Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Garageplatta... 77kvm. Nu hela garaget. (Fortfarande 77kvm)

249 inlägg • Sida 3 av 17
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Daniel.A

#31 » 00:07:57, 05-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där Alba lättklinker balkarna som ni nämner verkar vara en intressant lösning, tog en titt på www.lkb.se
Har inte gjort en prisjämförelse...ca 1800:- för 6m känns spontant bra i jämf med om man ska pyssla i stort sett själv med bygget så tar det tid att spika en egen form...samt att man måste skaffa lösa brädor..samt isolering och bygga ihop det m.m på fritiden...
Egna garageprojektet ska börja om ngt år...
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil



Robban_C

#32 » 01:14:13, 05-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på en grund med Alba. Så här gjorde jag:
Undergrund och drän behöver jag nog inte tjata om.
Makadam 16-32, paddning, mak 4-8 för avjämning. Blå friggo och sen ut med kantbalkarna.
Stödfyll utanför balkarna med mak 16-32 och befintligt material utanför det.
In med mer mak innanför balkarna om man nu inte valt en isolertjocklek som passar balkarna. Padda detta och lägg isoleringen.
Så har jag gjort men det finns säkert andra sätt också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Daniel.A

#33 » 01:59:27, 05-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt bra bilder....
En liten fråga...på lkb:s sida om Alba balken visas montageplattor som balken står på nere i backen...har du skippat dessa plattor och ställt balken direkt på den blå friggon istället ..om jag fattat det hela rätt :klia:
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Robban_C

#34 » 10:13:31, 05-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Helt korrekt. Montageplattorna är nog i stort sett vanliga trädgårdsplattor (jämför måtten). Jag fick tipset om blå friggo under balkarna av en kollega i Strängnäs så jag skippade plattorna.
Jag bedömde att den stora ytan under balkarna är fullt tillräcklig för att bära balkarna och Kvalitetsansvarig höll med.
Men det ska nog vara blå friggo där eftersom den bär mer än den vita.
Friggon är ju dessutom utdragen några dm utanför balken vilket gör att den i viss mån förhindrar tjälskjutning närmast kåken. Nu är nog dessa 1-2 dm inte tillräckligt på tjälskjutande mark men det lär ju vara tillräckligt när det är 2 meter ner till sånt material som skulle kunna tjälskjuta. Allt där ovan är berg, sten och kross.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#35 » 22:42:56, 20-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar och funderar!

Kommit fram till att jag nog (observera att jag inte är 100% säker ännu) ska använda mig av L-formade kantelement.

Tänkte även att skillnaden i kostnad mellan 200 och 300 mm isolering inte kan vara så stor att det motiverar 200mm. Därför är beslutet 300mm. (Inte heller det 100%)

Nu till en fråga:
Med 400mm höga kantelement och 300mm isolering. Då blir det 100mm kvar till betongen med armering.

Dessutom funderar jag på golvbrunn/någon slags ränna i mitten. Med ett fall på 10mm/m och en bredd på plattan på 7m ger det att plattan blir 65mm tjock i mitten.
Det är lite osannolikt att garagedomkraften skulle hamna precis i mitten men det är inte alls omöjligt. Håller 65mm armerad betong för punktlaster på säg 1000kg? Man lyfter väl sällan hela bilen med domkraften på en gång men det är ett exempel och något måste man ju dimensionera efter.

Det var dagens fundering!

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#36 » 23:58:31, 20-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:... Med 400mm höga kantelement och 300mm isolering. Då blir det 100mm kvar till betongen med armering. ...
Korrekt.

Men jag vet inte vad jag ska säga om 65 mm. Låter tunnt. Man kan visserligen armera mer men armeringen bygger i tjocklek och man ska ha minst 25 mm täckande betongtjocklek runt armeringen för att säkerställa korrosionsskyddet. Redan där har vi 50 mm totaltjocklek exkl armeringen. Lägger vi sen på 12 mm för en 6150/6200 så är vi uppe i 62 mm. Det vill till att armeringen är exakt centrerad.

Kan du lägga 250 mm isolering och en platta som är 150 tjock i ytterkant och 115 (blir det väl?) i mitten? Den rymmer ju även lite extra armering.
Det går åt 3,85 m3 extra betong men det är ju inte hela världen.
Jag vet inte om det där är en bra konstruktion men det kan ju i alla fall vara nåt att tänka på.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#37 » 09:18:38, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum amatörfråga: Varför kan man inte göra grusbädden "konisk", alltså lägre i mitten? Då kommer ju isoleringen lägre och det ryms mer betong. Kanske nånting jag missat här nu... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

mulle andersson

#38 » 21:07:18, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta bort en 5a cellplast eller vad som helst man aldrig under 80 mm betong i garage plattan

själv har jag 200mm cellplast i garaget och grannen 300mm, vi har exact samma energi åtgång och byggnads sätt :P
mulle andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:50, 25-03-2007

dogen

#39 » 22:29:56, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på ifall man har golvvärme eller inte också. Hade ni båda det?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#40 » 23:16:46, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:En dum amatörfråga: Varför kan man inte göra grusbädden "konisk", alltså lägre i mitten? Då kommer ju isoleringen lägre och det ryms mer betong. Kanske nånting jag missat här nu... :klia:
Så borde man kunna göra. Har aldrig hört om nån som gjort det men det borde ju gå antar jag. Nån som vet?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#41 » 14:04:42, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
ja-bond77 skrev:En dum amatörfråga: Varför kan man inte göra grusbädden "konisk", alltså lägre i mitten? Då kommer ju isoleringen lägre och det ryms mer betong. Kanske nånting jag missat här nu... :klia:
Så borde man kunna göra. Har aldrig hört om nån som gjort det men det borde ju gå antar jag. Nån som vet?


