Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga verkstad inne i gammal loge?

138 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bmi430 (trådstartaren)

#1 » 12:20:19, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har lagården och logen fått nytt tak. Eterniten är bortsanerad, spåntaket som var under var bitvis fint men har lappats en del med oljehärdad masonit. På ny läkt sitter nu ett plåttak! Finns fortfarande oändligt att göra, trasiga rutor i lagården behöver fixas, dränering och takavvattning vore bra att fixa och lite rödfärg vore önskvärt men en sak i taget.

Nu planerar jag så smått för att kunna använda logen till något vettigt. Byggnaden är ca 39m x 16,5m, har jordgolv och är nu väsentligen tom. Det är ca 5 meter fri höjd upp till körbanan som dock har pelare under sig med tre meters mellanrum vilket ställer till det en smula. Jag har i nuläget inte någon verkstad stor nog att ta in fordon i utan mek, både vad gäller bil och mina gamla traktorer, får ske i ett öppet vagnslider. Drömmen om ett utrymme som går att värma upp har länge funnits. Kanske med en billyft och ett separat utrymme för lite borrmaskiner (mina små Arbogor och någon fräs och svarv).

Första planen är att fixa avvattning och grusa upp invändigt i hela logen för att slippa jordgolvet och den fukt som tränger upp genom detta. Den del av logen som inte ska byggas verkstad i kommer fyllas med redskap och kanske lite båtar och husvagnar som folk försöker få mig att hyra ut uppställningsplatser för.

I den bortre delen (vänster på mina bilder) av byggnaden har jag lösa planer på att gjuta en platta och på denna bygga en isolerad verkstadsbyggnad som en "låda". Borde kunna bli takhöjd på drygt 4 meter även efter grus och gjutning. Jag vill ha en spalt mellan logens yttervägg och "lådan" för att kunna bygga och underhålla båda väggarna så lite plats måste få gå bort där.
Någon liten dos underhållsvärme kommer jag nog vilja ha för att inte riskera att saker rostar, men kanske bara är nödvändigt där jag har verktyg. Rummet som ska rymma fordon räcker det ju att kunna värma vid behov. Tänkte mig en trästomme. Kanske på något varv av lekablock etc som sockel. Vanlig mineralullsisolering och fuktspärr. Dubbelgips på insidan. Utsidan vet jag inte riktigt hur man bäst klär. Utegips? Annat skivmaterial? Det är ju redan skyddat från regn och rusk, men helt tät är förstås inte logens vägg så vindskydd behövs iaf.

Budgeten är inte obegränsad, i så fall hade det blivit en helt ny verkstadsbyggnad, men nu har jag ju ett fungerande skal som fn står tomt så jag tror detta är en rimlig ide.

Nu återstår en hel massa funderingar.
Hur stor platta ska jag gjuta? Man kan ju alltid bygga ut om man har en platta och vill ha större utrymme. Å andra sidan kan man ju också gjuta mer i framtiden om man skulle vilja.
Utrymmet mellan stolparna skulle kunna användas för att bygga en mindre lokal med lägre takhöjd och plats för maskiner. Då skulle man kunna ha det varmställt utan att slösa fullt så mycket energi.
Ska man redan nu planera för nedsänkt saxlyft?
Ska jag isolera plattan eller bara lägga plast som kapillärbrytare, om man inte värmer upp lokalen finns det väl en viss värmevinst i att låta markvärmen komma upp? Å andra sidan har jag träffat folk som ångrat att de avstått isolering i plattan och det är ju inte så lätt att åtgärda i efterhand.
Hur ska jag förhålla mig till stolparna? Allt går att bära av, men då spricker nog budgetmålet och just nu tror jag iaf att det kan bli rätt ok ändå.

Ge mig tankar, synpunkter, åsikter och råd! Lite bilder kommer.

4 personer gillar det här inlägget.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor



bmi430 (trådstartaren)

#2 » 12:24:00, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild


Bilder tagna stående vid logens port. Utrymmet framåt på mittenbilden är alltså ca 15m och avståndet mellan vägg och stolprad är ca 6,5m.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#3 » 12:27:39, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ungefärliga mått...
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#4 » 13:32:44, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bär stolparna även upp takstolarna?
Personligen hade jag använt befintlig yttervägg och regelverk till verkstadsbyggnaden. Ribba utsidan, montera vindduk inifrån, isolera, ny vindduk, sedan råspont och gips. Att ha en fristående låda ser jag många nackdelar men få fördelar med.
Alla pengar du spar på att använda befintlig vägg lägger du på att växla av några stolprader och göra ett mekarutrymme som är 16 meter långt och sex meter brett. Går bra att ha någon stolpe inne i lokalen, men ett utrymme där man med lätthet får in större fordon är mycket bra.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmi430 (trådstartaren)

#5 » 18:16:46, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack stridis. Japp, som jag förstår konstruktionen är körbrons stolpar en del av det som bär takstolarna. Alltså inte något jag kan ta bort utan att bära av dem. Det du säger låter rimligt, jag är som sagt tidigt i planeringen så alla synpunkter tas tacksamt emot. Sockeln kan nog vara lite knepig att få till om man försöker isolera mot nuvarande yttervägg, hur skulle man göra det på smidigt sätt?

Jag hade annars funderingar på ungefär samma mått. 5,5 x 10 m direkt nere till vänster i bild. Men då blir det avlångt på längden med port i änden vilket är både bra och dåligt. Så kan man på sikt bygga ytterligare ett rum mellan stolparna (då tänkte jag använda stolparna för att bygga mot) för verkstadsmaskiner.

