Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Planera maskinhall

111 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tommy f (trådstartaren)

#1 » 21:49:25, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Jag har setat och läst en massa här på forumet om en massa fina maskinhallar som folk byggt här! :)
Ska även bygga en själv senare men man har ju lite funderingar, så ja tänkte höra med er hur ni skulle ha gjort.
Jag tänkte iaf bygga den drygt 13,5m lång och 9m bred med en takhöjd på 4m (trästomme & träklädd). Ska ha tre portar på långsidan, en större på ca 3,5x3,5m samt 2 st "vanliga" portar.

Så till funderingarna, jag tänkte köra med oisolerad platta då ja inte tänkt ha värmen på mer en dom gånger jag behöver/vill vara där under vintern.
Hur hade ni gjort med isoleringen? Funderar på å slå stommen i 45x145 och sedan med liggande 45x45 på det, dvs 190mm i väggarna och sedan en 240mm i taket. Skulle ni satsat på mer/mindre någonstans? Byggt stommen i annan dim?
Funderar på en ved eldad varmluftspanna som värmekälla dom dagar jag är där under vintern, borde väll funka bra? För antar att det blir mkt för en LL pump och värma?

Har idag även ett garage (inte ja som byggt det) som är 50kvm invändigt, isolerat med 90mm i väggarna och 210mm på taket, dock bara med en takhöjd på 215cm men med oisolerad platta, och där gör jag samma sak, dvs värmer det bara dom dagar jag behöver/vill vara där och det funkar då utan problem. Kör dock med en 5kw byggfläkt där bara, men det duger :)

Så gärna lite tips ang isolering, värmekälla och dim för stommen :)
Bor i snözon 2,5 om det har nån betydelse för mer en takstolarna?

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68



bert

#2 » 22:00:37, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan tycka att 3,5x3,5 är lite lite om du skall ha in maskiner och meka med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

björken

#3 » 22:05:05, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Jag har nästan samma fundering/plan, men med några små skillnader:
- Mått ca 10*12*4,2
- Tänker mig två portar på kortsidan/gaveln, en ca 4x4 och en 3x3. Anledningen till att ha portarna där är att minska problem med snöras framför och att kunna ha full takhöjd till porten.
- Tänkte isolera plattan och lägga i golvvärmeslang för att med någon slags värmepump hålla frostfritt, men tänker också på vedeldad luftvärme eller liknande för att värma upp vid behov.
- Isolering i väggar och tak, jag planerar samma mått som du.

Berätta lite mer om hur du tänkt kring planslösning och varför portarna är där de är?
Tänker du bygga i lösvirke eller byggsats/moduler?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

magloman

#4 » 22:43:05, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det verkar vettigt. Dock är det en fördel med att ha stora portar på gaveln.

Det är enklare att växla av och fördela tyngden från taket.

Jag körde 50x150 i mina väggar på cc 600. De är 5m höga.
Sen liggande 50x50 och det blev superstarkt.

På 4m kan det säkert gå med 44x120 oxå, men det kan aldrig bli för starkt som farfar alltid sa :wink:

Gärna nån paint skiss på planlösning enl tidigare skribent...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#5 » 22:46:30, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man trästomme och 3-4 m bred port under takfot så ska man nog kolla så att man får bärighet nog under takfoten. Med en stålstomme så är ju de inga problem, där har man ju 4-5 m mellan stolparna i varje fall som helst men med trästomme så spricker ju det där med c-c 600 mm.


Ang oisolerad platta så skulle jag nog tänka lite på vad det är för markförhållanden. Är det tjälskjutande mark så kanske det är dumt med oisolerad platta?



Edit:
Sk*t att Maglo skulle vara snabbare! :mrgreen:
Senast redigerad av Robban_C 22:48:12, 04-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#6 » 22:55:55, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

3min snabbare :mrgreen: :!:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tommy f (trådstartaren)

#7 » 00:38:13, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:kan tycka att 3,5x3,5 är lite lite om du skall ha in maskiner och meka med


Nja, kanske, Men det räcker gott och väl till "husbehovet" iaf :)
Men det är inget som är skrivet i sten en dock.


björken skrev:Intressant!
Jag har nästan samma fundering/plan, men med några små skillnader:
- Mått ca 10*12*4,2
- Tänker mig två portar på kortsidan/gaveln, en ca 4x4 och en 3x3. Anledningen till att ha portarna där är att minska problem med snöras framför och att kunna ha full takhöjd till porten.
- Tänkte isolera plattan och lägga i golvvärmeslang för att med någon slags värmepump hålla frostfritt, men tänker också på vedeldad luftvärme eller liknande för att värma upp vid behov.
- Isolering i väggar och tak, jag planerar samma mått som du.

Berätta lite mer om hur du tänkt kring planslösning och varför portarna är där de är?
Tänker du bygga i lösvirke eller byggsats/moduler?


