Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Göra enklare bro över bäck för traktor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ähee (trådstartaren)

#1 » 16:39:41, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en bäck jag vill ta mig över för att hämta ved.
Den är knappt 6m från fast mark till fast mark, dvs det kommer bli 6m spännvidd. Den kommer bara att andvändas vid tjäle för marken kommer ändå inte bära något annars . Traktor på 3t + kärra på 1-3t. Vill även köra över med skoter och ev kan den komma att användas med fyrhjuling under hösten. Det ligger i södra Lappland.

Tänker två stockar på varje sida som ligger på marken för att det ska bära bättre i den frusna myren, sen stockar över till andra sidan som ligger ovanför dem två. Vet inte hur många stockar det blir, det får bli så många det blir utan mellanrum mellan stockarna och sedan lägga 45x150 reglar tvärs över stockarna och köra på det.
Stockarna tänker jag tätvuxnatallar ca 30 cm i den grövre änden då det finns på andra sidan bäcken.
Vad tror ni om det?

Sen funderar jag på, kan jag trampa såpass bra vinterväg att det bär traktorn? Jag tror det går för en granne har pratat om att dem hade en vinterväg dem kunde köra bil på, ska även fråga han men det var skogsbolag som gjorde vägen så han har kanske inte koll på hur dem gjorde.
Kan det räcka att att trampa med skoter? Vad tror ni om det?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Scania bonden

#2 » 19:06:52, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska bron vara pemanent, eller är det bara en tillfällig lösning som skall tas bort sen?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Ähee (trådstartaren)

#3 » 21:39:51, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska vara permanent,
Men nu kom jag på det att en granne har en bro som han har byggt med myrtall och den andvänds fortfarande till skoter, den har stått iafall 30 år. Han har varit och hämtat ved med traktorn på andra sidan bäcken förr, med är inte säker på om han använde bron eller om han körde över sjön då. Ska fråga han. Där är dock bäcken mycket smalare där ca 2-3m.
Jag kan ju köra runt bäcken och över sjön men det blir då en omväg på (5km enkel väg), 4 av dem måste jag måste trampa till en vinterväg. Sen behöver jag då köra över flera olika markägares marker.

Kan jag köra över bäcken är sträckan 1 km dit jag vill komma och även den vägen måste trampas.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Burträskarn

#4 » 23:13:45, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det att packa med skotern, men så snart du har en botten så är det effektivare att trampa med traktorn.
Om du lägger tre stockar med en meters mellanrum som "brobalkar", och en körbana som du föreslog, så borde det hålla. Men är det så svagt som du antyder skulle jag nog fundera på påfarten upp på bron. Om den blir för brant finns risken att du trycker bron framför dig då skall över.
Höll på att glömma: trampa alltid en vinterväg betydligt bredare än vad som krävs för att rymma traktorn. Ju mer tjäle du kan skapa, desto gladare kommer du att bli...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Ähee (trådstartaren)

#5 » 19:37:04, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen byggde sin bro på 80 talet med myrtallar och reglar över. Någon gång har de bytt brädorna/reglarna men det är fortfarande samma myrtallar från 80. Förr så körde dem traktor på 3.1T över för att dra hem ved. Bäcken är möjligtvis smalare där, går inte att se nu och det är inte så lätt att ta sig dit på sommaren men jag får väl gå dit till våren för att kolla.
Han körde fast rejält i myren en gång, efter det körde han bara efter det var vältrampat och tjäle, med en mindre traktor först.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Viktorputts

#6 » 19:52:41, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite svårt att veta när tallarna har ruttnat så mycket att du står på näsan med traktorn och ett vedlass i bäcken.
Här i byn pratar man om första trafikdödsolyckan i länet, en traktor som välte ner i en bäck efter att bron brast. Det hände före första världskriget :ohnej:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Ähee (trådstartaren)

#7 » 21:30:36, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hans bro andvänds endast till skotern numera. Men det stämmer att det är svårt att se innan om det kommer hålla eller inte.

Okej en sak kom jag på nu när jag läste ditt inlägg att det har jag faktiskt inte tänkt på att bron kan gå sönder på så vis att en välter åt sidan. Min tanke har varit att bron viker sig på mitten om det brister.
Då ska jag tänka en gång till på det för även om det är hytt på traktorn så kommer det vara såppas högt ovanför bäckens botten att traktorn tillochmed eventuellt kan hamna uppochner delvis under vattenytan om jag kör av sidan eller ena sidan brister och då kan en bli instängd där.

Bäcken rinner fortfarande så den rinner året runt och blir inte någon bra is att köra på.

Det går här i byn en historia om en pojke som mördat sin syster i bäcken...
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin, Hansborg, kjell f och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se