För att lyfta bilar så finns några alternativ (i den ordning jag skulle föredra):
1. Dubbel "saxbillyft" nersänkt i golvet med ståhöjd under bilen
2. Enpelarlyft
3. Tvåpelarlyft
4. fyrpelarlyft med körbanor
Alt. 3 & 4 tar förmycket plats för mina behov (vill ha svängrum för större fordon).
2:an är suboptimal om man t.ex vill byta avgassystem på en bil (balkar ivägen).
Lyftbord för billyftning duger gott för hjulskiftning och bromsrep men inte mycket annat.
För att lyfta andra grejor (gräsklippare, skopor m.m till arbetshöjd) är lyftbord trevliga.
Nu vet jag inte vad arbetarskyddstyrelsen säger om dylika anordningar men det smidigaste lyftbord jag sett var avsett att transporteras med pallbjörn, c.a 12 cm högt nersänkt och runt 100cm som högst
Om jag inte minns fel så satt det en luftdriven pump i bordet och höjning sänkning valdes beroende på vilken luftnippel man anslöt däckfyllaren till(mistänker att den detaljen var "hemmasmide").