Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Verkstadsbygge i bef. ladugård.

104 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Edis

#46 » 22:03:20, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, en rejäl Audiot där också ser jag! :thumme:

Blev ju kanonfint med golvet! Veinge Betong är otroligt bra att ha med att göra, jag och svågern har haft projekt i sommar så vi anlitade dem vid tre olika tillfällen. Man blir lika glad när man ringer dit för det är aldrig några bekymmer eller problem. Har nog aldrig varit med om ett så smidigt och punktligt företag och deras förare har varit både duktiga och trevliga.

Helt suveränt med lyften placerad i golvet på det viset!
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703



dejvi

#47 » 23:59:29, 05-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ju jättetrevligt det där! Super med lyften och jag tycker det skulle fresta att hänga upp en löpvagn och talja i balkarna i taket! Borde ju hålla för enklare lyft i varje fall...

Trevligt med ordentligt golv!
:thummar:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Andreas A (trådstartaren)

#48 » 20:58:15, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla
Nu är det åter dags att väcka liv i denna tråd. Innan vintern slår till ska jag försöka få isoleringen klar och råspont på väggar och glespanel i taket.

Isolering har jag redan köpt så jag hade tur att i somras hitta erbjudande om 20% på all isolering på Cheapy. Jag har köpt hem så att det ska bli 2x95mm isolering i väggar och tak.

Vägarnas uppbyggnad bli utifrån och in: Brädfodring - luftspalt - vindpapp - isolering - råspont - dubbelgips.
I taket blir det samma med glespanel istället för råspont.

Som oftast när jag skriver här så brukar det komma med en fråga och det gör det idag också.

I samband med att vägarna dras finns ju möjlighet att dra mycket av det elektriska dolt i vägarna. Detta förordar min far som är elektriker och efter en snabb kalkyl är det också billigare än att dra kabel på vägarna. Men om jag drar ellen i väggen och sätter kopplingsdosor genom dubbelgipsen så borde brandskyddet att bli något sämre där dosorna sitter. Har detta någon praktisk betydelse vid en eventuell brand inom denna brandcellen?


Det bäsra vore att dra så mycket som möjligt dolt i väggarna då jag får renare väggar att hänga saker på och som jag nämnde tidigare blir det billigare.

Jag hade ingen ny bild på garaget här men en bild på mina två kompressorer kan jag bjuda på. Jag adopterade dom i somras. Från mitten av 60-talet och på 2, 2kW styck. Det något udda med dom är att de är vattenkylda.

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/13/09/04/3avumuny.jpg

Mvh Andreas

Skickat från min GT-N8000 med Tapatalk 4

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#49 » 07:48:01, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag läst på lite vad gäller el i lantbrukslokaler. Boken Handbok för el inom lantbruk.... är ganska bra. Här står det att dolt montage/infällt är olämpligt i och med risk för skador från gnagare.

Jag har i helgen jobbat en del med att få upp vindpapp i facken som timmret ger. Nästa steg är att skaffa glepanel och börja isolera taket.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

RuneStone

#50 » 21:01:13, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det finns brandklassade infällda dosor att montera..
På byggen vi är på kör vi vanligt infällt och dom har ganska hög brandklass oftast..

Jag hade rekommenderat att köra utanpåliggande..
Dels för gnagarrisken men framförallt för flexibilliteten..
Kör du infällt och kommer på att du måste upp med ett skåp eller nåt där det sitter ett uttag får du skruva bort det och sätta ett täcklock och vips så har du fått ett uttag mindre.
Ett halvår senare inser du att du måste nog faktiskt ha det där uttaget som är bakom skåpet, men du kan inte flytta skåpet, då får du dra en ny kabel och sätta ett uttag. Denna gång utanpåliggande.
Helt plötsligt har du en installation med blandat..

Enklaste är att du bygger klart. Möblerar så mycket du kan och sen drar du elen.. Då kommer du märka vart du behöver ha alla uttag..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Andreas A (trådstartaren)

#51 » 22:29:26, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetet fortsätter och nu är de flesta väggar uppreglade och till hälften isolerade. På ytterväggarna blir det 95+95+45mm isolering för att föda upp i timmerstommen. På väggarna mot stalldelen blir det 145mm men jag funderat på att lägga en 45a också. Hur mycket påverkar det isolervärdet att gå från 145 till 145+45?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#52 » 21:35:16, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen har jag och farsan jobbat lite med att montera dörr till mitt garage. Det är en begagnad slagport från EAB som ska fixas till lite senare. Nu är den på plats för att täta till vintern så vi kan hålla värmen.

