Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Grusa på geotextil

76 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

e_pettersson

#46 » 09:55:51, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Slamsugare är extrema pimpinetter konstigt nog. Bergkross med 0 i gödslar så gräset växer bra om det inte körs regelbundet. Duk med material utan 0 funkar däremot. Men det ligger inte still. Man får rätta till med krattan lite ibland istället, och det går inte att ploga snö där heller.


Hade en paketbilsapa på besök, här går det inte att köra sa han för det är gräs. Jodå, på gröen det du kallar gräs går det bra att köra men kör inte ut på vallen...
Det vart full gas ut på vallen med bil och släp i november. Konstaterade att vissa saker inte är lika självklara för alla.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#47 » 09:59:11, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det bästa mot ogräs är att regelbundet sladda upp det till ytan. Ligger plantan ovan mark så torkar det ut.

Skitsvårt när man inte kan sladda runt på sån smal återvändsgränd du har där. Men försök skrapa fram och tillbaks flera ggr per sommar. Marken är mjukare efter regn. Men ska torka upp lite först annars blir det en smet bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikkel (trådstartaren)

#48 » 13:12:48, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är just det att det är en ganska liten plätt så det blir till att köra fram och tillbaka.

Funktionen jag är ute efter är att "rugga" upp ytan utan att skrapa bort gruset. Därför passar inte mitt schaktblad eftersom det drar med sig gruset till en hög. Så jag behöver en harv med pinnar/C-järn eller ett liggande plattjärn som går 5 - 10 cm djupt. Sen kan det ju vara bra med något som plattar till och hårdgör.

Här en film som visar hur ett liggande plattjärn kan fungera, ett sk "skuffe-jern".
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#49 » 13:20:50, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig jag har sett ett skyffeljärn till en Belos eller liknande. Tyckte det var en mycket smart lösning, men denna var smidig med slättharv efter.
Dock tyckte jag att den bockade plåten som gick nere i grusen såg på tok för klen ut. Där hade jag satsat på något mycket starkare. Antingen om man kan få tag på någon bit Hardox, begagnat plogstål eller en bit från mattan till en gödselspridare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#50 » 14:01:52, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt är det från vägen till brunnen ?

De accepterar vägen trots att mer än hälften är gräs??
Kan de vända på annan plats?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel (trådstartaren)

#51 » 15:00:17, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avstånd från väg till brunn ca 20 m, men den grusade ytan tjänar också som vändplats, alternativet att vända framme vid gårdsplanen finns men där är det trångt och mjukare. Tror att de också har pristillägg för att dra ut längre slang, nu kan han backa in och med överhänget på bilen så hamnar slangvindan bara några meter från brunnen.

Här ser man också ett skyffeljärn, jag känner igen mig i grabben i början av filmen, hårt att böka med ett handskyffeljärn.
Ett skyffeljärn, dvs ett kraftigt plattstål är ju lätt att tillverka, om det är så hårt att MF35 inte orkar så kan man ju dra med de där pinnarna först, skyffeljärnet därefter och avsluta med pinnarna.

Kan jag sedan sätta detta under mitt schaktblad så har jag ju redan hela trepunktsfästet och bommen klar, i så fall går schaktbladet bara i luften.

Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#52 » 16:05:30, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:...
Dock tyckte jag att den bockade plåten som gick nere i grusen såg på tok för klen ut. Där hade jag satsat på något mycket starkare. Antingen om man kan få tag på någon bit Hardox, begagnat plogstål eller en bit från mattan till en gödselspridare.


Ja det ser klent ut. Ett begagnat plogstål blir ju starkt men också tjockt. Ju grövre desto tyngre blir det att dra. Hardox går ju att köpa, det är ju inga stora längder det handlar om. Kanske räcker ett vässat plattjärn av vanligt bonnjärn tex 6x50mm eller ska man gå upp i dimension tex 6x80mm.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#53 » 16:27:19, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte på bonnjärn till den applikationen. Jag köpte en ledsen gallerskopa för några år sedan. Skar loss skopstålet, som var av bättre kvalité än bonnjärn men ändå långt ifrån Hardox. Slängde upp det i en 100-tonspress och riktade det hur snyggt som helst. Byggde om hela skopan så den skulle gå att använda på min maskin. Provade skopan i lösgrävda massor, men trots att jag tog det försiktigt så böjde jag stålet nästan direkt. Kan gissa att det var ca 1500*150*8 mm grovt.
Bild innan reparation:
Bild

Lågprisvarianten är som jag nämnt tidigare att få tag på ett "plattjärn" från mattan till en skrotad gödselspridare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#54 » 21:30:30, 15-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 m brukar ingå i priset (och 10 m extra ca 200 kr i tillägg).
En gång om året skall de suga ur brunnen. *
Låt dem göra det från vägen.

