Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Garageplatta... 77kvm. Nu hela garaget. (Fortfarande 77kvm)

249 inlägg • Sida 10 av 17
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Robban_C

#136 » 13:21:14, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skönt att få på takpappen så man får regntätt men jag har en liten fundering:
Ingen ströläkt? :klia:
Vart tar ev kondensvatten vägen? Som det ser ut nu finns ju risken att kondensen rinner efter pappen och sen lägger sig mot reglarna istället för att fortsätta ner till hängrännan. Eller?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dogen

#137 » 13:43:28, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondensvattnet ventileras bort mellan råsponten och isoleringen. Pappen är ju bara där för att låta sånt som ändå slinker igenom få rinna på pappen och inte på råsponten, eller hur? I nocken lämnar man sedan öppet och drar en rostfri finmaskig väv för att stänga ute kryp innan man slänger på själva takbeklädnaden.

Om jag kände mig seriös så skulle jag gjort precis sådär, fast jag kanske missat något som Robban sett. Skriva inlägg och tänka sedan, det är mitt motto :D

Grannen gjorde dock precis sådär, fast utan råspont. Då tryckte isoleringen det tätt mellan isolering och undertak. Övertak (plåt) låg sedan slickat på det. Det droppar på rätt bra vid visst väder på vintern. Man bör dock tillägga att han inte hade öppet i nock utan plasten gick runt hela rasket och bildade således en helt tät ballong utan tillstymmelse till ventilation.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ingvar

#138 » 14:46:08, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talar ni verkligen om samma sak? Ströläkten som Robban menar, reagerar även jag på att den fattas..jag har ritat in den som gröna linjer på bilden, den lägger man ju under läkten som bär pannor/plåt (röda pilar ), så att vatten som läcker igenom kan rinna ner utmed taket.. Som det nu är kommer det vattnet att bli stående utmed läkten, där samlas sen barr och löv osv och läkten kommer att ruttna upp, inte i morgon..och inte nästa år..men om 15 år så är den upprutten, det ser man om man river ett gammalt tak där dom struntat i ströläkt.. Men kanske är dessa bara tillfälliga för att kliva på??
Bild
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

dogen

#139 » 14:57:57, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen givetvis vart det precis som jag anade :) Skriva först och tänka sedan. Jag måste bli sämre på det ;)

Det där reagerade jag inte ens på faktiskt. Tänkte mer att det bara var något tillfälligt då man sprang runt på taket. Helt klart måste man lägga ströläkt innan bärläkt. Synd att det inte går att ta bort mitt nu helt uppenbart onödiga inlägg tidigare ;)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#140 » 15:16:59, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alldeles rätt som ni skriver... Men det där är inte läkten. Det är lister att gå på medan man bygger tak. Det är ju 45 grader så det är helt omöjligt att gå på utan "stöd".

Dessa ska senare tas bort och sedan ska bärläkt och ströläkt monteras.
Det blir lite små hål i pappen efter skruvarna till dessa temporära grejjor men antingen en liten pappspik i hålet eller lite täningsmassa.

Eftersom taket inte är klart är det svårt att börja montera bärläkten och sedan spika ihop taket under denna.

Men det kunde mycket väl ha varit fel och då hade det ju varit toppen att få det rättat innan det är försent.


/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dogen

#141 » 15:17:50, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen då var jag inte ute och cyklade helt ändå :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger

#142 » 15:23:06, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det inte varit möjligt att montera de vertikala läktarna först och sedan fästa de vertikala listerna på dem? Då hade du sluppit hålen i pappen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#143 » 15:28:55, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det hade gått men...

Då hade jag fått montera dit små korta bitar av dom vertikala för att annars får man trä råsponten under den långa vertikala läkten. Och det är tillräckligt jobbigt att spika råspont ändå. Så ett par hål i pappen klarar man nog tror jag. :smile:


/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#144 » 15:31:15, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#145 » 18:49:49, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, se där ja. Det ordnar sig till det bästa med alltihop! :thumme:

Och jag insåg lite senare att det antagligen bara var en "trappa"

Då jag la tak här hemma så smetade jag kallasfalt på spikhålen från "trappan".


