Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Takomläggning som gått snett

81 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2

#61 » 13:50:44, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst så lider jag också med TS. Aldrig roligt när något man lagt mycket tid och pengar på strular. Men precis som MM säger så finns det alltid två sidor av en historia, och här har vi bara hört den ena.
Enligt konsumenttjänstlagen (eller vad den nu heter) så har konsumenten ett mycket starkt skydd. Så starkt att enligt branschorganisationen SmåBygg så vinner oftast kunden om inte hantverkaren har ett oerhört bra underlag till att denne har rätt. Detta har medfört att många byggföretag fotograferar huset innan de börjar med ett arbete. Tydligen inte ovanligt att kunder hävdar att hantverkare förstört golv och kräver omslipning, ersättning för sönderslagen inredning osv.
Jag har hört om kunder som vägrar betala sista fakturan och räknar med att det är för dyrt att lämna till indrivning (gäller belopp på max ca 10.000) eller kommer med otaliga klagomål utan grund för att trötta ut hantverkaren.
Jag har ganska bra insyn i en liten nisch i byggbranschen. Där säger man i alla fall att den hantverkare som kan ta jobbet direkt vill man absolut inte ha. De som är bra är bokade minst ett år fram i tiden, men kloka kunder väntar hellre än får en som gör ett dåligt jobb.
Enkelt sammanfattat av allt mitt babblande så ser jag många kloka saker i Ivars inlägg, men eftersom vi inte har hört hantverkarens version kan vi inte drömma, bara uttrycka sympati med TS.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



goranp1

#62 » 13:53:07, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har inte sett någon beskrivning i den förmodade tillverkarens manualer vad gäller inklädnad av tex skorsten. Detta utförs av en kunnig plåtslagare . Har nog aldrig sett en sådan inklädnad av någon skorsten . Bitumen duken man har använt må va hänt i stället för underbeslag, men plåtinklädnaden skall vara tät i sig själv. Ränndalen är hemsk att titta på, utan att veta ,verkar plåtarna dessutom vara kapade med vinkelslip. (Hoppas jag har fel).
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

Volvot24

#63 » 14:33:42, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang ränndalarna.

Är det inte risk för kapillärverkan och att vatten kryper upp under takplåten?
Och vad händer det om det ev blir snö och is i ränndalen?

Bild

Kanske är olika tekniker, beroende på om planplåt eller tegelprofil används?

.
Senast redigerad av Volvot24 15:01:17, 07-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#64 » 14:49:29, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Så här ville gamle snickaren ha det.

Och det funkar utmärkt. Även vintertid.

Bild

Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#65 » 14:58:14, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Måste dock erkänna att jag inte använde Wakaflex.
Förstår inte nyttan av detta.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#66 » 15:02:55, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takbeläggningen är bara ett skydd för undertaket. Det är undertaket som ska utgöra det som är tätt mot vattenläckaget. Det finns bara 2 olika typer av takbeläggning som är helt vattentätt, det är ett riktigt lagt och svetsat papptak samt helsvetsat rostfritt tak. Papptaket måste skötas om för att vara tätt men det rostfria är i det närmaste underhållsfritt.

Den takbeläggning som TS har är ett billigare modell än vad det ska efterlikna på lite håll. Hade han kostat på ett tak med dubbelfalsad bandtäckning så hade förhoppningsvis inte sett ut så hemskt vid detaljstudier.

Volvo T24 har rätt i sina antaganden om kapillärverkan när det blir is i ränndalen.
Jag brukade göra ett omslag på ränndalsplåten som gick under takplåten och hakfalsar när inte plåtarna räckte till i längd samt att de lades så högt upp som möjligt på taket. Nere mot takfoten kan man få flera decimeter med vatten när snön tinar och fryser om varandra.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24

#67 » 15:06:38, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Gamle snickaren som var med mig, hade alltså rätt.

Och täta underlaget, fick bli det gamla fullt fungerande schingeltaket. Maken till stark takpapp!

:mrgreen:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

razzter (trådstartaren)

#68 » 19:58:34, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu var det länge sen jag som trådskapare var inne och läste min egen tråd inser jag.

Nu ska jag börja med att gå lite i försvar. Ironin i ett av mina inlägg har helt klart misstolkats. Mycket svårt med ironi i textform...

Vi tar det från början.
Ja, vi försökte få tag på takläggare och snickare när högsäsongen drog igång, vilket var otroligt dumt av oss! MEN! Jag bestämde mig, när vi inte fick tag på "vettigt" folk som kunde lösa detta till ett "rimligt" pris att då lägger jag om taket själv, eller åtminstone tätar den läcka vi hade. Så långt kanske vi kan vara överens?

