Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gjuta platta i loge, gjuta direkt mot träreglar?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Vikket1 (trådstartaren)

#1 » 19:33:00, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goddag alla! Drog på mig ett litet projekt i somras. Slet ut det gamla höloftet och grävde ur logen. Fick spräcka nån Sten och köra ur ett gäng kubik med massor men nu har vi kommit så långt att vi börjat med bärlager och singel osv.

Har singlat den delen av logen som har stenväggar där jag inte ser några problem med gjutningen, men nu kommer det som jag tvekar lite på. Logen står på diverse liggande timmerstommar. Dessa hade jag tänkt gjuta emot och på så sätt få plattan fri från väggen, genom att sätta upp Syllpapp gämte med balkarna. Problemet nu är att där det har setat portar har dem kapat ut det underliggande timret och där är det håligheter.

Jag har suttit upp formplyfa för att hålla inne bärlager osv nu när vi jobbar med det. Det som jag kom på idag var dock att när allt är gjutet och klart kommer plattan och singlet vila mot detta konstant. Jag börjar känna att det inte alls kommer bära och jag skulle helst vilja gjuta hela vägen ner. Problemet att det inte är urgrävt och ordnat med ordentligt bärlager under dessa stommar. Hur tycker ni man ska göra? Gjuta en kantbalk som går hela vägen ner till jorden? Planen är att jag ska ta bort en sida av väggen och sätta in en port där i vår. Har har ni lite bilder också

Jag tänkte gjuta 15cm där jag har porten, sedan resten 10cm. Med 50frigg på den grövre delen och 100 frigg på andra för att få höjdskillnaden. Sedan dubbelarmera och golvvärme. Tack för tips!
Bild
Vikket1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:57, 02-04-2022
Ort: Kolsva västmanlands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf super 90



busholle

#2 » 07:46:22, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plattan ska du ha under kantbjälkarna. Det går att gjuta emot men då startar klockan som tickar ner mot rivning.

Gissar att ladugården stått där i ca 100 år. Av det jag ser så kan den stå i ett par hundra till. Med motgjutna kantbjälkar så kanske den kan stå i 50 år till.

Eftersom det är uppsågat för portarna hade jag dragit ut plattan under bjälkarna och därmed haft något bra att förankra logen i.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

busholle

#3 » 07:56:56, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade några bilder från när jag gjorde samma resa 2018.

Plattan går halva vägen upp på stenarna under bjälken och resten undergöts sedan upp till bjälken med en syllpapp mellan trät och den nya betongen.
För att staga upp de uppkapade dörrhålen så bultades bjälken ner i den nya plattan. Kantskoningar fixerades både i formen och med lite bruk innan gjutning så de låg kvar under gjutning.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Zukram

#4 » 09:13:43, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som många missar är att de där träbjälkarna i huvudsak har som funktion att hålla ihop syllarna så att inte ladan svampar ut.

Så om du tar bort bjälkar, ersätt dem med något annat som håller ihop byggnaden.

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Vikket1 (trådstartaren)

#5 » 12:27:05, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:En sak som många missar är att de där träbjälkarna i huvudsak har som funktion att hålla ihop syllarna så att inte ladan svampar ut.

Så om du tar bort bjälkar, ersätt dem med något annat som håller ihop byggnaden.


förstår detta och har redan snickrat ihop två av dem. där porten kommer sitter blir det ett rejält vinkeljärn som agerar som slit-del när man kör in med fordon och som jag förankra porten i. då kan ja förankra allt i detta,
Vikket1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:57, 02-04-2022
Ort: Kolsva västmanlands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf super 90

Vikket1 (trådstartaren)

#6 » 12:31:59, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Hittade några bilder från när jag gjorde samma resa 2018.

Plattan går halva vägen upp på stenarna under bjälken och resten undergöts sedan upp till bjälken med en syllpapp mellan trät och den nya betongen.
För att staga upp de uppkapade dörrhålen så bultades bjälken ner i den nya plattan. Kantskoningar fixerades både i formen och med lite bruk innan gjutning så de låg kvar under gjutning.
Bild
Bild


snyggt! jag har dock inte lust/möjlighet att gräva under mina träpbjälkar och tänker således att plattan bara blir gjuten ''innanför'' väggarna. belastningen av själva logen hamnar på dem befintliga naturstenarna som dem stått på i minst 100 år och dem hade jag även tänkt borra in armering i och få fast i plattan.

Har funderat en del på mina bekymmer och jag kommer ta att gjuta en sorts kantbalk upp till underkant av plattan för att få något som kan hålla bärlager/ singel på plats om det är så att jag ska ta bort balkar och bygga om/sätta in port i framtiden. dessa kommer armeras ihop med både dem bärande stenarna och plattan. borde funka? kör jag syllpapp lär det inte ta så mycket stryk? är det så att jag ser att det blir dåligt med tiden får jag väl ersätta med stål. I dagsläget är många av bjälkarna nere i jorden redan. hur dåligt kan det då vara gämtemot platta/syllpapp.
Vikket1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:57, 02-04-2022
Ort: Kolsva västmanlands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf super 90

Vikket1 (trådstartaren)

#7 » 12:33:07, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Plattan ska du ha under kantbjälkarna. Det går att gjuta emot men då startar klockan som tickar ner mot rivning.

Gissar att ladugården stått där i ca 100 år. Av det jag ser så kan den stå i ett par hundra till. Med motgjutna kantbjälkar så kanske den kan stå i 50 år till.

Eftersom det är uppsågat för portarna hade jag dragit ut plattan under bjälkarna och därmed haft något bra att förankra logen i.


även om jag kör syllpapp? mycket av bjälkarna står under mark i dagsläget ska tilläggas. detta lär inte vara värre?
Vikket1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:57, 02-04-2022
Ort: Kolsva västmanlands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf super 90

busholle

#8 » 13:44:51, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är att just nu har bjälkarna torr sida inåt och uppåt som gör att de kan torka ut även om de är utsatta för fukt på ut och undersidan. Stänger du en sida till så blir det en stor förändring.

Bestämmer du dig för att köra på den lösningen så bör du absolut dränera och avleda takvattnet så fuktbelastningen på utsidan minskar.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bacon

#9 » 17:42:38, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag göt nytt på logen, i ena hörnet blev plattan underkant på syllen. I andra hörnet halvvägs upp. Även det gamla var så och det har varit sen 38. Helt friskt virke.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se