Jag kan nämna hur hustillverkarna gör idag:
Glöm råsponten och pappen, det tar för lång tid. Dom lägger vattenfast masonit och sen lägger dom bärläkt direkt av 45x70 råplan. Masoniten svackar lite mellan takstolarna och ger därmed avrinningen som Ingvar pratade om. Men jag tycker att det blir lång horisontell "hylla" där vatten, löv och annat skit stannar. Hyllan blir ju lika lång som längden tills masoniten svackar påtagligt. Jmf detta med 38 mm, dvs bredden på ströläkten.
Men det är tydligen så hustillverkarna gör idag. Det uppfyller tydligen alla minimikrav inkl genomtrampning, fukt med mer.
Men jag föredrar råspont och papp.

Och apropå papp så kan jag nämna att det finns fiberbunden modernare papp som i mitt tycle är betydligt bättre än traditionell tjärpapp. Jag har för mig att den heter Kerabit. Det kan möjligen vara sån som du använt Knut, jag tycker bredden på våderna skvallrar om att det kan vara så.
Hursomhelst så tål den vikning åt alla håll och kanter, rullarna har rätt stor yta = inte så många rullar att släpa upp, och den har klisterremsa.
Dyrare än vanlig papp men i mitt tycke är det värt det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#146 » 21:59:42, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran nybyggda villa har ett undertak precis som det du beskriver. Men jag tyckte det var lite för "enkelt"... Har ska det byggas ordentligt.

Kerabit är exakt det som används. Den är bredare, lättare, starkare, helt enkelt toppenbra.

Om det var dyrare vet jag inte. Har faktiskt inte jämfört just priset på takpapp.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#147 » 22:48:20, 02-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd det här för en som inte vågat sig på något sån't här projekt själv...ännu! :grin:

Ett par frågor om man får lov att låna tråden lite (ursäkta Knut!): vad är en så kallad "sloda" som omnämns på flera ställen i tråden?

Hur funkar egentligen slipning med en "helikopter" och hur lång tid efter gjutningen kan man börja med det momentet? Är det ett måste för att få till ett slätt golv?

(I en så'n här tråd kan det vara på plats att komma med ett litet tips som tjejens farsa kom med och som jag tyckte var lite finurligt. Om man lägger plåt på taket kan det vara lite knepigt att i alla lägen få plåten att ligga dikt an mot läkten så den inte skallrar i blåst t.ex. Då gjorde han så att han skar remsor av tjärpapp och lade på läkten direkt under plåten. En solig dag blir det stekhett under plåten och tjärpappen geggar ihop sig och "klistrar" fast plåten mot läkten=mindre risk för plåtskrammel.)

(Om man inte frågar får man inget veta! :grin: )
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Robban_C

#148 » 22:56:49, 02-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips om pappen under plåten! :thumme:

Sloda:
http://skbvast.winbasonline.se/SE/Catal ... er/slodor/
Används för att få betongen någorlunda slät direkt efter gjutning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#149 » 00:15:43, 03-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

är inte slodan som en flygplansvinge för att "suga" upp cementen till ytan ?

Precis som man senare gör när man slipar. Desto mer man slipar desto svartare blir plattan.

Det svarta är cement och destå mer cement man får i toppen destå hårdare yta.

:klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#150 » 11:35:37, 03-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp.
Men färgen "svart" vet jag väl inte om jag håller med om. Men grått eller möjligen mörkgrått håller jag helt med om.


Edit:
Jag tror nog att tillsatser och typ av betong samt sånt där pulver man eventuellt häller på vid slipning har större påverkan på hårdheten är slipningen som sådan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se