Denna takläggare kom sen in i bilden som en "bekant". Hans fru arbetade på samma ställe som min fru och på dessa villovägar så fick vi kontakt. Överens även här?

Jag har aldrig utgett mig för att vara takläggare eller snickare, har alltid avskytt alla typer av byggarbete. Ser mig själv mer som maskinist, kör, men skruvar helst inte. Kan vara markgubbe ibland, men jag har aldrig tagit på mig att bygga något mer avancerat åt någon annan än mig själv då jag anser att jag inte har den kunskap som krävs.

Denna takläggare hör av sig till mig, ger ett gott intryck till en början och kallade oss tidigt för bekanta, han såg oss som trevliga och vi hade absolut ingenting emot honom heller. Mycket trevlig, gav ett bra intryck, pratade väldigt mycket, men det han sa lät till en början vettigt. Att han dessutom hade tid att komma på en gång gjorde ju inte saken sämre för vår del, med tanke på mina tidigare självställda diagnoser (skapligt ordentlig väggkrasch) så såg jag och min fru samt resten av släkten detta som ett bra alternativ för att inte jag skulle ta knäcken helt på mig själv igen. Vi såg oss dessutom som sagt som bekanta med hantverkaren i fråga, är man bekant så tänker jag att då gör man också ordentliga jobb. Har jag fel?

Det här med ROT-avdrag och att vi fick betala mer är inget jag sett som ett problem, NÅGONSIN! (Det är här jag inser att ironin inte gick fram till alla) Det är en grej som vi själva orsakat och det är vi helt och hållet införstådda med. Absolut att det svider i plånboken, det ska jag inte sticka under stolen med, men som sagt, helt och hållet vårt eget fel. Det som blir fel i denna fråga nu är alltså att vi kom på detta när arbetet var näst intill slutfört, av den anledningen så gör hantverkaren sin egen tolkning som då blir att vi är nöjda med jobbet men inte summan. Men ni som påpekat våra brister, skulle ni själva vara nöjda med ett jobb som ser ut som detta? Vi är inte nöjda med jobbet, alls!
Har inte kommit fram till det värsta än, läs vidare om ni orkar...

Bristfällig slutbesiktning som utfördes, hade jag varit bättre påläst skulle det såklart varit en oberoende besiktningsman med på slutbesiktningen, men nu förstod jag inte bättre. Vid "slutbesiktningen" så hade jag och min far själva hittat någonstans omkring 15 brister som jag tog upp med hantverkaren. Han valde dock att höra det han ville höra och säger därmed att vi ändå är nöjda. Jag fick skriva på papper om att betala för extrajobben, vilket jag accepterade trots att jag kände att han kryddat lite väl, men i sammanhanget skitsummor och vi kände att de redan varit här lite för länge och irritationen över att de inte själva såg vad de gjort för fel hade börjat växa fram. Kände helt enkelt att dessa grejer vi punktat upp får vi lösa själva för att slippa ha dem springandes här något mer. Flesta punkterna var på insidan, i och med att de nu redan försökt åtgärda dessa fel flera gånger utan att lyckas så orkade vi helt enkelt inte tjafsa mer!
Efter denna slutbesiktning så kom alltså en faktura på hela kalaset redan samma kväll, med betalningsfrist på 10 dagar. Detta innebar alltså att vi inte hann få ut någon besiktningsman och framförallt, vi hann inte med att få regn så vi hittade läckagen som uppstått EFTER att hantverkaren lagt om taket. Vi hade alltså nya läckage i det nya taket, vilket jag inte ser som okej på någon punkt alls?!
Pratade här med konsumentrådgivning och liknande instanser som sa att vi kan hålla inne med summan det kostar att åtgärda felen, men resten måste betalas. Faktura på runt 300 tusen, då känns 15-20 tusen mest bara krångligt att bråka om i min mening.

Att det läckte in märktes alltså av en slump i halvt vredesmod från min sida. Var otroligt missnöjd med arbetet som denna hantverkare utfört invändigt. Att hantverkaren själv gjorde jobbet invändigt hade ingenting med någon brådska från vår sida att göra! Det var något de själva valde, kom aldrig på fråga att ta in målare till arbetet, detta kunde de själva! Visade sig dock att de inte kunde någonting som har med målning eller tapetsering att göra, inte heller underarbete som det senare visade sig.
I vilket fall, jag lätt uppretad, fakturan var betald och regnet kom. Klättrade upp på vinden för att kolla så åtminstone nya taket var tätt, vilket det alltså inte var.
När jag kontaktar hantverkaren i fråga om läckan så börjar han argumentera emot och försöker lägga skulden på oss som kunder. Jag försvarar mig och säger att det inte läckt in där innan de var och la om taket, då ska det inte läcka där nu heller. Är detta något det borde bli bråk om? I min mening så är det väl ganska självklart? Att som takläggare säga att taket är TÄTARE efter att de lagt om, är det vettigt?

