Här belyses ett riksomfattande problem, med alla dessa mindre vägar, såväl privata som enskilda vägsamfälligheter. Det handlar om att styrelser och beslutfattare ofta består utav väldigt kunniga och kompetanta personer på mycket utom vägunderhåll.
Det är dessa oseriösa företagares ( Engelsmän och Irländare) drömkunder för det går att blåsa hur mycket som helst.
Till tråden.
Pot mix är precis vad det låter som att laga ett potthål med och inget annat. Ett väldigt dyrt sätt dessutom.
Grundproblemet består i ett för dåligt underarbete med förstärkning då första beläggningen gjordes, samtidigt med kanske lite dåliga diken för dräneringen. Dock är det onödigt att dika mer än 30cm under dränerande lager i vägkroppen. Till detta kommer nu med alla kackeleringar att det kommer vatten i vägen som blir tjäle på vintern och tjälossning med ändå djupare spår på våren. En av de viktigaste sakerna är att hålla bärlagret under beläggningen torrt. (Om det finns något?). För att åtgärda en sådan väg så är det lite olika tillvägagångssätt. Det riktiga, men dyraste är att köra på
bärlager och en ny beläggning uppepå. Det kostar och stjäl bredd, så oftast väljer man enklare lösningar. Då kommer man till vad som tidigare sagts en indränkt makadan som tätas med ett extra lager asfaltemulsion och kilsten. = IMT40 ( Indränkt
Makadam Tätad 40mm tjock.) Dock om det är väldigt djupa spår så bör man fylla dom med bärlager eller en extra justering med IM först. Då använder man ingen extra
tätning i det lagret utan bara sprutar asfalt en gång. Bäst om denna justering får ligga med trafik och packas några månader innan det heltäckande lagret läggs över. Detta ger äver en starkare väg som klarar belstningen bättre.
Sen finns det alternativ som håller ihop beläggning några år men inte justerar spåren och det är en bil med asfaltaggregat och sten som förseglar och tätar sprickor och krackeleringar. Kan vara ett alternativ om man vill dela upp jobbet på några år att lägga IMT på sämsta delarna och bara försegla resten.