Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Potmix asfalt

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#1 » 11:20:36, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är potmix ett alternativ till IMT4?

Styrelsen la förslag på att belägga hela vägen med potmix i omgångar, det är 800 meter, och detta klubbades igenom på stämman.

http://www.potmix.se

Så här såg del av vägen ut 2006.

Bild

Bild

2008 fick jag offert från Vägverket, efter att de hade synat vägen, på IMT4 med justering och Y1B (på den sträckan som är bättre) för 144 000 inklusive moms. Detta anser jag vara det bästa. Indränkt mackadam.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965



Andersson Pontus

#2 » 17:20:29, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut som vanlig kallasfalt, kolla med asfaltsverken runt i kring. Det känns som att det kan bli billigare. Vi lägger alltid kall asfalt i bussgator och andra känsliga vägar när inte vanligt finns att tillgå.

Edit- Ska det läggas ett lager över det befintliga? Det vet jag inte hur det blir, tycker inte vidhäftningen är super alla gånger. Det blir ju iofs hårt och så men vi lägger ju minst 5cm, och bara i grävda hål. Då håller ju den befintliga asfalts kanten det kvar. Men är det bara pothål som ska lagas funkar det ju.
Senast redigerad av Andersson Pontus 17:25:38, 10-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

linkan416

#3 » 17:35:15, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

glöm potmix kommer inte långt på en säck jobbat med det i flera år funkar att fylla i hål men inte som det ni tänkte belägga vägen med det gissar att 500 000 inte räcker med den vägen
såg ju skapligt skick på vägen så jag skulle föreslå en ytning av vägen för å täta ytan typen y1 a eller vad det nu heter
Användarvisningsbild
linkan416
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:30, 25-04-2008
Ort: kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9

Robert T

#4 » 19:31:06, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tänk vilken dröm att ha sådan väg!
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#5 » 23:06:09, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår så är det som ligger där återanvänd asfalt vilken lades på 1987, och sedan en ytbeläggning 1992.

Tyvärr är ju stommen helt undermålig. Där är körspår på mer än 5 cm.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Robert T

#6 » 19:58:14, 11-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Tyvärr är ju stommen helt undermålig. Där är körspår på mer än 5 cm.


Det klarar väl alla bilar? :mrgreen:

Var glad du slipper grusväg!
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#7 » 14:47:05, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Engelsk asfaltsläggare tillsammans med styrelsens ordförande, de som vi har vägrat ansvarsfrihet men klamrar sig fast vid makten med hjälp av riksförbundets skitstövlar, la på sådan där Potmix i början på september om jag minns rätt. Som det verkade hade dom köpt in Potmix för 35.000 kr, och som dom uttryckte sig fattade vi att dom tänkte belägga hela körbanan, fast i omgångar. Det verkar som att det räckte till 1-2% utav vägytan.

Nu den 23:e oktober ser det ut så här.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#8 » 14:48:04, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip har dom belagt två sådanan här områden.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#9 » 14:51:54, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Potmixen vill tillbaka till naturen.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#10 » 14:55:00, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även små fläckar har han lagat. Obs, den krackelerade ytan är inte belagd med Potmix.

Tjoho!

:driver:

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Tobbe.Stenberg

#11 » 20:20:28, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni sökt bidrag hos kommunen? Jag har varit hos en massa vägsamfälligheter nu dom sista veckorna och alla där har sökt bidrag hos kommunen. Jag jobbar på Skanska Asfalt så där handlar det om ren Abt 11. Jag kan fråga min chef om du har mått på vägen på vad ett ungefär pris kan lika på.. Finns det brunnar som måste höjas, Kantskärning?

(Jagar inte jobb. utan vill bara hjälpa till)

Mvh Tobbe
Tobbe.Stenberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:11, 08-12-2008
Ort: Falköping
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hamm DV85 - Asfaltsvält

Åsa-Nisse

#12 » 20:33:42, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här belyses ett riksomfattande problem, med alla dessa mindre vägar, såväl privata som enskilda vägsamfälligheter. Det handlar om att styrelser och beslutfattare ofta består utav väldigt kunniga och kompetanta personer på mycket utom vägunderhåll.
Det är dessa oseriösa företagares ( Engelsmän och Irländare) drömkunder för det går att blåsa hur mycket som helst.
Till tråden.
Pot mix är precis vad det låter som att laga ett potthål med och inget annat. Ett väldigt dyrt sätt dessutom.
Grundproblemet består i ett för dåligt underarbete med förstärkning då första beläggningen gjordes, samtidigt med kanske lite dåliga diken för dräneringen. Dock är det onödigt att dika mer än 30cm under dränerande lager i vägkroppen. Till detta kommer nu med alla kackeleringar att det kommer vatten i vägen som blir tjäle på vintern och tjälossning med ändå djupare spår på våren. En av de viktigaste sakerna är att hålla bärlagret under beläggningen torrt. (Om det finns något?). För att åtgärda en sådan väg så är det lite olika tillvägagångssätt. Det riktiga, men dyraste är att köra på bärlager och en ny beläggning uppepå. Det kostar och stjäl bredd, så oftast väljer man enklare lösningar. Då kommer man till vad som tidigare sagts en indränkt makadan som tätas med ett extra lager asfaltemulsion och kilsten. = IMT40 ( Indränkt Makadam Tätad 40mm tjock.) Dock om det är väldigt djupa spår så bör man fylla dom med bärlager eller en extra justering med IM först. Då använder man ingen extra tätning i det lagret utan bara sprutar asfalt en gång. Bäst om denna justering får ligga med trafik och packas några månader innan det heltäckande lagret läggs över. Detta ger äver en starkare väg som klarar belstningen bättre.
Sen finns det alternativ som håller ihop beläggning några år men inte justerar spåren och det är en bil med asfaltaggregat och sten som förseglar och tätar sprickor och krackeleringar. Kan vara ett alternativ om man vill dela upp jobbet på några år att lägga IMT på sämsta delarna och bara försegla resten.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#13 » 11:06:06, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe.Stenberg skrev:Har ni sökt bidrag hos kommunen? Jag har varit hos en massa vägsamfälligheter nu dom sista veckorna och alla där har sökt bidrag hos kommunen. Jag jobbar på Skanska Asfalt så där handlar det om ren Abt 11. Jag kan fråga min chef om du har mått på vägen på vad ett ungefär pris kan lika på.. Finns det brunnar som måste höjas, Kantskärning?

(Jagar inte jobb. utan vill bara hjälpa till)

Mvh Tobbe


Här är det ingen som vet någonting om vad som försiggår, medlemmarna hålls utanför totalt. Vi får inte ens ut beslutsprotokollet ifrån årsmötet! Dom tar hjälp av advokaten på riksförbundet för att vägra lämna ut beslutsprotokollet.

Det viktigaste vi har att göra först, är att få bort den här styrelsen. Sedan kan vi försöka rädda vägen.

Men personligen lutar jag åt IMT framför asfaltbetong. Det är en lågtrafikerad väg, och stommen är osäker eller rent av dålig.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#14 » 11:11:50, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är helt på din linje Åsa-Nisse. Det överensstämmer även väl med vad vägverket rekommenderade i deras offert.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson (trådstartaren)

#15 » 17:42:48, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Potmixen blöder och kreverar.

Bild

Bild
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tommy f och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se