Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis husprojekt

401 inlägg • Sida 23 av 27
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2 (trådstartaren)

#331 » 20:14:15, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan någon uppdatering, men det mesta som blivit gjort (och inte är det så mycket...) har varit "vanligt" byggande med gipsning, spackling, tapetsering osv. Kort och gott sådant som alla har sett och gjort själva så tyckte det inte var lönt att lägga ut om det.

Men idag har varit en underbar dag! Allting har fungerat mycket bättre än förväntat. Skulle starta upp grävaren ur sin vinterdvala. Har stått still i ett halvår. Häller i en dunk med diesel (eftersom vissa anser att de har större behov av min diesel än jag så försöker jag ha så lite som möjligt i tankarna) och vrider på nyckeln. Har inte ens laddat batterierna. Motorn går runt precis lika snabbt som vanligt och hoppar igång på ett halvt varv, som om jag kört med den igår!
Efter en ordentlig rundsmörjning så kör jag ut på min björkodling. Tyvärr börjar träden bli lite väl stora för att flyttas, men det är bara att chansa så jag gräver upp ett, slänger en tross runt och larvar hem. Jag flyttade ett i fjor som dog. Lägger ner det nyuppgrävda och ska dra upp det döda. Ger det en liten knuff i sidled. Då smäller trädet av under mitten och faller ner rakt över grävaren. Men ingenting gick sönder, ja bortsett från själva trädet. :uupps: Hur stor är sannolikheten för det???
Fick hämta två skopor jord med teleskoparen. Gick också som smort. Tyvärr hann jag inte riktigt färdigt med planteringen innan jag gick in och lagade kvällsmat, så bilder får vänta till en annan dag. Men nu sitter jag här proppmätt på tacos.

Har även hunnit med att skänka bort en stor flyttlåda med böcker till ett antikvariat. Fick man liiiite mer plats, jag var inte ett dugg intresserad av dessa böcker men nu kanske någon annan kan få glädje av dem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jörgen.ottosson

#332 » 22:01:48, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratis! :bira:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#333 » 22:04:21, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis! :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#334 » 21:59:37, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är så dålig på uppdateringar att jag skäms! Bild

Först och främst, tack för gratulationerna! :shake_hands:

För det andra, trädflyttningen var det tal om. Ibland går det bra, ibland går det... mindre bra. Jag hade två döda träd och ett som var nästan dött. Det ena döda flyttade jag förra året så det misslyckades alltså i flytten. Ett av mycket få så jag ska inte klaga. Det andra döda har dock stått i flera år. Det växte mycket nära en luftledning så tanken har slagit mig mer än en gång att det kanske är elverket som varit och vattnat trädet med round-up eller något liknande.
I vilket fall som. Årets första trädflytt tog tre dagar! :uupps: Kändes lite sisådär... Å andra sidan tog nästa tre träd bara en dag ihop, så det jämnar ut sig. :mrgreen:
Nu har jag ersatt de båda döda träden och planterat ytterligare fyra träd, så jag börjar fundera på om jag är färdig med trädflyttningar här på gården. Ska spänna upp något träd med rep så de står rakt och inte riskerar att blåsa omkull innan de rotat sig ordentligt.
När jag ändå hade maskinen på plats passade jag på att gräva undan lite högar med sten och jord, några från jordvärmegrävningen för 12 år sedan och några som nog är 50 år gamla. Skönt att bli av med dessa, var ingen prydnad att se. Får göra lite handpåläggning så ska det bli slätt nog för robotklipparen att hålla klippt.
Bild