Besiktningsman kommer efter mycket tjat ut, entreprenaden blir underkänd. Hantverkaren kommer ut och ska åtgärda. Så som min pappa förklarar: "står det i protokollet att det ska slås i en spik, då gör han det". Det är alltså så hans åtgärder går till, ingen egen tankeverksamhet, kollar på protokollet, ser en punkt, åtgärdar den hjälpligt och går vidare...

Ny besiktning och återigen är entreprenaden underkänd. Jag anser att det är orimligt? I princip kan man säga att han ställt till mer efter att han försökt åtgärda än innan...

Återigen, står det i protokollet att han ska slå i en spik, då gör han det. Tänker ingenting själv.

Jag får ett meddelande efter besiktning två: "Tänkte komma ut och mäta lite plåt"

Efter hot och ett minst sagt bristfälligt arbete från hantverkaren, så blir mitt svar att jag håller på att skriva en reklamation på arbetet och att jag återkommer. Sur blir han, det är vi som gjort fel, vi har förstört osv...

Jag kontaktar jurister och några andra takfirmor.

Nu har det varit ut två av varandra oberoende takfirmor av det större slaget, samt två av varandra oberoende plåtslagare. Alla har sagt samma sak, "vad f¤n har han gjort?!"

Takplåtarna som ansluter mot ränndalarna sitter alltså inte ens fast, här ska det sitta fästbleck, dessa hade glömts bort vid första besiktning, de var monterade till andra besiktningen, men fel ändå. Anslutande plåten ska falsas runt dessa fästbleck, men falsningen är 1-2cm ifrån detta fästbleck på 90% av plåtarna, istället är dessa plåtar "limmade" med tec7. Vettig lösning?
När jag påpekade detta till hantverkare när han nu frågade vad jag ansåg som fel, så blev svaret (han ser sig själv som felfri) att vi brutit sönder detta fästbleck och fals på plåten när vi petat med våra fingrar där, plåten på fästblecket är bara 0,5mm tjock. Men detta ska vara en omöjlighet, efter att han skrivit detta så klättrade jag upp på taket igen för att, som jag skrev tidigare, konstatera att falsningen är långt ifrån detta fästbleck! De få ställen där arbetet vid ränndalarna är utfört korrekt, där sitter plåten fast, där får du inte in något finger under överhuvudtaget! Det är stumt!

Plåtslagare och takläggare dömde som sagt ut takläggningen helt, absolut att det kan bero på att de vill ha fler egna jobb, men känns inte så när det är 4 olika personer, vid olika tillfällen och utan kontakt med varandra, som är uppe på taket och tittar. De tror att vi kommer ha läckage senast i vår.

Just nu så blir det julledigt från ärendet. Entreprenören har erbjudit sig att försöka igen (kortfattat, den långa historien om hans beteende och hans meddelanden kanske jag orkar skriva någon annan gång). Jag sa åt honom att vi har möte bokat med jurist efter nyår i ärendet och att jag återkommer när jag pratat med honom om hur vi går vidare. Bad även om en ordentlig åtgärdsplan som han ska skicka via mail till mig. Bad honom utgå från senaste besiktningsprotokollet sen skriva, punkt för punkt, vad och hur han tänkt åtgärda.

Fortsättning följer, hoppas jag kunnat ge lite klarhet till några hur läget egentligen sett ut och ser ut.

Just det! Valet av takbeläggning också!

Jag la själv ett litet tak med klickplåt och tyckte att det var snabbt, enkelt och smidigt. Av den anledningen gav jag det som FÖRSLAG till nämnda hantverkare, hade det inte alls som något krav! Jag kan inte takläggning och utger mig inte för att vara takläggare, att denna typ av plåt är ett elände att lägga var ingenting jag hade någon som helst aning om, men kallar man sig takläggare och ska utföra en entreprenad så anser jag att man bör ha koll på vilket material man klarar av att arbeta med och ge förslag därefter.
Vi bor på kulturhistoriskt värdefull mark enligt kommunen, taket får alltså inte se ut som något annat än falsat. Har nu i efterhand, från andra takfirmor samt plåtslagare, fått höra att klickplåt är ett elände att lägga när det blir skorstenar osv. Borde alltså varit bandfalsat istället, men är det upp till mig som kund att besitta den kunskapen?

2 personer gillar det här inlägget.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

razzter (trådstartaren)

#69 » 20:00:55, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det, en liten sak till.

