Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Åtgärda dränering runt källare

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bmrobban

#16 » 18:50:26, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har riktigt vattensjukt runt huset kan man lägga gummiduk utanpå isodränen för att hålla vattnet borta.
Annars är det som sagt viktigt att leda bort takvatten och ytvatten.
På dom dräneringar jag gjort så har jag lagt en rejäl makadamkorv och täckt med markduk på sidan och toppen av korven, därefter har jag dragit upp duken på isodränen .
Sen brukar jag fästa ca 1meter duk under den övre listen på isodränen så att dukarna överlappar då den undre duken dras nedåt när man återfyller.
Jag brukar återfylla med befintligt material med fall från huset.
Om befintligt material är genomsläppligt brukar jag toppa med en decimeter eller två med lera.
Närmast husgrunden 5-10 cm ovanpå isodränens topplist lägger jag makadam för att inte väggen ska suga fukt.
Det lilla vattnet som kommer närmast grunden tycker jag inte gör något att släppa ner.
Om man har lera under huset ska man akta sig för att lägga dräneringen för djupt, då torkar man ut leran under grunden och kan få sättningar.
Så tycker/ gör jag iallafall :smile:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



dc_lindberg

#17 » 21:34:29, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Intressant teori DC har. Personlig erfarenhet säger tvärt emot.
När källaren byggdes på föräldrahemmet fanns det bara asfalt som tätskikt, men efter en massa år kan den krackelera och blir otät. Vi grävde upp två sidor, knackade bort en stor del asfalt och monterade isodrän. På långsidan mot gårdsplanen är det fortfarande kvar asfalt.
Väggarna med isodrän är helt torra medan den mot gårdsplanen är mycket fuktigare.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


Alltid spännande med olika åsikter; olika erfarenheter är ruskigt spännande och givande :thummar:

Jo, om man stänger av ventilation genom skorstenen... då... får man -problem-!...
Gör man det utan att ersätta det självdraget och "torkningen"... så får man vackert skylla sig själv!

Glömde:
- vi la markisoloering 7cm utanpå klistergummiduken. Då rekommenderade BoVerket 4cm. Månaden efter... rekommenderade de 14cm... året efter anmodade de minst 25cm...

Beroende av jordmån och ev., jordårdrar, så blir valet av hur man gör dräneringen olika.
Av bilderna och texten uppfattade jag det som om det föreligger en "vattensjuka", o då ska man täta väggen och leda bort vattnet.
Tätar man inte väggen så måste husets värme transportera bort fukten (vattnet) i backen...

Jag har som sagt en jordårder under mitt källargolv... grundvattnet kan stiga så högt att det egentligen är över källargolvet...
Använder man kapliärmaterial ss isodrän, platonmatta, o.dyl. när man har ett så starkt vattentryck underifrån, så skapar man duktigt med problem!...
Isodrän och platon är till för att leda bort fukten från källaren ut i dräneringen och att snabbt svälja ytvatten och skicka ned det till dräneringsrören.
Jag uppfattade bilderna som liknandet mitt problem, dvs inte ytvattnet utan grundvattnet.

Inte alls olika egentligen men helt motsatta problem att lösa; o då gäller det att säljare verkligen hör på vad man säger och vad man frågar om.
Mitt fall är inte unikt, men rackarns ovanligt.

Har TS -inte- problem med vattensjuk mark ss en annan, då är min tätningslösning nog fel för TS... men, att kosta på sig bra med makadam och inspektions/spolbrunnar är ett gott råd.
Vad säger HjärnTrusten om backventil i dräneringen? Tänker på de nya svenska återkomna husdjuren... råttor!... vi har fått i H i min kommun sedan kommunen slutade sköta sina grönområden och införde de bruna soptunnorna!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap (trådstartaren)

#18 » 23:50:00, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har grävt och sett jorden och vad som finns där under tror jag att jag kan beskriva jorden som lerjord, väldigt finkorning och blir kladdig när det regnar på den. Under schaktbotten blir det en grålera så huset står nog på den ursprungligen. Att underminera och sen torka ut den botten är nog väldigt riskabelt.

Utsida vägg där platonmattan varit kändes torr nu. Jag tror problemen jag upplevde förra hösten till stor del kan ha varit ytvatten. Jag har en rad åtgärder planerade för det. Ordna lutningarna på hängrännor, dagvattenledningar till alla stuprör som saknades, bättre lutningar där marken är lite för plan, ta bort sand under altanen, eliminera rabbatten som förra ägaren anlagt och en del andra saker som är längre från huset. Infarten ser ut att leda in vatten på gården när det störtregnar till exempel :huh:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#19 » 09:30:36, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Bra presenterat!