Ett annat projekt som är mycket viktigare än trädflyttning är taket på gamla stallen. Jag har, som kanske någon läst på annat ställe här på M, beställt en solcellsanläggning. Taket på gamla stallen är lämpligt för detta projekt. Ligger näst intill i absolut rakt söderläge med en taklutning på ca 47 grader. Ett problem är att taket är tokslut! Ett annat att jag vill ha tegelpannor men takkostruktionen är lite väl klen för detta med nästan två meter mellan takstolarna. Ytterligare ett problem var att höloftet var knögafullt med gammalt skit... Nej, förlåt, med bra-att-ha-saker, menar jag så klart. Först fick jag röja så det blev rent där uppe. Golvet var också fläckvis så dåligt att det föll ner av sin egen vikt. Jag hade en massa gammal emballageplywood, ca 20 mm tjock. Detta lades ut så man inte skulle gå igenom golvet. Sedan monterades två byggnadsställningar på hjul, en mindre aluminiumställning och en fyra meter hög Haki. Vi har byggt nya takstolar och monterat dessa mellan de gamla från insidan. Återstår några brädbitar som ska skruvas på plats, men i princip är detta klart.
Bild
Bild

Nästa problem var material till yttertaket. Det är halvledarbrist har man fått höra, men att det skulle göra det så pass svårt att få tag på byggvaror hade jag inte trott. Fick offert från lokala bygghandeln (den "billigaste" av de som finns på orten). Kollade priserna mot både Byggmax och Wrams trä. VIsade sig att Wrams var billigare än Byggmax och mer än 25% billigare än lokala handlaren. Nog för att jag tycker om att handla lokalt, men det finns gränser även för mig. :huh:
Tyvärr var det inte så enkelt som att bara beställa. Wrams hade inte råspont i de längder jag ville ha så jag fick ta vad som fanns. Detta gör att jag troligen måste lägga hela längden på huset, ca 19 meter, med flytande skarv istället för att lägga en remsa från takfot till nock. Tror taket blir bättre på detta sätt, men det tar längre tid att lägga. :sad:
Läkt hade man över huvud taget inte. När man skulle få in visste man inte riktigt men man pratade om veckor, så jag fick bara beställa råsponten därifrån.
Kollade på Byggmax hemsida som sa att man hade över 7000 meter hemma i Ängelholm. Körde in dit med en förhoppning om att de hade en packe som de kunde lyfta på släpet direkt, men efter att vi hittat var de stod (bakom en massa andra packar med virke) så slutade det med att jag fick tömma deras virkesstick och handlasta detta för att få ihop 860 meter av de ca 900 jag behöver.
Bild

Takfotsplåten till ena sidan bockade jag själv ihop i förra veckan. Eftersom jag har en liten dröm om att isolera och inreda höloftet så vill jag ha diffusionsöppen underlagsduk mot råsponten. På detta sätt kan man spruta cellulosaisolering direkt mot råsponten och slippa luftspalt. Detta spar material (= både tid och pengar) plus att man får lite tjockare isolering. Efter att ha letat ett tag föll valet på en Bison-duk som inte är genomtrampningssäker, men detta behöver jag inte eftersom råsponten ligger under. Byggmax var billigast på denna duk, men det var beställningsvara (kan inte köpas i butik). De kunde inte riktigt berätta leveransdatum, men sa att produkten skulle skickas inom 5 - 10 dagar. Var lite nervös att jag inte skulle få denna i tid, men idag kom tomten! :hurra:
Bild

Nu har jag i princip allt material hemma som behövs för takbytet, men tvi vale vad dyrt detta har blivit. Saknar lite skruv och liknande. Nu återstår det bara var jag ska hitta tiden... :vissla: :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#335 » 23:15:31, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har haft den finaste marsmånad med flest soltimmar i mannaminne. Drabbad av vårkänslor tog jag tag i ett litet miniprojekt jag har behövt i några år. Vi har haft mycket problem med svalor i jättestort antal som skitar ner något kopiöst. För att försöka hålla dem från i alla fall bilarna och gårdssidan av huset skaffade jag först en uggla i plast med rörligt huvud. Hade läst många mycket positiva recensioner, men här fungerade det inte. :sad:
Nästa försök var att skaffa en fågelliknande drake. Den fungerade bättre. Steg tre var att skaffa en mast till draken, lite i stil med ett metspö. Då fastnade inte linan alls lika ofta. Men att bara spänna upp metspöet med ett par spännremmar var inte helt optimalt... :vissla:
Knäckte till en plåtbit så masten precis går att trycka ner. En botten med några millimeters springa så vattnet kan rinna ut. Högst plötsligt blev det mycket enklare när linan trasslat in sig. :mrgreen:

Bild

I övrigt har det inte hänt så mycket, varit inne i en jobbvecka. Men har börjat sätta ställning inför takbytet på stallängan. Hann tyvärr inte klart idag, delvis för det både har blåst hårt, haglat och snöat på mig. Tyvärr verkar det fina marsvädret vara bortblåst... Men en bit på väg är bättre än inget.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#336 » 06:49:35, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska du göra med det gamla taket ? Hur många hästar har funnits på gården om det där är ett stall ? :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

RD350

#337 » 07:36:31, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en "ko-stall". Ladugårdar finns inte i skåne :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

texas5020

#338 » 08:15:12, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte väl det... :smile:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Stridis2 (trådstartaren)

#339 » 12:23:52, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Hur ska du göra med det gamla taket ?

Eterniten ska plockas ner och läggas på pall. Till sommaren får man ställa upp en rad skivor mot husväggen så de torkar, sedan lava och plasta in dem för vidare transport till tippen. Torkningen behövs eftersom man betalar per kg och det blir tillräckligt dyrt utan att betala för en massa vatten... :huh:
Vill du ha det så är det bara att hojta till! :idee3: (Ja, jag vet, man får inte skänka bort eternit...)

texas5020 skrev:Hur många hästar har funnits på gården om det där är ett stall ? :klia:

Jag har notisen som fanns med i "Svenska gods och gårdar". Tror den är utgiven 1937.
Bild

Det var en mordbrännare som eldade upp ett par av uthusen 1957, men boningshuset och gamla lolängan klarade sig. Jag misstänker kraftigt att den byggnad jag kallar gamla stallen (den som ni set i inlägget ovan) är från 57 eller 58 medan den nya stall / lolänga är ett par år nyare. I den nya stallen fanns det plats för tre hästar, så det var inte speciellt många.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#340 » 18:06:06, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med grannkommunerna?
Det skiljer mycket. En del gratis för att slippa det i naturen ed.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#341 » 23:21:54, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och för sig inte lagligt att som privatperson transportera sopor över renhållningsbolagens gränser, men tanken har slagit mig. Har hört om att en kommun precis norr om vårt bolags gräns tar emot gratis. Vet inte om det fortfarande stämmer och om hur mycket man då får lämna??? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#342 » 04:48:01, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har likadant tak på min uthuslänga och lilla verkstan men har tänkt regla ovanpå och lägga pannplåt på allt, takfallet är bara 3,5 m. Få se bara så det inte bygger för mycket på höjden. Svenska gods och gårdar är en riktig guldgruva om man är intresserad av det gamla. :thumme:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Mattias_E

#343 » 09:48:33, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars får du ha det som ett långtidsprojekt att köra och lämna lite och lite.

Sen har du väl den etiskt tveksamma metoden att gräva ner skiten på gården som alternativ?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2 (trådstartaren)

#344 » 12:56:11, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är personligen skeptisk till att bygga in eternit. Det skulle inte förvåna mig om det i framtiden kommer regler att man måste sanera all eternit i byggnader. Då är det tråkigt att behöva riva bra tak för att ta bort eternitplattorna för att sedan bygga ett nytt tak igen.
Men jag vet det finns färdiga system för att läkta ovanpå eterniten. Man kan också ta vanliga reglar och hyvla ner hörnorna för att lägga som ströläkt.
Att gräva ner tror jag inte är ett dugg farligt, i alla fall inte förrän man behöver gräva där på nytt. Så man behöver alltså en plats där man vet det aldrig kommer att grävas igen. Tyvärr har jag ingen sådan plats. :sad:
Det var tydligen lagligt att gräva ner själv för kanske 20 år sedan, men numer är det förbjudet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#345 » 13:33:01, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gick kursen på 80-talet så var det snack om att det inte var tillåtet att bygga in Eterniten eller kanske att det inte var lämpligt. Det är att skjuta problemet framför sig till nästa gång man behöver göra något på det objektet eller att det kommer en som är ovetande om att det finns inbygg asbest i byggnaden.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se