Om man kan "forma" betong att bilda fall så borde ju detta funka också. Jag kan inte se varför det inte skulle funka då ju ytan alltid blir vägrät. Om man inte skapar ett fall på ovansidan också.

Men idén om att bara ha 250mm isolering måste ju vara minst lika bra.då blir det ju 150mm betong i kanten och 115mm i mitten. Måste ju bara räcka.

Sen ska man ha "kantbalk" också va? Dvs man lämnar ett utrymme mellan kantelementet och isoleringen så det blir en "balk" med armering längs kanten. Den är väl främst till för att bära upp vikten från väggar och tak?

***** Start svammel! *******
Jag har även funderat på att jag kan bli tvungen att ha ett längsgående stöd mitt i garaget på grund av spännvidden. Behöver man göra plattan lite extra tjock där en sådan balk stödjer? Kanske ska kolla med något proffs som får dimentionera en sådan takstol först. Så man vet om det behövs extra förstärkningar.
***** Slut svammel! *******

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Daniel.A

#42 » 19:05:13, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstyvningar / kantbalkar mitt i plattan är inget man vanligtvis gör, bara om det ska stå en bärande vägg eller stolpe el liknande där som kommer att ta upp en last...en takstol för din spännvidd på ca 8-9 m är ju standard, inget special...dvs bara kantförstyningar/kantbalk längs ytterväggarna runt garaget....

Du nämde ta bort isolering under kantbalk för att få nivå skillnad, ska du ha isol under övrig platta så är det bra och ha det under kantbalken oxå...justera med olika lager isolering...eller sänk marken/underlaget...som sagt...där finns flera olika tillvägaggångsätt beroende på metod ... som diskuterats här....
(Mitt under en kåk kommer inte kölden åt på samma sätt som ute i kanterna)
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Daniel.A

#43 » 19:26:15, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen !

Du nämde oxå takstol...är det en vanlig takstol i trä...så brukar det vara det minsta problemet på ett bygge, med lite tur har du ngn typ av husbyggföretag, takstolstillverkare, sågverk med snickeri eller liknande i din närhet som säljer takstolar...säljer dom så konstruerar dom oxå, vilket ingår då det gäller en standard typ av takstol (vanligt sadeltak)...de vill givetvis veta avstånd mellan de bärande väggarna, kanske vilken typ av takfot, dvs inklädd eller icke, samt taklutning(även där finns rekomendationer/standard...så får man ett pris ,,,vilket oftast är svårt att slå med egenbyggda takstolar....de kommer med lastbil med kran så är de på plats på kåken från början.
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#44 » 21:07:58, 03-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu väcker jag detta ämne igen.

Har börjat med schaktandet... :smile:
Har aldrig schaktat på detta sätt förr men jag tycker det går finfint.
Däremot är jag lite osäker på hur djupt jag ska ta. Har börjat med att ta av den fina matjorden. ca 10-15cm. Sedan kommer ett lager (som jag inte har rört ännu) med lite sämre jord och en hel del lite större stenar (max 20cm).

Jag har inte kommit till själva plattans grävning ännu men funderar på om jag måste ner lika långt under infarten till garaget som under själva plattan. Hur tjockt lager 0-90 behöver man om underlaget inte är 100% stabilt? Om jag ska ner till "stabilt underlag" Blir det nog närmare 80cm från botten till ytan. Det känns som om det blir "lite" mycket om det skulle kunna räcka med säg 50cm.

Är det någon som förstår mitt babbel?
Dessutom är det ju så att jag nu har beslutat mig att jag ska ha 40cm kantelement till plattan. Vilket gör att det inte kommer gå i så väldigt mycket fyll därunder. Så det är infarten som är funderingen just nu.

--- Svammelberäkningar---
21m infart * 5m bred * 0.5m högt --> 53kbm. :uupps:
Hur mycket krymper det när man packar det? 1kbm motsvarar 1700kg.
Hur mycket går det på en lastbil med släp? 35ton? --> ca 20kbm kostar ca 3500:- --> 10 500:- (3 hela lass med släp) Det är ju inte så blodigt... Observera att priset är en höftning. Jag tror jag har ca 40km till täckten. Och materialet kostar 51kr/ton

Öka till 80cm --> 17 500:- (5 hela lass med släp) Igentligen småpotatis i sammanhanget. Och vem vill riva upp hela infarten för att den börjat sjunka??
--- Slut Svammelberäkningar---

För att förtydliga: Räcker det med 50cm 0-90 för att köra bil på (och väldigt troligt 8.5ton traktorgrävare) om underlaget är bra men inte perfekt? Eller ska jag ta ur ner till den nivån som husgrunden står på? (Som grundkillarna bedömde var ett bra material.)

Detta är kanske en diskussion som jag ska ta med min kvalitetsansvarige? Han borde väl kanske veta? :cool:

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#45 » 21:16:37, 03-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till.

Byggmax har något dom kallar "Fiberduk klass2". Funderar på om den duger till att lägga mellan mark och fyll (0-90). Kanske inte är bästa stället att handla sånt på men det är ju så smidigt :!: :!:

Fiberduk
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se