Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Verkstadsbygge

880 inlägg • Sida 57 av 59
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

slimswede (trådstartaren)

#841 » 22:07:29, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
kapade väck dom gamla gångjärnen,sedan fick jag hjälp av min nya verkstadskompis att lyfta ner dörr och karm.
Tog lös dörren och svetsade sedan gångjärnen på insidan.
Bild
Sedan borrade jag fäst hålen för karmen . Sen på med lite färg, så var den klar.
Ingenting är omöjligt!

8 personer gillar det här inlägget.
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350



Lars.A

#842 » 09:07:08, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan hjälp reda har jag åxå! ( lyften )
Mycket bra att ha till mycket!
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......
Lars.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:03, 09-11-2014
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H 52 83:a ( Såld 2022 )
Hymas H 52 86:a
Volvo V70 D4 16
Volvo V70 D5 02:a
Volvo 940 91:a
Brofjord 36 ( Motorseglare )
Bala Agri 321 P ( Vedmaskin )

slimswede (trådstartaren)

#843 » 21:44:37, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Ja då var karm och dörr på plats, monterade låskistan i dörren och tog upp hål i karmen för kolvarna.
Blir att få på lite gips listor och färg.
Ingenting är omöjligt!

2 personer gillar det här inlägget.
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350

slimswede (trådstartaren)

#844 » 22:18:07, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
ja då har ja fått på lite gips, spacklat å slipat några gånger, och två lager färg.
Fattas bara de blåa.
Ingenting är omöjligt!

3 personer gillar det här inlägget.
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350

slimswede (trådstartaren)

#845 » 21:54:26, 11-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Ja då var det listat och klart. Blir färg på dörrarna vid ett senare tillfälle.
Dörren var det sista innan man kan få hit sotarn att besikta, och visst, i morgon kommer han.
Ingenting är omöjligt!

4 personer gillar det här inlägget.
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350

slimswede (trådstartaren)

#846 » 21:57:37, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har sotarn varit och besiktat, och fick "beröm godkänd" ingen anmärkning.
Men fick lära mig att det inte behövs dubbelgips i ett fristående pannrum, samma med slussdörren in till verkstadsdelen, den behövs inte heller.

Men då vet jag att det är bra gjort med lite överkurs kanske. :bira:
Ingenting är omöjligt!

4 personer gillar det här inlägget.
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350

jonnordvall

#847 » 00:38:28, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis:)
Har haft firma inom skorstensbranchen i rätt många år innan jag sadlade om. Luftsluss har alltid varit krav i mina områden av sotarna.
Till och med då jag för egen del satt i ett trevligt samtal med sotarmästaren då jag vill ha kamin/varmluftspanna i garaget var dom stenhårda. Även om jag hävdade att det var gjort för en massa år sedan skulle han inte godkänna det på brandbes...... :)
dom gör lite som dom vill..... onekligen
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Loke

#848 » 01:57:03, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi flyttade till kåken var det en brand/luftsluss uppmurad mellan garaget och pannrummet, slussen var byggd i garaget så detta var nästan obrukbart på grund av att slussen tog stor plats i anspråk. Det första jag gjorde var att riva den slussen men hade givetvis i tanken att jag skulle få backning på detta. På 20 år nämnde ingen av sotarna slussen, ej heller vid brandbesiktningarna trots att jag eldade med ved. De sista åren var till och med väggen in till pannrummet borta så att garage och pannrum blev ett enda stort rum.
Vid en brandbesiktning sa sotarn, "här har du väl ALDRIG något brännbart, det är väl ett pannrum alltihop...ELLER HUR" givetvis svarade jag ja på den frågan, sen nämndes aldrig detta mer. Så nog tror jag att det är individuellt hur allvarligt dom ser på regler, gubben som bodde i kåken förr hade väl råkat på någon paragrafryttare som tvingade honom att bygga sluss, han hade för övrigt endast oljeeldning.

Vid nybyggnationer förstår jag att reglerna måste följas men när man haft som här, pannrum på samma plats i alla år och sen måste förstöra garaget på grund av nya regler och en tjurig brandingenjör så blir det lite tungsamt kan man tycka.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

jörgen.ottosson

#849 » 07:10:53, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftsluss mellan pannrum och garage/verkstad har att göra med att det finns drivmedel i motorfordon, som kan ge läckage och gaser. Då vill man ha något som försvårar elden i pannan att bekanta sig med gaserna. Det är vad jag fått förklarat för mig.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke

#850 » 11:26:49, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Luftsluss mellan pannrum och garage/verkstad har att göra med att det finns drivmedel i motorfordon, som kan ge läckage och gaser. Då vill man ha något som försvårar elden i pannan att bekanta sig med gaserna. Det är vad jag fått förklarat för mig.