När hantverkaren skickade en bil på nämnda fästbleck vid ränndalarna så kan man se på dessa bilder att det verkar vara lagt i lite fel ordning. Som jag förstått det så lägger man papp över HELA taket, sen ränndalen på pappen osv. Här ligger alltså ränndalen mot virket och sen pappen ut på ränndalen. Detta kan väl ändå inte vara rätt?
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Ivar Risslén

#70 » 20:11:08, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man göra det riktigt så har man först en plåt i ränndalen som stöd för pappen, sedan papp över den och sedan den synliga ränndalen som skydd för pappen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SK Racing

#71 » 22:16:13, 21-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lider som sagt med TS men ja, saker o ting klarnar ju, jag förstår ju mer o mer vad för vi haft svårt o få tag i hantverkare... Till någon firma sade jag ju tydligt att vi går inte via jurist om det blir fel, jag tar hand om det själv, dom liksom andra hörde aldrig av sig?

Verkar vara svårt o hitta bra folk som sagt...

Är väl som arbetsgivare, sökte jobb hos en sådan via AFś order, hade inget bra rykte alls, men väl där så förklarade jag att om jag inte fick betalt så blev det hembesök, o då inte ensam, ja, jag fick inte jobbet o ja, jösses vad ledsen jag var över det :lmao:

Jag betalar mer än gärna för ett väl utfört arbete, ingen tvekan om det, men kan jag göra det bättre själv, ja då betalar jag inget för det, för då gör jag det själv helt enkelt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Volvot24

#72 » 09:52:13, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jo, jag kan själv.

Och numer har jag dessutom överskott av tid.
Behöver också nåt att fördriva tiden med.

Är det sen nåt moment jag behöver hjälp med, så köper jag just den tjänsten eller byter jobb med nån kompis.

T ex så blev det både dyrt och bra med att anlita en professionell plåtslagare, för att vika planplåt, tillverka skorstensbeslag mm.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

razzter (trådstartaren)

#73 » 22:07:56, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han var bara tvungen att skicka ett meddelande strax före jul för att förstöra lite extra. Inte bemödat mig med att svara, får bli efter vi haft eget möte med den jurist vi tänkt anlita.

Bild

Jag ställer mig fortsatt tveksam till att man ska kunna förstöra en falsning mot en ränndal genom att sticka in handen där...

Ska försöka få tag på någon mer som kan tänka sig att klättra upp på taket och leverera ett utlåtande. Senaste besiktningsmannen kollade från balkongen vilket inte gav så väldigt mycket. Plåtslagare och takläggare som varit uppe och kollat har som sagt dömt ut, men skulle behöva ha papper på vad som är fel och sen måste man få tag på någon som "vågar" stå för det också...

Ja just det, för att förtydliga ytterliggare. Ja, jag har nekat honom tre gånger (enligt honom 6) att vara här. Första gången var när de ansåg sig färdiga med allt och det ändå regnade in. Efter ett ganska hetsigt samtal med honom där han försökte frånsäga sig all skuld till nya läckage i ett nylagt tak så sa jag åt honom att jag inte ville träffa honom just då. Ändå stod han typ en timme senare på gården och försökte försvara både hängrännor med bakfall och läckage. Försvarstalet gick mest ut på att påpeka vad vi gjort på andra ställen på gården...
Andra gången jag nekade var när han skulle lägga wakaflex runt skorstenarna och jag bad honom skriva på papper om att den lösningen inte var permanent efter att jag rådgjort med den första besiktningsmannen. När han vägrade skriva på så valde han istället att åka hem.
Sen nu är vi inne på tredje gången. De har inte, trots flera försök, kunnat utföra ett fackmässigt arbete. Plus att de har betett sig hotfullt vid flera tillfällen, vi vill inte ha tillbaka honom på gården för vi betvivlar att de ska lyckas bättre denna gång...
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Volvot24

#74 » 22:30:26, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte leder någon vart.
Men hade jag varit i din situation, så hade jag anlitat en annan firma att utföra de moment som inte den första klarade av.

Så i första skedet, betala och vara glad över att allt sen tagit en ände.

Lönar sig förmodligen inte att driva detta längre.

Men, för sakens skull, så kan man kanske sen vända sig lite försiktigt till nån sajt på nätet... t ex Byggahus och berätta lite om just ditt öde, så som du upplevt det.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

razzter (trådstartaren)

#75 » 22:41:16, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att försöka anlita någon annan är att ingen tar på sig att åtgärda då de inte kan lämna några garantier på utfört arbete med tanke på hur taket ser ut nu. Detta innebär alltså att om vi ska ta in någon annan så blir det att lägga ett nytt tak.
Jag är inte speciellt sugen alls på att behöva fiska fram några hundratusen till för att lägga om ett tak som vi precis lagt om...

Självklart lättast och förmodligen det som ger minst huvudvärk för tillfället...

Möte bokat med jurist efter nyår, får se vad han har att säga när han fått sätta sig in i ärendet.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se