Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Målarställning

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

ptrg (trådstartaren)

#1 » 20:10:55, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Det har blivit dags att måla om huset och har en tanke att köpa en mindre målarställning för att sen kunna hyra ut den via företaget.
Tänkt målgrupp är privatpersoner som ska måla hus/stugor osv.

Vad vill man ha för ställning? Modell, mått/höjd, material osv. Några här som har egen? Alla tips välkomna!

Bild
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3



QV_

#2 » 20:18:48, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en ZIP-UP (fast inte zip-upvarianten utan lösa gavlar)
2,5 meter lång och 1,3 djup.

Har delar till 6 meter plattformshöjd + 1 meter till räcket.
Plyfaskivorna är lite tunga 250x64 när man skall upp med dom på lite höjder.
Har oftas hjulen på, men har byggt 2 st ben med stödplattor när man ställer den i en brantare slänt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#3 » 20:27:24, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltrad modul

Finns i tre bredder. Tar du mellanbredden(109cm) kan du hyra ut den som snickarställning också
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

David, Luleå

#4 » 11:50:06, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en aluställning med hjul. Kan ha den med plattformen på 3,5m så man ska nå 5,5m.

Har testat några olika bredder och tycker att det är bra med denna som är ca 120x250. Det är två gångsektioner bredvid varandra. Då kan man ta den ena lite högre och använda som bänk när mannar på lagom höjd. Den känd även rätt stabil med den bredden.

Använder som till massor. Vid båtvård och täckning. Tvätt av husbil, rensa hängrännor, bygga garage, putsa fönster, måla väggar…

Ett grymt bra köp. Hur överlever man utan?

https://tobit.se/rulstall/130cm-bred/cu ... 0-x-550-cm

Två höga gavlar, två låga och två räckes-gavlar. Använder nog mest de två höga gavlarna och ibland räckesgavlarna. Men kan ju ibland bygga högre vid behov.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

ptrg (trådstartaren)

#5 » 09:29:55, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Ska kolla upp tipsen.

Finns det nån enkel förklaring på skillnaden mellan 'rullställning', 'målarställning', 'hantverkarställning', 'ramställning' osv
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

QV_

#6 » 11:03:29, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ramställning har gavlar med "ram". Fungerar bäst på plan mark
Modulställning har gavlar med spiror och tvärstag. Fungerar även i slänt
Rullställning är med hjul (gissning :-) )
Målarställning känns som något klent som inte skall ha mängder med byggmateriel lastat på sig
Hantverkarställning hoppas jag är en lätt monterbar, lätt förflyttningsbar (genom dörrhål) lätt lastad ställning för evigt flyttande mellan arbetsplatser.

Många billiga ställningar är gjorda för 125 kg belastning, det ser jag som 1 person och 1 hink färg.
Börjar man släpa tegelpannor över en sådan så känns det underdimentionerat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#7 » 12:18:24, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ram har i regel fasta höjder om 2m mellan
Modul 50cm mellan höjderna, så blir mer flexibel.

Smalaste bredden ca 70cm är för målning
1m för målning och snickeri
1.25 för murning

Det är för att man ska få plats med grejerna samt att dom ska kunna bära vikten

Sen går de flesta utrusta med hjul men av förklarliga skäl kan man inte ha det på en hel långsida på ett hus. Kan vara att man bygger upp en sektion för att byta lampor inomhus tex.

Sen finns många i alu eller stål. Många alu ställningar är klena för att hålla nere kostnaden. Vissa kombinerar osv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

David, Luleå

#8 » 12:36:54, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick låna delar till en Layher ställning när jag bytte fasad på gaveln. Det räckte för halva gavelbredden, men hade hjul så jag tänkte dra den fram och tillbaka. Tji fick jag. Den tunga stålställningen vart omöjlig att rubba. Även med brädor under hjulen. Fick montera ner hands höjden, flytta, bygga ihop igen. För att riva halva och flytta och bygga.

