Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Det växer igen!

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Skru'are

#16 » 16:20:16, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar :thumme:
Det finns stråk och områden i landskapet med sk grönsten som främjar bördigheten. Bla diabas, svart, basisk och magmatisk.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Krister W. (trådstartaren)

#17 » 16:40:21, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många intressanta och tänkvärda svar! :thumme:
Får väl fundera vad som passar mina förhållanden bäst.

1) Kemisk bekämpning känns attraktivt, men det kanske är svårt med dagens miljötänk. Allt som är effektivt är väl förbjudet numera...
Saltning med vägsalt kanske går dock? Sommarsalt eller vintersalt? Lösa upp i vatten och spruta på? Finns dokumenterad effekt?

2) Annars har jag varit inne på att mekaniskt bekämpa med ngn typ av harv el. dyl.
https://www.kellfri.se/lantbruk/gronyte ... rv-3-punkt
Sätta piggar på rullen längst bak, tankte jag, så den river upp ogräset med rötterna, och sedan välta över ungefär som med en ringvält.
Så det inte blir ännu bättre grogrund för växtligheten. Och så får man ju bygga lite också, å köra traktor! :grin:

3) If you can't beat them, join them! Låt det väx igen då, och kör med gräsklipparen....
Kan funka på planytorna, men hur göra med svålen som blir på körvägen? Riva bort med grävmaskin, kanske?
:klia:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

David, Luleå

#18 » 17:18:54, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hårdpackad 0-18 med en 10cm plåtremsa mot gräsytor.

Eldar med gasol en gång var tredje år och bränner ihjäl det som kommit in i gruset.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap

#19 » 17:25:15, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är absolut förbjudet att salta vägarna kring bergtäkt där man tar material till betong. Så man vill undvika salt om man har betongkonstruktioner. Rostar armeringsjärn och gör betongen spröd.

Sen är saltet negativt för de flesta insekter men verkar inte påverka myggen så farligt så det är gynnande för dem. Av dessa anledningar har jag undvikit salt tidigare. Men nu har jag lite annan gård så det kanske kunde vara en metod på delar av uppfarten.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

PO

#20 » 17:28:23, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

W log gångbane harv förvisso dyr att köpa men iden går ju att kopiera
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Hymas 89

#21 » 21:32:52, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en vägsladd för några år sedan. Drar med den på vägen och planer ett par gånger per år.
Det håller gräs och sly borta.
Körde en 500 m2 yta med gräs och sly för första gången i våras. Körde fram och tillbaka några gånger. Skalade barken på det som inte revs upp. Dax igen, tillslut vinner jag den ytan också.

Mitt tips, en vägsladd
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Sparkz

#22 » 22:32:55, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta det i tid, så slipper man börja med motorsågen... Stubbar är hårdare än gräsrötter.... har jag hört :vissla:

Har ett dike som passerar ett hörn av tomten bakom verkstan. Massor av bra grus i botten som spolats ner från vägen. Tänkte att jag handgräver ur några skottkärror så slipper nån komma på att det behövs avverkas och in med en stor grävare och bygga en grand canyon där. Jag gillar att det är lite igenvuxet där mot vägen...
Men det där skulle jag ha öst i potätelandet, och inte byggt parkering av, j*vlar vad det växer!
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se