Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Garage/Verkstadstråd nr XXV...

128 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

forden (trådstartaren)

#1 » 19:42:53, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat planera bygga traktorgarage/verkstad nästa sommar men jag behöver säkert en hel del råd och förslag på vägen dit.
Har tänkt det i storleken 8x10m, frågan är om det räcker med 3m invändigt eller är det i lägsta laget? Blir fort någon kbm. extra och värma upp om man gör högre i tak.
Det jag funderar mest på är uppvärmningen, ska man ha golvvärme som drivs av en luft/vatten värmepump, eller vanlig luftvärmepump eller bara 2st värmefläktar? Har nog inte tänkt ha så mycket mer än 12-13 grader där när man inte använder det. Är det dumt ha golvvärme om man säkert i framtiden ställer dit det som måste bultas fast i golv, klarar en luft/vatten värmepump hålla varmt på ett någorlunda ekonomiskt sätt? Hur fungerar en vanlig luftvärmepump i ett garage som man jobbar i, måste man rengöra en sån från damm varje vecka för att den ska gå på bästa sätt? Kan tillägga att jag bor i västerbotten så vintern kan vara kall o lång.

Jag har inte tänkt göra plattan själv men vill nog ha en sockel på 20cm invändigtså man kan spola av golvet utan att behöva tänka på vara rädd om väggarna, tror ni det blir mycket dyrare göra på det sättet?
Alla som inte är less på såna här trådar får gärna ge förslg så lovar jag fota mycket när man sätter igång
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 21:24:08, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant kan jag tycka 3m är lite lågt men förstår dina tankebanor
Nu har jag ingen koll på hur effekiv/krona en sån där värmepump är som du pratar om annars så kan jag tycka att en varmluftspanna är väligt effektivt till stora lokaler finns ju sånna där alloljebrännare som man inte bara behöver köra på diesel
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Robban_C

#3 » 21:25:14, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du skruva fast stora grejer med långa expander så bör du inte ha golvvärme just där men det kan också vara så att plattan i sig måste anpassas för såna stora grejer.
Korta expander och spikplugg är inga problem om du lägger golvvärmen i botten, mot frigoliten.

Sockeln är inte dyr men värd vartenda öre. Du murar bara ett skift Leca hela vägen runt och sen slammar eller putsar du utsidan så det blir vindtätt.
Gissar på att en sån sockel kostar 100-200:-/lpm inkl murbruk, putsbruk med mer. Lecan i sig kostar inte mer än 50:-/lpm. Inkl moms.
Det går säkert att limma sockelskiva på utsidan om du inte vill putsa. Eller Mineritskiva. Kanske med isolering emellan. Eller färdig Minerit med isolering från början (kantelement utan "botten").
Eller så murar du fast Albabalk, den har ju färdig utsida men ingen isolering. Den blir 40 cm hög men räkna med 400:-/lpm exkl moms, inkl frakt.
Eller pålkap om du får tag på, borde vara gratis men bitarna är rätt tunga och otympliga och har givetvis ingen som helst isolering.

Tre m invändig takhöjd låter lågt så fort du ska ha det till nåt annat än personbilar.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#4 » 22:09:45, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt under 4m takhöjd är bara ett personbilsgarage. :mrgreen:
Men allvarligt 4m bör du ha, den extra volymen spelar mindre roll för uppvärmningen bara du har väl isolerat. Däremot en fläkt som trycker ned värmen är värd varenda krona oavsett takhöjd. Med en väl placerad fläkt i verkstaden kan du sänka temperaturen ordentligt och ändå ha samma komfort. Vi mätte i vår verkstad med 4,5m takhöjd innan vi monterade fläktar. Det var som värst 28 grader vid taket och 8 vid golvet. :uupps:
Med fläktarna är det obetydligt varmare vid taket än vid golvet, och pannan går betydligt mindre och det är betydligt trevligare i verkstaden. Vi testade med 2 st "skitfläktar" från Jula för några hundringar. Har nu beställt riktiga Frico fläktar (dyra 2k/st )som ska monteras med varvtalsreglering.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Molnia

#5 » 22:15:53, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

forden skrev: Är det dumt ha golvvärme om man säkert i framtiden ställer dit det som måste bultas fast i golv

Som det har nämnts kan man undvika golvvärme där du planerar att bulta, jag har jobbat i en lokal där golvermen var luftburen för att inte få problem med sönderborrad vattenslinga. hur verkningsgraden är kontra vattenburet vet jag inte.

forden skrev: vill nog ha en sockel på 20cm invändigtså man kan spola av golvet utan att behöva tänka på vara rädd om väggarna, tror ni det blir mycket dyrare göra på det sättet?

har inte räknat på det men det kommer du inte ångra ifall du gör. kommer slippa vattenskador och körskador från tex, palltruck /pallgafflar.
golvvärme en bra sak om man sk ha uppvärmd lokal då plattan lagrar värme likt en murstock gör i ett hus efter man slutat elda.

3m är inte så högt när det gäller traktorer och maskiner. vad för traktorer och maskiner kan tänkas komma in?
själv skulle jag vilja ha 4,5 m i takhöjd och då kan man ha arbetsrum och förvaring i 2 våningar.
Här är lite av mina fantasier; (dock har fantasierna och bilderna stannat av lite)
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 298#396298


forden skrev:Alla som inte är less på såna här trådar får gärna ge förslg så lovar jag fota mycket när man sätter igång

:thummar:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

MickeR

#6 » 21:08:29, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Jag har samma planer, förhoppningsvis också nästkommande sommar... 10x8m garage/traktorgarage.
Jag funderar på 3.5m takhöjd för att få in en 2-pelarlyft och kunna ha takskjutport med 3.1m höjd för att få in traktorn.
Är dock lite osäker på om 3.5m blir för lite med en lyft eller om det fungerar för privat bruk?