Blev rätt snabb på att hantera ställningsbyggandet. Men det hade kunnat göras bättre.

Till resten av panelbytet använde jag olika typer av alu ställningar med hjul. Mycket bekvämare. Även om stålställningen var sjukt stadig. Även uppe på höjd vid nocken.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap

#9 » 14:53:21, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en vånings Altrex RS tower 5 serien. Rejäla hjul snabb montering lättarbetat. Dubbelbred. Skulle absolut inte välja de smalare. Kan varmt rekommenderas. Men du gråter då du ser nypriset.

Men jag skulle gå på de lokala uthyrningsföretagen och kolla vad de har för ställning. Av två anledningar. Ev kan de sälja reservdelar och skulle du behöva hyra förlängare till nåt projekt finns det lokalt.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#10 » 15:03:34, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade det. Var runt och sökte begagnade delar/ställningar hos uthyrarna men det var hopplöst. De hade så dyra modeller att jag inte skulle få mycket för pengarna.

Men är jättenöjd med den jag köpte. Tyvärr hade den en transportskada på en av de höga gavlarna så att den inte gick att bygga på. Men de skickade en ny direkt. Fick dokumenterat redan på DHL att den var trasig. Men jag fick behålla den trasiga delen. Den har faktiskt varit bra att ha :) kommer upp en meter extra. Men då vet jag om att jag har ett hörn till räcket som inte är sjysst. Men det har jag hemmaförstärkt. Inte ok för uthyrning eller så. Men blir ändå säkrare än att stå på stegen.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stridis2

#11 » 23:01:26, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl vara kärringen mot strömmen här. Ska man måla ett hus är det oftast flera varv man ska upp på samma ställe. Tvätta - skrapa - måla två gånger - måla vindskivor och foder - putsa fönster efteråt. Ja, ni förstår kanske hur jag tänker?
Jag köpte 72 kvadrat Haki-ställning för många år sedan. Tung, javisst, men kan man köra fram den med maskin så är det inte så farligt mycket jobb att sätta upp för en hel hussida. Men att ha en stabil ställning som är 160 cm bred är helt underbart. Man får plats med en massa material uppe på ställningen. Är det snickeri så har jag oftast kap- och gersågen där uppe. Håller just nu på att lägga tegeltak. Ställningen håller för mycket pannor. Får också plats att såga pannorna på ställningen. En bredare ställning står stabilare, mindre tipprisk och mindre svajig. De aluställningar jag provat har också varit mycket vekare i gångbanorna än Hakin. Kan vara riktigt obehagligt.
Bara lite av mina tankar gällande byggnadsställning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå

#12 » 23:36:57, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag haft delar till Layher ställningen för hela gaveln hade det varit grymt. Men om man ska köpa en liten ställning som man kan hantera ensam och så är ju aluställningarna rätt.

Men de slår aldrig en heltäckande ställning byggd längs hela väggen/huset och kan inte jämföras med en sådan heller. Som fullt uppbyggd. Men en stor ställning i miniformat med hjul funkar inte heller. Blir för tung för att hanteras själv. Och för liten för att använda som en riktig byggställning.

Min rullställning (inte fullt bygd på höjden) och ställningen som firman som la taket åt mig satte upp…
Bild

Går som inte att jämföra. Men med tak på senhösten så åkte killarna rutchkana ner på ställningen flera gånger.

Lutande mot logen till höger syns mina två extra gavlar jag kan bygga på min på höjden. Så dubbelt så hög blir max…

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Skru'are

#13 » 19:16:51, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Studera myndighetskraven noga. Terminologin är viktig.
De juridiska kraven och följderna. Du måste ha strikta ansvarsgränser!
Försäkringar.