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/13/09/30/qamaqebu.jpg

Andreas Almborg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#53 » 23:02:07, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har koll på bra priser på tätningslister till min slagport. Idag sitter det sådana här:

http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Cata ... /2688.html
http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Cata ... /2687.html

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt Erik Eriksson

#54 » 23:36:43, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl ok med de p den sidan? Går ju att köpa kapade längder.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

magloman

#55 » 09:08:25, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte därifrån till min vikport. Blev ganska dyrt med rubbet till en port på 4x4,2 men det var väldigt fin kvalité på gummit. :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andreas A (trådstartaren)

#56 » 21:43:11, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag köpt nya lister och profiler till hela min port. Priserna på listerna var ganska mycket billigare på EAB. Fick fakturan idag och det landade på strax under 700kr inkl moms för hela porten (2,5×2,8m). Jag bor inte långt från Smålandstenar så jag åkte till EAB och fick hjälp med att mäta till listerna i produktionen. Fick också en hel del tips så jag är mycket nöjd med servicen.

Har i helgen arbetat med att montera takbalkar av stål och riktat taket samt fått ditt en del råspont på vägarna. Har inte tidigare jobbat med ändspontat och jag är mycket positivt överraskad över hur smidigt det var.

Bild
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#57 » 21:37:18, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det länge sedan jag uppdaterade här. Förra helgen gjorde jag och farsan klart i stor sett all isolering. Nu är talet isolerat med 2×95mm och vägarna med 2×95+45mm. Denna helgen har jag börjat att ta itu med att täta sockeln som idag består av stora och små stenar staplade på varandra. Det bästa via att byta ut allt mot en murad sockel men jag vill gärna behålla utseendet på utsidan och jag är inte riktigt byxad till att lyfta hela ladugården och mura/gjuta nytt. I helgen har jag börjat att täta mellan befintliga stenar med kalkbruk. Därefter ska jag mura en sockel innanför i lecasten (80cm hög). Mellanrummet ska sedan fyllas med lecakulor. Ovanpå reglar jag sedan upp och isolerat mot befintliga vägg.

Ska försöka ladda upp en bild på aktuell status om jag får ordning på Tapatalk.

Andreas Almborg
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

bengt jansson

#58 » 08:45:03, 04-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag läst på lite vad gäller el i lantbrukslokaler. Boken Handbok för el inom lantbruk.... är ganska bra. Här står det att dolt montage/infällt är olämpligt i och med risk för skador från gnagare.

Hej, jag tolkar att det är förbjudet att ha infällt montage i lokaler i anslutning till produktionsbyggnad.
Bengt
Handbok för elinstallationer
i lantbruk

6.2 Infälld installation
Infällda installationer är inte tillåtna i produktionsbyggnad. Detta gäller även för ingående utrymmen som
till exempel personalrum, kontor, sadelkammare eller övernattningsrum, om inte ett mekanisk skydd anordnas.
Eftersom VP- rör eller plastslang inte ger ett fungerande skydd måste man använda stålrör till exempel
OMG- rör, använda gnagarsäker kabel eller gjuta in kabel som är godkänd för ingjutning i betong.
Kablarna får endast anslutas till utanpåliggande apparater i regelväggar eftersom plastdosor inte har något
fungerande skydd.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Andreas A (trådstartaren)

#59 » 23:02:18, 04-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har också läst den handboken och kommit fram till samma slutsats. Du blir uteslutande utanpåliggande el. De kallar som kommer att gå genom väggar är inkommande kabel och matning till kompressorn. Ska försöka att fixa stålrör för vägg-genomföringen.

Ska i morgon beställa lecakulor till isolering av sockeln. Är priset på 1150 kr +moms /1000 liter ok? Jag kommer att behöva 2-3kbm.

Andreas Almborg
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#60 » 13:00:16, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du var länge sedan jag uppdaterade här. Fåret skylla lite på strulet med tapatalk. Väggar och tak börjat bli klart och nu jobbar jag med att sätta upp gips. Har också beställt lite delar till det elektriska.

Mitt nästa mål är att få gipsen monterade klart innan julafton så jag kan spackla och måla på ledigheten.

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/13/12/18/rupyzeha.jpg

Bild
Originalets URL: http://img.tapatalk.com/d/13/12/18/se6abeza.jpg

Andreas Almborg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se