mye bättre uppgifter i det här stadiet.

Eon vill ha 67000, innebär det el fram till tomtgränsen eller innebär det byggel med senare omkoppling till fastigheten?

att få byggel är fint men det tillkommer en bunt med tusenlappar innan det är avslutat och inkopplat i det färdiga huset.
du har bara 13000 i utrymme :sad:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#12 » 08:56:00, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eldragningen betalar man själv från elskåpet vid tomtgränsen nåt annat har jag inte hört om.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Michael Meier

#13 » 09:36:23, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamnar elskåpet vid tomtgränsen generellt i hos alla nätägare?

Annars har jag för mei att nätägaren ombesörjer och har ansvar för allt som är innan utgående plint elmätare, ivartfall när det gäller nyinstallation som inkluderas i anslutningsavgiften.

nätägarens ansvar måste väl avslutas med en mätutrustning, plomberad för att säkerställa säker debitering, sker det i ett skåp vid tomtgräns nuförtiden?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#14 » 09:55:43, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skriver så här då kanske du förstår om du vill: från tomtgränsen är i första hand tomtägaren som står för merkostnaden i till egna anläggningar, gäller el, va om nu inte något annat har överenskommet! Till skillnad från fast teleabonnemang!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

MekJan

#15 » 10:09:30, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hos Fortum fick jag bekosta nytt elmätarskåp och matarkabel till det gamla skåpet vid ombyggnad av elnätet (ville ha mätaren på annan plats) sen beror det väl på om tomten består av antal m2 eller Ha men kolla om det kanske finns fler i närheten med byggtankar verkar vara en förhandlingsfråga hos nätägaren särskilt om man har egna grävmöjligheter.Mvh Jan
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se