Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Garage/Verkstadstråd nr XXV...

128 inlägg • Sida 6 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

forden (trådstartaren)

#76 » 21:54:26, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

corre skrev:Har du planer på att säkra upp mer? Ska du byta från elverkets central också, eller bara husets?

Har tänkt klara mig på 20A, har bara tänkt byta från husets central om det nu inte går förgrena med ny kabel på nåt sätt före centralen på bilden? Annars blir det väl ny kabel till nya garaget och sen ta därifrån till centralen i gamla ladugården. Det är mina "amatörtankar"
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



corre

#77 » 22:02:16, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta 5G6 till garaget då, så är du säkrad inför framtiden därute.
Byter du mellan avlämningen och hus så kan du ta 5g10 isf (i framtiden).

Jag tycker inte at du ska bygga vidare på det som finns i den centralen visade på bild om det går att byta till rimliga pengar. Den instalaltionen är i slutet på sin livslängd och det är lämpligare att börja gena tidigare i systemet då.
Dessutom är det redan idag en dålig blandning av olika grova ledare, där den mindre troligen är avsäkrad med större säkringar än vad som är rätt och "lagligt".
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

MickeR

#78 » 22:06:25, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gissar jag mestadels:

4mm2 kabel tror jag inte du får ha om det inte är avsäkrat uppströms med annat än huvudsäkringarna. Jag tror det ska vara minst 6mm2 till en undercentral.

Att gå från 4 ledare till 5ledare tror jag inte är något större problem.

Någon som kan detta som kan kommentera?
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

corre

#79 » 22:20:42, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har fyra ledare idag, i ett nytt system, eller om man bygger om kraftigt i befintligt ska det vara 10mm2 på PEN ledaren (Nolla+Jord). Det är ett lagkrav. Övriga ledare får vara mindre, men begränsade av säkringstorleken.
Med femledaresystem så är finns det ingen undre gräns på P och N ledarna, men matande ledning till mindre fastigheter görs som regel 5g10 för att kunna mata med max 25A vilket är en rimlig övre gräns för mindre fastigheter.

Man får kombinera P och N i en 5G6 för att få 12mm2 till PEN om man har TN-C genom hela systemet.

Inom en fastighet kan 5g6 vara vanligt, om förutsättningarna medger det. Tex kan man i vissa fall mata med 5g6 och 32A men det är helt fel i andra fall. Vanligtvis tror jag man drar en gräns vid 5g6 och 25A.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

forden (trådstartaren)

#80 » 20:05:44, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för skillnad på N1XV 5g6 och en EKKJ 4x6/6, om jag ska dra ny från huset ut till garage vill jag få en nittio graders böj när jag kommer ut ur huset ner efter väggen och ner i backen. Går det med nån av kablarna?
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

corre

#81 » 23:37:39, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

N1XV är en nyare smidigare kabel. Enklare att hantera både i mark och ovan. Dessutom billigare.
En 90 graderes klara båda om radien är 15-20cm utan problem. Tajare är till N1XV fördel.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

forden (trådstartaren)

#82 » 20:52:15, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

corre skrev:N1XV är en nyare smidigare kabel. Enklare att hantera både i mark och ovan. Dessutom billigare.
En 90 graderes klara båda om radien är 15-20cm utan problem. Tajare är till N1XV fördel.

Tack för hjälpen, då blir det att köpa N1XV.


Nu nästa fråga, jag har inte tänkt måla golvet utan funderar på betongolja. Är jag ensam som inte målar golv? Lithurin finns det också något som heter, vad är det för skillnad mot olja? Har tänkt behandla golvet en gång innan man börjar bygga å slita på golvet så lite råd vore inte så dumt.

1 person gillar det här inlägget.
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas A

#83 » 21:04:28, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med Lithurin olja på mitt verkstadsgolv. Det binder dammet bra och det är något lättare att torka upp utspilld olja.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Christofer K

#84 » 21:58:12, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv fått tips om att ha på ett medel som härdar ytan så den blir motståndskraftig mot slitage. Det ska tydligen tränga ner lite i betongen och skapa en hård yta. Är Lithurin-olja ett sådant medel?
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

MickeR

#85 » 00:37:26, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måla är inte aktuellt för min del... Mestadels för att det är riktigt dyrt om man ska ha nå bra som håller att tappa släggan på och att jag tror inte det håller i längden...

Någon form av betongolja har jag övervägt, men det har inte blivit av ännu.
Jag har läst att det kan vara svårt att få något att fästa (måla, gjuta eller spackla) i efterhand om man haft på dylika medel...
Så jag tänkte avvakta till jag gjutit spolkant till pannrum. Och då är nog risken stor att verkstan är så fylld med prylar överallt att det är halvt omöjligt och att det därför aldrig blir av att sätta tex betongolja...