För att få hela området säkrare ur brandsynpunkt, trevligare (och eventuellt om det krävs för "gåbart" lokalt) hade jag bränt av det på våren.
(Fyra markeringar för att se var det finns bärighet är ju inte i vägen)
Att investera i maskiner och arbete mångfalt mer än tömningen verkar inte ett logiskt angreppssätt för problemet.
Föraren kanske tom föredrar att backa in trots lite gräs än att asa slang som han inte får extra för. Det kan han väl, i eget val, få göra .

* En gång om året saboterar man att du kan skapa en egen, anpassad, balanserad mikrovärld som gör att det inte finns behov att suga ur slam.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#55 » 13:40:39, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk och köp ett plattjärn 100x2000x10 samt 3m 16mm armeringsjärn och gör ett sådan kratta som jag har. Backa in och kör ut i två bredder lite överlappande 2ggr per sommar och fyll på med nån m3 grus var 5-6:e år.

Ditt blad passar ju bättre än mitt iom att det går enkelt att rakställa.

Eller så kör du glyfosat, salt eller ättika i lämplig intervall så är problemet löst sedan.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#56 » 15:12:21, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:20 m brukar ingå i priset (och 10 m extra ca 200 kr i tillägg).
En gång om året skall de suga ur brunnen. *
Låt dem göra det från vägen.

För att få hela området säkrare ur brandsynpunkt, trevligare (och eventuellt om det krävs för "gåbart" lokalt) hade jag bränt av det på våren.
(Fyra markeringar för att se var det finns bärighet är ju inte i vägen)
Att investera i maskiner och arbete mångfalt mer än tömningen verkar inte ett logiskt angreppssätt för problemet.
Föraren kanske tom föredrar att backa in trots lite gräs än att asa slang som han inte får extra för. Det kan han väl, i eget val, få göra .

* En gång om året saboterar man att du kan skapa en egen, anpassad, balanserad mikrovärld som gör att det inte finns behov att suga ur slam.

Den grusade ytan är det ställe där det är lämpligt att vända med lastbilen. Och eftersom slamsugnings bilar inte går att köra på gräsytor är det önskemål om att det ska vara en grusyta.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mikkel (trådstartaren)

#57 » 20:59:21, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en hel del nytta av "parkeringsytan/vändplatsen" för egen del för mina vagnar och även en del besökare väljer att ställa sig där när det är trångt på gårdsplanen. Frågan om körbarheten på ytan uppkom när det var en vikarierande chaufför, han var väl rädd för att fastna i gräset, vi var inte hemma den gången. Den ordinarie verkar inte lika petig och han har ju sett ytan med grus utan ogräs och vet att han kan köra där, han är trevlig att träffa så min kamp är inte mot slamsugaren utan mot ogräset. :hotar2:

Men nu har jag ju fått bra tips så det lär bli något liknande Krokodilens lösning som kan monteras på det befintliga schaktbladet, eventuellt kompletterad med ett liggande skyffeljärn, men det ska jag kunna använda som snöblad på vintern, så det måste bli någon form av snabbkoppling/skruvning. Jag använder inte bladet mycket på sommaren så det blir att montera vår och ta bort på hösten. Några M12/M16-bultar går ju snabbt att skruva på.

Alternativet är ju förstås att det dyker upp en liten nätt C-kultivator eller liknande som Stridis föreslår, inte alltför långt bort.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Skru'are

#58 » 10:31:49, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara så. De som är i verligheten är ofta praktiska och lätta att prata med.
När det hamnar hos skrivbordsryttarna kan det bli 'en höna av en fjäder'.
Därför är det bra att veta vad som gäller.
Sedan kan man ändå göra det enklare för den som kör, det brukar uppskattas i det ledet.

Vad gäller området runt om så är gammalt fjorårsgräs en brandrisk.
Fimpar och varma katalysatorer är ett elände när de hanteras av "turister". Men du kanské inte har sådan trafik.
Eller är i ett åskstråk.
Jag bränner gärna av det förebyggande under kontrollerade former. Eller har du slagklippare till traktorn?

Hålplattor ger en lättskött och snygg yta. ("Armerat gräs")

Sedan är ju slamsugning som sådan en större fråga. Den är ofta diskuterad idag.
I synneret för minireningsverk. De är effektiva men dyrare och hämmas av slammsugandet.
Rätt skötta traditionella brunnar har inte haft slamproblem.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#59 » 10:51:14, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ämnet slambrunnar och hur dessa kan fungera är intressant, kan i mina ögon vara värt en egen tråd.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

raggsockan

#60 » 14:43:51, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite vikt på bladet hjälper den och gräva ner sig
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se