Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Torrt, utan vatten

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

88ecr (trådstartaren)

#1 » 12:40:08, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i mina knutar varit ekseptionelt tort, med endas några mm regn åt gången, kantareller små uttorkade, men även den goda brunnen sinar, ej långt från sugen i brunnen. Annors god brunn, senast 99 som de var lika tortt, så en gång på 20 år akseptabelt och ej överagerande här.

Barnfamilj, så vatten behövs.

Nu så vi vuksna har ej möjlighet till dush nu på våra jobb, de går ej just nu.

Där på 120m står ett hus med el och vatten som jag granskade förra veckoslutet, byka dit? Kanske, men bykmaskin kanske ej de värsta vatten sluken?

Införskaffade en dräneringsputs, beganade med 25mm och hundra meter slang i.....
Hösten kommer, ej mer regn, men nångång kallt? Drog redan ut denne, kopla i nu ovan jord, tex wc nu först att vattnet renar sig? Klarar en såndår billigvattenautomat, ej ny, att pressa uppåt flertal metrar vatten?

Om de nu ej kommer regn före tjälen, så är de ej roligt alls, elen dyr, utan vatten osv, rigtit eländigt, då.
När jag har detta kopplat, liksom två system som ger vatten, pålitligt, så skall ni se de regnar.........
Senast redigerad av 88ecr 11:39:37, 16-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



QV_

#2 » 13:15:56, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den billiga vattenautomat som har haft en gång i tiden klarade av 7 meter vattenpelare.
Praktiskt betyder det att droppar lite på 7 meter. Skall det rinna så måste det vara lägre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

88ecr (trådstartaren)

#3 » 14:30:59, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragit ut slangen och krypit under givande huset och stuckit in slangen. Skall ta mått och fundera, uppbesöka bauhaus, dom har stort urval. Röret i spolaren är R25mm och givande är R15, så om de finns en sådan så är de med en nippel i givande löst?

Tagande huset tror jag tar nu redan en stock så efter behov kan koppla över on de behövs?

Nivåskilnad kan vara från givande pump till nivån i wc stolen kanske 4-5meter, så återstår att se.

Andra oro, i sckivarande givande hus med trägolv, stockhus. Vad om, de nu får för sig när de är utan oppsyn desto vidare, får för sig läka rejält? Klocka så den ej kan gå hela natten eller dylikt?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#4 » 18:58:37, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var via affären, trodde jag hade allt ja skulle köpas mått med mig, men nej. I min samling från andra vattenkopplingar så fick jag givades pump nu så vattnet strömmar nu genom slang lånad från dränerings spolaren. Blev mörkt, så imorgon nytt försök

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#5 » 11:36:51, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu äntligen kopplat så wc byttan får eksternt vatten! Blev ändå upbesöka en vvs dels butik för en nippel fattades. Trycket steg snabbt så automaten stanna, men sedan sjönk rätt snabbt. Slangen från spolagregatet ej ny, så möjligt den läcker aningen. Skall följa med vad som händer.

Prinsip om de nu läcker lite utomhus stör ju ej, men el priset... Klocka så den ej går hela natten och dagtid?

Därtill regnatt lätt hela morgonen och förmiddagen, hemmåt de även
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#6 » 11:54:41, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ej vara för bra, så såg jag från fönstret regn, men de liksom for uppåt? Mitt på spolagregatets slang var en spricka. Dit far ju trycket.

På nytt till butiken.....
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#7 » 15:31:36, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sprickan skarvad och trycket hålls stabilt.

Nu ju rak linje till wc. För säkerhets skull lägger jag klocka så möjligt större läckage i givande hus ej blir total. Steg två bara vatnet klarnar, duchens kalla, steg två att kola in med ekstern?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se