Ahh se där! Jag tänker bygga i lösvirke, blir billigast så + att jag tycker det är roligt :)
Har tyvär inte hunnit börjat rita nå mer en på a4 papper :)





magloman skrev:Tycker det verkar vettigt. Dock är det en fördel med att ha stora portar på gaveln.

Det är enklare att växla av och fördela tyngden från taket.

Jag körde 50x150 i mina väggar på cc 600. De är 5m höga.
Sen liggande 50x50 och det blev superstarkt.

På 4m kan det säkert gå med 44x120 oxå, men det kan aldrig bli för starkt som farfar alltid sa :wink:

Gärna nån paint skiss på planlösning enl tidigare skribent...


Det låter stabilt det! :) Blir nog å köra som jag tänkt då, har också funderat på det där med portarna, och tyngden över dom av taket..
Borde det inte funka med ev tätare cc mått samt ev dubbla 45x145 runt portar och ev vid hammarbandet/bärlinan?

Robban_C skrev:Har man trästomme och 3-4 m bred port under takfot så ska man nog kolla så att man får bärighet nog under takfoten. Med en stålstomme så är ju de inga problem, där har man ju 4-5 m mellan stolparna i varje fall som helst men med trästomme så spricker ju det där med c-c 600 mm.


Ang oisolerad platta så skulle jag nog tänka lite på vad det är för markförhållanden. Är det tjälskjutande mark så kanske det är dumt med oisolerad platta?



Edit:
Sk*t att Maglo skulle vara snabbare! :mrgreen:


Vet inte om det är tjälskjutande mark, är väl gamal betesmark tror jag iaf? Köpte gården som stått länge i juni i år :)
Har iaf petat ner en massa träd som står ivägen där nu.


Tänkte försöka mig på å förklara varför jag helst vill ha portarna såhär, på långsidan, 3 i rad. :)
Vi ska gräva en ny väg på gården som kommer göra att vi får 2 nedfarter till gården ifrån den "allmäna" vägen.
Idag har vi bara en nedfart vid ladan som står tätt intill den allmäna vägen och således blockar all sikt när man ska ut ifrån gården.
Och vid den andra infarten så kommer det vara optimalt att kunna köra rätt in i hallen, enkelt och bekvämt :)
Men så lätt är det inte.. bredvid där hallen ska va placerad är det ett dicke som ränner rätt över de 1,7 hektaren som är där,
och detta lär/ska vara kvar och grävas ur, så ställer jag hallen rätt ner efter diket så att säga så måste jag ha kortsidan emot infarten.. vilket jag iof kan,
men eftersom det blir trångt med flera portar en 2st så skippar jag helst det då det kommer behövas köra in ut och även förvara 4 hjulingar, skotrar m.m.. + att jag har hobbybilar :)

Ska visa lite skillade paintbilder hur jag menar :)

Här ser man lite utav den nuvarande grusade infarten, och min vackert utstackade lilla väg som kommer gå bort till den nya infarten.
Det blåa markerar typ vart det igenväxta diket är.
Bild
Originalets URL: http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/9oktober201244.jpg

Och det blir nått i den här stilen jag vill ha hallen då, i samband med den nya infarten som blir.
Bild
Originalets URL: http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/2012-08-15160820.jpg

Bild
Originalets URL: http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/2012-07-29134131.jpg

Och diket som drar iväg bortåt..
Bild
Originalets URL: http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/2012-07-29133923.jpg

En snabb överblick till :P
Bild
Originalets URL: http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/2-5.jpg

Hehe, hoppas ni förstår lite hur jag tänker iaf :)
Men man vill ju att det ska bli bra också, därav att det är trevligt å få lite kommentarer och synpunkter innan man börjar :)
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

magloman

#8 » 00:59:14, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser väldigt bra ut och genomtänkt. :thumme:

Dock behöver du nåt mer o växla av med. Bästa är nog en limträbalk eller järnbalk.

Man ändrar inte något cc mått eller dylikt.

Däremot extra väggregel bredvid porten att lägga balken ovan på är ju rätt tänkt.

Detta gör ju att om du vill ha en 4m hög port kan inte väggen vara 4 utan 4+balkens höjd.

Därför är det ju smidigare med den höga porten i gaveln. Där har man mera plats uppåt och behöver ingen speciell balk eftersom tyngden från taket inte blir densamma.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tommy f (trådstartaren)

#9 » 01:06:31, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant så sant! :)
Ja jag får ta mig en liten funderare på det hela satt det blir bra med takstolarna. Kanska ska överväga kortsidan iaf :p

Får tack så mycket för hjälpen iaf! :)
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

magloman

#10 » 01:13:10, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du inte ha de två små portarna på långsidan sen den stora i gaveln då kanske ?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Christofer K

#11 » 01:17:04, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skadar aldrig att öka på med isolering i taket. Värmen vill ju försvinna åt det hållet! :mrgreen:
Har egen erfarenhet av hur stor skillnad det kan bli på uppvärmningskostnaden.