På det sättet är det nog. Att ha ett öppet pannrum in till en "riktig" verkstad där man servar fordon och handhar brandfarliga vätskor kan man kanske köpa, men i vanliga kåken så var det för min del helt otänkbart att det skulle varit tillstängt in till pannrummet, det räckte till att det låg i källaren tyckte jag för att man inte skulle ha full kontroll på elderiet. Kollade pannan med jämna mellanrum, det var extra viktigt när man som jag eldade i förungn då det ibland kunde hänga sig och genom att jag hade fläktar och grejer så gick det fort att ilägget valvade ur sig onödigt mycket. Kanske är man överkänslig när det handlar om brandfara men när man sett hur fruktansvärt fort det går tills ett rum är övertänt så vill då jag ha så mycket koll det bara går.

Stänger jag till dörrar, i synnerhet en sluss så kan det ju brinna tills elden kommer genom taket upp till lägenheten innan man märker något, i synnerhet när enda brandskyddet i taket var ett lager puts och innanför detta bräder och kruttorr sågspån, rena bomben alltså. Nä, nog vill jag ha koll på pannan alltid.
Det var nog detta som brandingenjören också tänkte på kan jag tro.

På grund av oron för brand så testade jag givetvis att ha brandvarnare (rökdeckare) i pannrummet, men det funkade ingen vidare, dels genom att det kunde komma små rökpuffar ut ur förugnen samt att man ofta (vid varje koll) ruskade ner veden genom askluckan, ibland rök det även som ur en mindre industriskorsten när man skulle lägga på ved, tack och lov för garageporten. :grin: Brandvarnaren har man nog kunnat fixa med en enkel avstängningsknapp men eftersom brandvarnaren tjöt i tid och otid annars så uteslöts detta helt och hållet.

Det enda som funkade bra var/är att ha brandvarnaren i trappen upp, då klarade den de små rökpuffarna samt att man kan stänga dörren till garaget vid svetsning och slipning och fortfarande ha en fungerande brandvarnare till övriga källaren.

För övrigt så använde jag aldrig garaget för bilparkering heller utan det var och är fortfarande bara verkstad, ut med bilarna så fort mekningen är färdig, det är trångt så det räcker till ändå i källaren.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

thorflot

#851 » 13:03:38, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT, sorry til TS. Men, man kan aldrig vära för överkänslig när det handlar om brandfära, tycker jag iallfall. Fråga vilken brandman som helst, eller bättre, fråga någon som varit med om brand. Inget kul!

Om någon har problem med at brandvarnaren går av i tid och otid i kök, tvättstugar, badrum, tekniska rum, pannrum osv (med damp, rök, stek-os etc.), ska jag slå et slag för temperaturvarnare. Kostar inte mycket mer enn vanliga, finns i et otal varianter (standalone, trådløsa seriekopplade, trådbundna seriekopplade etc.), ser exakt lika dana ut som dom vanliga, och dom funkar!
Vi har etpar såna trådløsa på samma system som dom andra, dom tjuter endast när temperaturen rundt om varnaren kommer upp i sådär (minns inte riktig) 70-80 grader = mycket högre temperatur enn något man har av normal utrustning naturlig ska klara av at klämma lufttempen upp i. Men tar skiten eld, då låter varnaren snabbt som attan. Anbefales klart!

Sorry, lite reklam för et produkt jag inte har nåååågon professionell befatning med, men som jag tror inte många känner till...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Bacon

#852 » 18:06:57, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skumt, Jag håller på att dubbelgipsa mitt pannrumstak efter att sotarn gnällde på det förra veckan. Var inte du från ullaredshållet? vi borde ha samma sotare. (fristående pannrum)
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#853 » 18:43:36, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ganska mycket bedömningssak, min erfarenhet (vad den nu är värd) säger att det är bäst att tala med sotarn först och höra vad som behöver göras för att det ska vara godkänt.

Mycket beror på kontruktionen, finns lika många "rätt" som "fel" .....beroende på hur det ser ut och är byggt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jonnordvall

#854 » 22:42:49, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va lite av det jag menade med mitt inläg tidigare. Att dom gör rött friska egna bedömningar.. på gott och ont kanske.
Jag känner som sagt sotarmästaren rätt väl och frågade med glkmpt3en i ögat hur stor (liten) luftLussen skulle behöva vara. Om det räcker med dubbla dörrar.... men det ville han inte gå med på utan tyckte välnatt man iaf skulle få plats att stänga den ena dörren innan man öppnade den andra:):)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

MickeR

#855 » 09:58:15, 14-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att Luftsluss kravet försvann för nått enstaka år sedan...
Tror kravets försvinnande går hitta i BBR och jag kollade även med sotaren att så var fallet.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hydrolift, sm1nvx och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se