Så länge allt går bra, men om något händer.....
Förr kunde man få råd från myndidhet för att förebygga.
Idag handlar det bara om att hitta en syndabock i pappersexercisen. Och det kostar stora pengar för denne. STORA.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#14 » 19:59:21, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För snabbjobb så har jag ju en Zip-up. Bygger man 6 meter så brukar man behöva riva en hel del innan man kan flytta den om marken inte är hård och jämn.
Men målar man (tjärar) vindskivor på ladan så är det värt besväret jämfört med att stå på stege. Vilket jag då anser är rätt värdelöst.
En zip-up kostade runt 5,000 beg per sektion 6+1 meter = 4 sektioner. Eftersom det skall vara bekvämt så är det dubbla trappor och 3 stödben.

Men som inledningen beskrev så är den för tillfälliga jobb. Det stundande villabygget kommer ju att flera år (är planen) och att hyra en ställning en så lång tid är inte ekonomiskt försvarbart. Valet vart mellan Haki och Layer. Det vart 2,5 ton beg Layer modulställning med 1 trapptorn på 6 meter.
Ställning är en 70cm vilket inte då är optimalt. Så den är kompletterad med konsoler så den blir 105 cm.
Fördelen med konsoler är desutom att spirorna passerar förbi taket.
Anser att det borde gå att ha konsoler på bägge sidor om mycket maskiner skall upp. Men det är inget jag vet ännu.
Funderar även på en rephiss att fästa i en spira.

Men för att återgå till TS och hans fundering.
Hyr man ut för att någon skall måla om huset så är det ett tillfälligt jobb. = Aluställning.
Hjul skulle jag säga, även om de kanske inte alltid är användbara. Slänten skall bara rätt brant för att låst hjul skall krångla men det kan ju lösas med en ihopsvetsad fyrkant att ställa det trilskande hjulet i.

Man måste minst upp på 5 meter för en gavel, så externa stödben behöver ingå i planen.
Om den skall vara smal eller djup är en fråga. Jag föredrar en djup ställning men det är inte alltid den får plats. En smal får alltid plats.

Men detta var ju utomhusjobb.
Skall det grejas inomhus så skulle jag utan att ha jobbat med dem själv kolla på en bättre hantverkarställning. Det borde vara rätt.
En 2,5 meter lång 1,30 djup Zip-up blir gärna lite stor inomhus.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Volvot24

#15 » 20:45:02, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Byggde Burton i två år i ungdomen, tills jag ramlade ned.

Gillar skarpt Burtonställning. Perfekt när marken är ojämn och där det är trångt o jävligt. På t ex pappersbruk. Både inne och ute.
Så smidig att få till. Helt anpassningsbart.

Köpte Hakiställning, 1.6 meter bredd, när jag la nytt tak på huset för några år sen. 16 meter, 3 meter högt. Gillar den större bredden 1.6 m (murarställning) då ställningen blir mycket stadig. Har nu sålt halva. Resten behöver jag för kommande målning av kåken mm.

Är det nån som överväger Haki, så kolla noga hur man skarvar spirorna (de stående rören).
De med en ca 15 cm lång "tapp" i övergången, som man för in i botten på en övre spira som ev ska skarvas i, är betydligt säkrare att bygga / hantera än de utan. De senare låses med nåt som liknar nitskallar i ett slitsat spår.
Vete tusan om de är lagliga att använda nuförtiden.
Är medveten om risken och låser givetvis så snabbt jag kan med långa eller kortare bommar.
Gäller att komma ihåg detta med spiror av äldre typen när man river :grin:

Haki byggs i stort sett rätvinkligt, medans Burton kan du bygga hur du vill.
Haki kräver också att fotänden på spirorna hamnar på samma höjd för hela ställningen. Löses oftast med justerbara fötter eller plankstumpar inunder underlag o spira.

Spännande i början när man stod i en Burtonställning och med rörskarv skulle skarva i en 6 meters spira ovanpå för att bygga på höjden. Så för hobbybruk duger gott 4-meters spiror.

Finns ju mycket nytt, dessutom av aluminium.

Men som sagt Burton är rejält stadigt och byggbart överallt.
Testa innan ni köper nåt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se