För min del blir det golvvärme och kulvert in till husets värmepump.
Det är optimalt ur synpunkten verkningsgrad, men inget vidare ur kondens synpunkt.
Kanske kan komplettera med någon fläktkonvektor för att inte behöva ha så varmt på golvet och kanske försöka tänka till hur man lägger slingorna för att kanske inte ha så varmt där det blir mest vatten på golvet osv...

Hur tjock platta tänkte du göra?
Jag är lite osäker hur tjock plattan bör vara för att kunna ta in och mecka med traktorn (i mitt fall upp till 8-9 ton maximalt)?
Alla tips är välkomna...

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Robban_C

#7 » 21:48:08, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:... hur man lägger slingorna för att kanske inte ha så varmt där det blir mest vatten på golvet osv...

Tvärtom!
Golvvärme där vattnet hamnar (och golvbrunn/spygatt) så att golvet torkar upp snarast. Sen har du en avfuktare för att hålla luftfuktigheten nere så slipper du kondensen också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ner

#8 » 13:06:30, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska borra och bulta fast nåt, hyr en värmekamera. Styr ut ordentligt med värme och titta efter var slingorna ligger. Funkar utmärkt.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Mappe

#9 » 13:54:41, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:Tjena!
Jag funderar på 3.5m takhöjd för att få in en 2-pelarlyft och kunna ha takskjutport med 3.1m höjd för att få in traktorn.
Är dock lite osäker på om 3.5m blir för lite med en lyft eller om det fungerar för privat bruk?
//Micke


3,5m räcker gott och väl för bilar på 2 pelar lyft skulle jag säga...Skall man vara rakt under bilen vilket är ganska sällan..så tycker iaf jag att arbetsställningen blir bättre sitandes på pall med hjul...


Åter till golvvärmen så är det säkert bra om man skall ha varmt alltid men går knappast snabbt att höja tempen om man skall göra det när man är där?

//Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

forden (trådstartaren)

#10 » 20:15:45, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att det finns intresse. Inser att jag måste ha 3,5m invändigt men ännu högre är ju självklart bättre men men...
Vad har ni som "driver" golvvärmen i era garage? Har bergvärme i huset men den räcker inte till garage så kulvert går bort. Någon som har erfarenhet av vanlig luftvärmepump, man kan ju lägga in golvvärmeslang för framtiden även om man inte kopplar in den direkt, eller?

Tjockleken på plattan bör väl de jag anlitar kunna räkna ut som den håller till en jordbrukstraktor och lite marginal på det, ca 12cm om det armeras rätt kanske?

Angående sockel undrar jag om man oftast murar leca istället för att gjuta den samtidigt som plattan?

Tänkte ha utegips eller asfaltsboard(heter det så?) under panelen istället för vindväven som numera verkar användas jämt, vad tror ni om det? Allt som går snabbare är väl inte bättre?
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henric Johansson

#11 » 20:49:27, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har byggt garage i tråden " mina äventyr med Nisse " . Använde asfaltboard, tycker det blir bättre än vindpapp, har ej korslagt isoleringen så asfaltboarden isolerar iallafall lite utanför reglarna.
10 cm betong funkar, gå upp ett snäpp i armering istället.
Byggde 360 i takhöjd, blev inte dyrare, 1,5 skiva gips / mdf , regelvirke i 3,6 m längd. Minimalt med spill :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Robban_C

#12 » 21:15:18, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mappe skrev:... Åter till golvvärmen så är det säkert bra om man skall ha varmt alltid men går knappast snabbt att höja tempen om man skall göra det när man är där? ...

Helt rätt. GV är långsamt men stabilt och ska därför användas för grundvärme, komfortvärme, upptorkning.
Sen kan man ha nåt annat för snabb uppvärmning. Ex vis en byggfläkt, oljedriven varmluftspanna, aerotemper och acktankar eller nåt sånt, beroende på vad man har för värmesystem i övrigt.


forden skrev:... man kan ju lägga in golvvärmeslang för framtiden även om man inte kopplar in den direkt, eller? ...

Ja, och det är en stark rekommendation. Kostnaden för slangen är måttlig.
Man bör i och för sig även ha golvvärmefördelare, dels därför att det blir enklare att hantera slangarna där dom kommer upp ur plattan, dels därför att den behövs vid provtryckningen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MickeR

#13 » 22:41:34, 19-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om hur jag tänker med kulvert och värmepump.
Idag har jag 100% effekt täckningsgrad, men när garaget kommer till så kommer toppeffekt behovet att vara större än pumpen klarar av.
Dock räknar jag med att få hög energitäckningsgrad i och med att de allra kallaste dagarna på året är inte så många där pumpen inte orkar med, men normala dagar så orkar den värma både hus och garage.
Så kulvert kommer det att bli för min del med golvvärme för att hålla nere framledningstemperaturen.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

forden (trådstartaren)

#14 » 21:55:16, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

forden skrev:
Angående sockel undrar jag om man oftast murar leca istället för att gjuta den samtidigt som plattan?


Och om det är leca som gäller blir det nog stadigt mura fast dom? Såg i en annan tråd här någon som borrat ner armering i plattan och gjorde en form som han gjöt sockeln i och det måste väl bli mycket stadigare, men det kanskre räcker mura leca?
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

zetor 7045

#15 » 15:50:23, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

luftvärmepumpen är nog ett bra alternativ i garaget har en själv som jag ska montera när jag bygger nytt garage :grin:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se