Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Jofoo gräver platta, aningslöst.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jofoo (trådstartaren)

#1 » 13:00:09, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister, här kommer min grävprojekttråd. Köpte en Yanmar Vio 35 förra året med ambitionen att gräva själv för min verkstad. En sinnessjuk tanke såklart eftersom jag inte har någon aning om hur man gör. Har dock läst på så mycket jag kan i tråden om plattor här på forumet. Uppskattar dock all form av input.

Själva husbygget blir tyvärr bara 44 m2, då detaljplanen inte medger mer. Detta hus kommer förutom efterlängtat tempererat förråd primärt vara ett ställe där man kan bygga saker. Mest trä, men kommer även ha ett skrymsle för metall. Samt toalett för att framtidssäkra om man skulle vilja konvertera till gästhus. Konstruktionen blir platta på mark, isolerad men ouppvärmd. Uppvärmningen kommer ske medelst LLVP och kamin där överblivna träbitar från snickeriet kan eldas.

Men denna platta det är inte det enda som ska på plats:

  • En köksträdgård på 100 m2 med tillhörande stenläggning skall anläggas
  • Stenkista behövs då det inte finns någonstans att göra av drän och takvatten.
  • Markens beskaffenhet (mer om det sedan) gör att stenkistan nog får det jobbigt att infiltrera allt vatten, så en vattentank på 3 m3 ska ner för att använda som bevattning och skyfallsbuffert.
  • Vatten och el skall grävas fram till köksträdgården för bevattning och för att el är bra att ha.

Platsen vi befinner oss på är norra sörmland, marken är VÄLDIGT lerig.

Jag har börjat så smått, med den del som kräver minst finess: LOD.

Först grävde jag för de sex dagvattenkassetterna. Då jag behöver komma ner en bra bit för fall och så, valde jag att lägga dem i två lager. Högst medveten om att det är begränsningsytan som avgör infiltrationsförmåga, men jag gjorde bedömningen att det kommer vara väldigt lite vatten som kommer komma dit oavsett. Jag ser det mer som ett extra magasin på knappa 1,5 m3. Marken visade sig vara uppemot metern med riktigt fet lera, men sen är den radikalt annorlunda, dränerande sandblandad lätt jord med stora stenar.
Bild

Gropen grävdes förstås aningen för liten eftersom jag är amatör, men efter lite hyfsande av kanterna kom det hela på plats i alla fall. Innan jag lade ner de inpacketerade kassetterna hyfsade jag botten med lite packad kross för bra underlag. Jag satte en gammal stängselstolpe i kistan för att kunna inspektera volymen vatten däri sen.
Bild
Bild
BildBild
Bild

Därefter var det dags för sandfång. Det placerades strax bredvid, även här med packad kross i botten och sedan fylldes den, likt ovan dagvattenkassetterna, med det jag grävt upp.
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
jofoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:22, 27-09-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 35 -07
Everun EREL04



jofoo (trådstartaren)

#2 » 13:07:55, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det dags för tanken. Detta var ett intressant projekt att få dit, men det gick till slut. Gräva gräva gräva, i med kross för att jämna av. La den med svag lutning bort från breddavloppet så att man fick en aning mer plats i tanken innan det rinner av. Kommer antagligen inte göra någon som helst skillnad.

Här står jag nu, och den första frågan som jag inte riktigt känner att jag har ett bra svar på: måste jag återfylla med något speciellt runt tanken eller kan jag ta det jag har grävt upp, som är en blandning av fet lera och lättare sandblandad jord? Monteringsanvisningen för tanken utgår från att den ska användas som septiktank. Min tank kommer däremot endast vara tom på sommaren när det är som torrast. Vad tror vi, visst borde det gå bra att bara slänga ner det material jag har runt tanken? Fet lera runt tanken, sen ev ett lager eller två av markisolering ovan tank och ut en bit på sidorna för att minska tjälens angrepp. Har heller inte bråttom att lägga igen hålet för tanken, så jag tänker att det kan fyllas upp och sjunka mha lite oväder så att det inte blir för mycket hålrum runt tanken.

Så: lera plus lite isolering på toppen. Bra eller anus?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
jofoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:22, 27-09-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 35 -07
Everun EREL04

QV_

#3 » 13:17:00, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom tank + mycket regn = flöte.

Jag vill ju lägga ner en (mycket) större tank (om jag hittar någon beg) till nya huset och det som oroar mig mest är "flöte".
Far fick göra betongankare men i mitt fall så är det lutning på marken och då hoppas jag att en bra dränering skall få bort vattnet runt tanken innan den poppar upp ur jorden som en svamp.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jofoo (trådstartaren)

#4 » 13:26:17, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo flötet är jag med på. Men eftersom tanken är full av regnvatten efter regn, borde det liksom sköta sig själv. En septiktank kanske man tömmer när marken är som blötast, det blir ju trist. En känner att jag borde klara mig, eller är det bara önsketänkande?
jofoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:22, 27-09-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 35 -07
Everun EREL04

mccormic

#5 » 13:55:54, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering är återfyllnad med leran,lera kan lyfta upp alla möjliga saker vid kyla,kan det finnas risk att det trycker upp tanken med tiden??

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

bmrobban

#6 » 07:01:10, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg markduk på tanken , ner till schaktbotten och upp på schaktväggarna, då kommer massorna på sidorna hjälpa till att hålla tanken på plats.
Ett enkelt sätt att förankra tanken, men kräver lite plats runt tanken och en stark markduk.
Jag har grävt ner en likadan tank för sex år sedan i vattensjuk mark och den ligger kvar än.
Där återfyllde jag med sandblandad lerjord och ingen isolering.

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

jofoo (trådstartaren)

#7 » 14:19:30, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ni har övertygat mig. Jag borde ha mak närmast. Och eftersom jag har massa N3 duk hemma lägger jag ett par sådana vepor över tanken, så får jag allt på samma gång. Grävde idag lite extra rum bredvid tanken då det var lite för lite plats, så nu kan jag få ner lite massor också.

2 personer gillar det här inlägget.
jofoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:22, 27-09-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 35 -07
Everun EREL04


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se