Men man lär väl drälla spillolja ändå och då sugs det ändå ner i betongen och skapar samma problem som betongolja med enda skillnaden att det inte blir heltäckande och missfärgat.

Så har du inga planer på att måla, spackla eller gjuta så kör på betongolja eller likvärdigt så fort du har möjlighet.

Obs jag har inge erfarenhet av varken det ena eller det andra. Jag bara resonerar utifrån hur tankarna går i min egen verkstad...
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

qqq

#86 » 17:18:15, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

corre skrev:Om man har fyra ledare idag, i ett nytt system, eller om man bygger om kraftigt i befintligt ska det vara 10mm2 på PEN ledaren (Nolla+Jord). Det är ett lagkrav. Övriga ledare får vara mindre, men begränsade av säkringstorleken.
Med femledaresystem så är finns det ingen undre gräns på P och N ledarna, men matande ledning till mindre fastigheter görs som regel 5g10 för att kunna mata med max 25A vilket är en rimlig övre gräns för mindre fastigheter.

Man får kombinera P och N i en 5G6 för att få 12mm2 till PEN om man har TN-C genom hela systemet.

Inom en fastighet kan 5g6 vara vanligt, om förutsättningarna medger det. Tex kan man i vissa fall mata med 5g6 och 32A men det är helt fel i andra fall. Vanligtvis tror jag man drar en gräns vid 5g6 och 25A.

När jag fluktar i en asea kabelkatalog så säger de att en "enstaka ledning i mark" typ 10 mm2 får säkras med 63A och att 4 mm2 får säkras med 35A.
Har reglerna ändras så mycket från 80-talet?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

forden (trådstartaren)

#87 » 19:59:49, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:Måla är inte aktuellt för min del... Mestadels för att det är riktigt dyrt om man ska ha nå bra som håller att tappa släggan på och att jag tror inte det håller i längden...

Någon form av betongolja har jag övervägt, men det har inte blivit av ännu.
Jag har läst att det kan vara svårt att få något att fästa (måla, gjuta eller spackla) i efterhand om man haft på dylika medel...
Så jag tänkte avvakta till jag gjutit spolkant till pannrum. Och då är nog risken stor att verkstan är så fylld med prylar överallt att det är halvt omöjligt och att det därför aldrig blir av att sätta tex betongolja...

Men man lär väl drälla spillolja ändå och då sugs det ändå ner i betongen och skapar samma problem som betongolja med enda skillnaden att det inte blir heltäckande och missfärgat.

Så har du inga planer på att måla, spackla eller gjuta så kör på betongolja eller likvärdigt så fort du har möjlighet.

Obs jag har inge erfarenhet av varken det ena eller det andra. Jag bara resonerar utifrån hur tankarna går i min egen verkstad...

Jag resonerar nog ganska lika som du, då är det nog bara en punkt i mitt blivande garage som blir bättre än ditt och det är väl om jag oljar det före jag börjar använda det...
Frågan är vilken olja man ska ha, verkar finnas nån miljövänlig som kan späs ut med vatten. Och så finns det med uretanalkyd och jag tänker som så att ju mer miljövänligt ju sämre resultat. Och så var det lithurin, vad är det, ett annat namn för betongolja? Jag behöver nog konkreta köpråd, typ det märket ska du ha!! :grin:
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ludde eriksson

#88 » 20:48:22, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 80-talet var jag med o "målade" 2 betonggolv med något som hette oxanolja. Vill minnas att man använde någon syra att tvätta med först, ett litet helvete med masker o stickande lukt. Detta skulle göras även på ny betong, men resultatet! Inget betongdamm o väldigt lättstädat. Skulle nog tveka att måla något golv i dag med "vanlig" golvfärg, har inga bra erfarenheter alls av det. Har man högre krav på ett golv skulle jag rekommendera de "fogfria" golven som en del firmor lägger på betong. Tål allt verkar det som, förutom hög värme. En bekant hade ett golv av den typen i en livsmedelstillverkning med truckar som hanterade varorna. Det golvet var 20 år gammalt och bara lite matt i ytan som sämst.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

danne mähl

#89 » 21:06:12, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jotun har något sånt sök på Oxanolja
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

forden (trådstartaren)

#90 » 22:27:46, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Jotun har något sånt sök på Oxanolja

Tyvärr verkar det ha utgått ur deras sortiment står det på ett blad
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se