Jag sitter...givetvis...med motsvarande ytvattensituation...
I mitt fall har kommunen ordnat med ett motlut på ca 4-5%...som jag i etapper försökt åtgärda... Just nu håller jag på med en lite fas i det, som visat sig ta absurt mycket tid.
Tyvärr kommer jag inte att kunna lösa hela problemet, men väl kanske kring 80% eller så.

Finns flera inlägg på maskinisten där Maskinister varit kluriga gällande isolering av mark och bortledande av ytvatten.
Fukt får vi vackert finna oss i, men "översvämning" vill man motverka!

Jag -hade- fundering på dubbelt "dräneringssystem" där man leder bort nedträngt ytvatten på 50-100cm's djup - för att det inte skall nå ned till dräneringen.
Valde att lägga rör till takavrinningen endast. Samlar det vattnet i en brunn. Dräneringen i en annan brunn. Takavrinningen rinner fritt rakt ut i dagvattnet medans dräneringen var jag tvungen att installera en extra brunn med pump för att få från lut. (kommunen bjöd mig på 10cm (1dm) baklut...)

En bra bädd med sten (behöver inte vara 16-32 makadam, singel går bra det med) väl "isolerad" med markduk => dubbel dränering med dräneringsröret => får bort stora mängder vatten!

Fråga:
- har någon provat med att låta en fläkt trycka ned luft genom dränering (pumpa genom rören)?
- om så; vad händer?
Bakgrund till fråga:
- om mark tempen vid sulan höjs med bara någon grad så minskar behovet av intern uppvärmning
- luft som rör sig transporterar mycket fukt; torkar ur (där kom kärnfrågan om urtorkningseffekter)
Tänker mig en PAX fläkt eller motsvarande.
- risk för att få "husdjur" boendes i dräneringsslang?


BoVerkets rek gällande placering av slang i förhållande till platta.
- framgår inte om de tagit hänsynd till förhållandena som dina, och mina.
Jag valde att följa rek avstånd och djup. Källaren blev -torr- ! (1995) Den var -aldrig- torr sedan tillbygget 1974.
=> troligtvis så blir det -bra- med din källare ock lika fort och snabbt så fort du får ned riktig dränering.


Gällande isolering av källarväggen.
...har du tänkt dig 10cm... se om budgeten kan medge 20cm... ta hellre 2 tunnare lager och lägg dem om lott än ett tjock lager som ger glipor.
Markisoleringen -har- effekt! Den är så stor att man tror inte på den förrän man själv fått prova/testa skillnaden :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

David, Luleå

#20 » 10:09:56, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang backventil, i Luleå får man inte ansluta dräneringen på dagvattnet utan en brunn med pump innan. Kommunen har fått bekosta för många skadade källare av översvämning så att om man gör om en befintlig, eller bygger nu dränering måste man ha en samlingsbrunn, men pump som lyfter över vattnet till dagvattensystemet. (För en prepper, vad händer vid ett långvarigt strömavbrott?!?)

Tror inte att Tobbe får detta problem då han garanterat har sitt eget dagvattensystem. Samma hos mig så egentligen är din skadedjursfundering aktuell. Även om jag inte upplevt problemet så kan det ju fort byggas igen ett rör ut i diket under den vattenförings vintern. Det hände med Bastuns golvavlopp som mynnar bakom huset. Stopp. Proppat med mossa i en meter inne i röret.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

dc_lindberg

#21 » 10:43:40, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...mossa växer inte inne i rör...

Vilka flitiga små rackare!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#22 » 11:04:13, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Ang backventil, i Luleå får man inte ansluta dräneringen på dagvattnet utan en brunn med pump innan. Kommunen har fått bekosta för många skadade källare av översvämning så att om man gör om en befintlig, eller bygger nu dränering måste man ha en samlingsbrunn, men pump som lyfter över vattnet till dagvattensystemet. (För en prepper, vad händer vid ett långvarigt strömavbrott?!?)

Tror inte att Tobbe får detta problem då han garanterat har sitt eget dagvattensystem. Samma hos mig så egentligen är din skadedjursfundering aktuell. Även om jag inte upplevt problemet så kan det ju fort byggas igen ett rör ut i diket under den vattenförings vintern. Det hände med Bastuns golvavlopp som mynnar bakom huset. Stopp. Proppat med mossa i en meter inne i röret.


Har Luleå många områden där dagvatten och avlopp inte är separerat?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#23 » 00:32:18, 26-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä. Men gamla gårdar som min har aldrig fått någon dagvattenanslutning.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se