Oavsett om man använder befintliga väggar eller om man bygger låda inne kommer det bli minst en ny vägg och ett tak invändigt. Vad för material är lämpligt där?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#6 » 18:20:12, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att även molnia läst. Jag har sett en del av dina fina trådar. Har du några kloka åsikter?

Apropå att isolera ytterväggarna känns det lite tveksamt att inte ha luftspalt mellan fasad och isolering - men jag är inte särskilt byggvan, även om det sakta tar sig.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#7 » 19:16:53, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farbror har något liknande, han gjöt en platta i ena ändan och murade upp leckaväggar innanför skalet, enkelt oömt och brandsäkert, vartenefter han haft råd har han byggt till flera fack
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Scania bonden

#8 » 19:49:20, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

byggnadens storlek i sig är ju helt ok, en erfarenhet som jag dragit är att det är inte så dumt m lite uppdelade utrymmen, alltså ett rum där du har maskiner som mår bra av att stå i jämn och lagom temperatur, som inte behöver så hög takhöjd, utan att det till rimlig kostnad går att hålla lagom temperatur. Detta utrymme är ju även lämpat till att kunna hålla skapligt rent och lättstädat, har du sen någon form av större dörr/port ut till ett område där man mer kan hålla på och "Grisa " i... T.ex kapa och slipa m vinkelslip utan att behöva bry sig om va sprutet landar, svetsa och greja där det inte finns något brännbart i närheten, här är det ju bra om det är högre till tak och liksom mer utrymme att svänga på, detta utrymme kan man ju mer kallställa dom dagar man inte är där.
Detta är bara lite snabba reflektioner från min sida.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

bmi430 (trådstartaren)

#9 » 20:28:47, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Min farbror har något liknande, han gjöt en platta i ena ändan och murade upp leckaväggar innanför skalet, enkelt oömt och brandsäkert, vartenefter han haft råd har han byggt till flera fack



Det där med lecablocksväggar är faktiskt inte någon dum ide alls. Det har jag ingen tidigare erfarenhet av (hade bara tänkt mig en sockel), men efter att ha läst och räknat lite verkar det ju vara överkomligt både vad gäller pris och konstruktion. Brandaspekten är en stor fördel, även om dubbelgips borde räcka bra även det.

Mellan stolparna kan man dock kanske med fördel regla upp träväggar, där har man ju redan regelverket klart. Om man skulle tänka sig ett mindre maskinrum där.

Antar att det är limträbalkar som gäller för takkonstruktionen om man tänker sig ett platt tak. Tänk om man kunde CADa såna där fina ritningar som somliga andra här på maskinisten brukar lägga ut. Blir papper och penna för min del.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Claes Folkesson

#10 » 21:39:27, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lecaväggar är bra när båda sidor är putsade med oputsade blåser det rakt igenom.
Om man murar innanför befintlig vägg är det nog bra att putsa med sig uppåt når man murar, det är ju inte så enkelt efteråt.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

bmi430 (trådstartaren)

#11 » 22:01:50, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Skissar vidare. Om man nu fortfarande tänker sig en låda i huset så tänker jag mig något likt detta. Det kommer vara lite trångt att ta sig in med större fordon, men bilar och de traktorer jag har nu borde inte vara något problem. Skulle man dessutom bära av någon av stolpraderna borde det gå bra även med lite större maskiner tycker jag. Möjligen ska man sidoförskjuta verkstadsporten så långt inåt som det är möjligt för att få mer svängmån.

Vad är era erfarenheter gällande isolering under plattan i en kall verkstad som man vill kunna värma upp vid behov? I den del som ska vara permanentuppvärmd tänker jag mig isolering i plattan men i själva fordonsdelen är jag som sagt kluven. Är det någon som ångrat sin isolerade platta?

Golvvärme vore ju fint och kanske ska man lägga slingor, men risken är ju stor att man vill borra för något och då har man plötsligt en sak till att förhålla sig till. Dessutom är det ju ytterligare en kostnad och då jag inte planerar för permanentvärme är det ju ett väl trögt system. Vad har ni för åsikter där?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#12 » 22:29:54, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man inte ha porten på husets utsida? Eller vad är det jag missar?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bmi430 (trådstartaren)

#13 » 22:40:14, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovars, det vore inte fel. Men det ställer större krav på att ändra den befintliga byggnaden. Det finns två portar där syllen och grundmuren är bruten. Den ena är längst ned på gaveln under körbron och den andra är den som syns på skissen. Porten på gaveln är svårtillgänglig utifrån och inte optimalt placerad invändigt heller. Ska man ta upp en ny port krävs det en hel del avbärningsarbete. Jag tror inte det är så stort problem med dubbla portar, men jag kanske har fel?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#14 » 22:42:55, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Lecaväggar är bra när båda sidor är putsade med oputsade blåser det rakt igenom.
Om man murar innanför befintlig vägg är det nog bra att putsa med sig uppåt når man murar, det är ju inte så enkelt efteråt.



Läste en del om u-värden för lecaväggar och det är ju långt mycket sämre än en reglad trä/mineralull-vägg även om man putsar båda sidor. Men om man nu inte ska ha permanent värme i hallen kanske det inte gör så mycket. Däremot är det nog bra att ha en vanlig regelvägg i utrymmet som ska vara varmt för jämnan.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#15 » 22:48:05, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker helt klart att du ska ordna portar utifrån, skönt att kunna stå inne och mecka med öppna portar när solen skiner
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se