Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Asfaltkross, kan de va nått att hårdgöra med?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Fredrik O (trådstartaren)

#1 » 11:04:35, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon erfarenhet av att använda det som kallas "0-90 Betongkross" till att hårdgöra med i väg och parkeringsplan?
0-90 bergkross är ju framtaget efter förutbestämd kurva och där vet man vad man får och hur det packar sig (förtsatt att blandingen mellan fint och grovt är rätt).
Betongkrossens sammansättning beror väl på vilken typ av krossverk man använder.
Priset på betongkrossen är ju lockande jämför med bergkrossen (betongkrossen kostar ungefär halva priset levererat jämfört bergkrossen)

Nån påstod att betongkrossen var svårare att packa och kunde "bli gröt" om den blev riktigt blöt.
De som säljer betongkrossen påstår också att i princip allt armeringsjärn är borta tack vare magnet i krossverket.
Fredrik O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:04, 06-01-2008
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hobbymaskin, EL70C 1996 med Cummins motor.



magloman

#2 » 11:31:05, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog tänkt som fyllmaterial. Högst upp ska man lägga nåt bättre material.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fredrik O (trådstartaren)

#3 » 11:59:45, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo ytskitet måste nog vara finare bergkross eller naturmaterial.
Nog bra att "isolera" betongkrossen från gummihjul mm.
Fredrik O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:04, 06-01-2008
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hobbymaskin, EL70C 1996 med Cummins motor.

överlass

#4 » 17:38:48, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt 0-50 betongkross rätt mycket, den ska inte vara allt för blöt för då blir den slabbig vid packning.
Ska inte användas i ytan som sagt utan gömmas en bit ner dels för att den kan innehålla armeringsjärn, och dels för att det är en del plast i den som man inte vill ha i ytan.
En fördel är att den bränner ihop om man packar den ordentligt när den är lagom fuktig.
Vad gäller armeringsjärn så är det mest rostfria man hittar men även enstaka av vanligt järn
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Antevante

#5 » 22:26:29, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite fel namn på tråden eller?

Jobbar med betongkross en del.

Utmärkt som fyllnadsmaterial men bör precis som sagt täckas med något.
Får det vatten på sig så blir det kladdigt men samtidigt hårt när det torkat.
Största problemet är väl att den blir väldigt tät, dels innehåller oftast betongkross mycket fint från början, sedan maler den sig när du kör eller vältar den så det blir helt tätt på ytan.

Så bra fall på ytorna om man inte ska täcka det med grus. Brukar bli tråkig tjällossning oxå då det håller mycket vatten i ytan.

Har gjort lite planer sista åren och asfalterat på 0-50 betongkross utan problem. Då får ju aldrig betongen nederbörd så det har funkat bra.

Generellt ju finare fraktion ju mindre järn, nästan all armering som kommer ur rivningsbetongen gör det för att den sitter fast i en betongbit. Då orkar inte magnetbanden ta dem. Men på ett 0-50 så händer det i princip inte. På mitt jobb krossar vi all betong 0-50 just för det orsaken. Förr hade vi 0-150 men det va ingen höjdare att köra i med varken lastbil eller hjullastare.

/Ante
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars Runström och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se