Ang Vedeldad varmluftpanna så undrar jag vad försäkringsbolaget säger om det. Öppen eld och brännbara vätskor och liknande brukar vara en dålig kombination! :!:
När jag flyttade in på gården stod det en vedkamin i garaget och det var sot i taket. Försäkringsagenten tittade på det och sa "-Den där tar du bort" samt påminde mig om olämpligheten med öppen eld och brännbara vätskor med mera i ett garage. :slag:

Alternativt får du fundera på en lösning med väl avskilda utrymmen, men som sagt kolla med försäkringsbolaget först.
Senast redigerad av Christofer K 01:17:44, 05-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Exs

#12 » 05:16:35, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska fundera på att sätta en stor port på gaveln mot huset. Den snutten av diket som där blir ivägen kan du ju ersätta med vanlig vägtrumma. Om diket till och med börjar i den änden utan extra tillopp där så lär det nog inte vara några problem att helt lägga igen den biten heller.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C

#13 » 07:07:09, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara bra att tänka på att det är nackdel att alltid behöva svänga in i en port. En bil är aldrig så tung att skjuta för hand som när man ska svänga in i en port. Dels gör hjulvinklarna fram vid fullt utslag på ratten att den är tungdriven, dels har man oftast ingen fart med sig och slutligen har man ju lite tröskel som man ska över.
Vinsch längst in kanske?
Och porten "blir smalare" när man ska svänga in i den.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bert

#14 » 08:54:08, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt ifrån huset kommer den nya infarten ? Har du full insyn dit bort från huset?
Tänker mest så du inte bjuder in det ljusskygga folket mer än nödvändigt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

tommy f (trådstartaren)

#15 » 10:47:23, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:kan du inte ha de två små portarna på långsidan sen den stora i gaveln då kanske ?


Ja, jag börjar lite smått på att tänka om måtten endå och ha portarna på långsidan, man vill ju gärna att det håller sig stabilt
dom vintrar då det vräker ner snö här. Kanska skulle gjort det 10 brett och 12-13 långt.. Hmm borde väll inte bli allt för stor skillnad i pris
på en takstol på 9 m gämte en på 10m?

Christofer K skrev:Det skadar aldrig att öka på med isolering i taket. Värmen vill ju försvinna åt det hållet! :mrgreen:
Har egen erfarenhet av hur stor skillnad det kan bli på uppvärmningskostnaden.

Ang Vedeldad varmluftpanna så undrar jag vad försäkringsbolaget säger om det. Öppen eld och brännbara vätskor och liknande brukar vara en dålig kombination! :!:
När jag flyttade in på gården stod det en vedkamin i garaget och det var sot i taket. Försäkringsagenten tittade på det och sa "-Den där tar du bort" samt påminde mig om olämpligheten med öppen eld och brännbara vätskor med mera i ett garage. :slag:

Alternativt får du fundera på en lösning med väl avskilda utrymmen, men som sagt kolla med försäkringsbolaget först.


Nee, det är ju iof sant, fördelen med taket är ju att man lättare kan krypa upp och tillägsisolera det mer sen om det visar sig behövas. Men man kanske slänger in ett lager till iaf när man endå håller på.
Ang vedpannan kollade jag bla på denna http://www.vanerpannan.se/pdf/ved-web.pdf och det krävs ju som du skriver ett avskillt rum för den.
Hur värmer ni andra era hallar? Förutom golv värme då? Kan en Luft Luft pump vara nått endå kanske?


Exs skrev:Jag tycker du ska fundera på att sätta en stor port på gaveln mot huset. Den snutten av diket som där blir ivägen kan du ju ersätta med vanlig vägtrumma. Om diket till och med börjar i den änden utan extra tillopp där så lär det nog inte vara några problem att helt lägga igen den biten heller.


Mja, fast det blir bökigare att göra så, satt jag funderar nog på att rita om lite iaf å sätta två portar på ena gaveln. :)

Robban_C skrev:Kan vara bra att tänka på att det är nackdel att alltid behöva svänga in i en port. En bil är aldrig så tung att skjuta för hand som när man ska svänga in i en port. Dels gör hjulvinklarna fram vid fullt utslag på ratten att den är tungdriven, dels har man oftast ingen fart med sig och slutligen har man ju lite tröskel som man ska över.
Vinsch längst in kanske?
Och porten "blir smalare" när man ska svänga in i den.


Precis, det är just en av anledningarna till att jag hälst inte vill ha så, som sades det får bli en omritning trots allt :)


bert skrev:Hur långt ifrån huset kommer den nya infarten ? Har du full insyn dit bort från huset?
Tänker mest så du inte bjuder in det ljusskygga folket mer än nödvändigt


Jorå, jag kommer ha full syn dit satt det känns bra :)


Tack för alla tips! Mkt bra! :)
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se