Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny Maskinhall/Garage 2013

253 inlägg • Sida 4 av 17
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

El-Uven (trådstartaren)

#46 » 20:16:18, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Kul tråd!

Jag håller nog med magloman. Det är svårt att veta vad man hittar på för galenskaper i ett så där stort utrymme över tiden, men har man satt ett pannrum i mitten så har man begränsat sig en del. Jag valde att ha förråd/ev pannrum längst in i hörnet.

De sista inläggen om spolkant osv. Har jag bommat något eller varför inte mura med leca?

Ang. styrka och tjocklek så tror jag att man fort överkursar med väldigt många procent. Jag siktade på 12cm platta (dubbelarmerad med K40) men i verkligheten hamnade den nog på ett snitt någonstans mellan 11 och 12cm. Då jag tog hem allt material (hela bygget på två lastbilar exkl takpannor) så tog dem det på två vändor och körde då in mitt på plattan och lastade av åt sidorna. Den höll åtminstone för det och de vägde garanterat minst lika mycket som en L50 :) Jag körde med S200-kvalitet på isoleringen (200mm) och den gick att pruta ned ganska ordentligt, men det blev så klart en rejäl post bland kostnaderna. XPS kostar multum, så den använde jag enbart framför portarna (50mm) som randisolering. Resten blev vanlig cellplast. Det kändes ganska ok eftersom den ligger i 8-16. Bara där sparade jag in runt 30k


Hej Dogen!

Angående spolkant: Ett alternativ till Leca är en hög L-balk där man inte gjuter plattan ända upp. Tex en 600 m hög L-balk där man lämnar 200 mm som alltså sticker upp ovanför plattan. Sedan kan man forma och gjuta en klack mot isoleringen i L-balken. Då blir även spolkanten isolerad, inte en köldbrygga som med leca. Jag pratar nu om L-balkar i betong, typ Prefabmästarna.
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen



magloman

#47 » 20:31:36, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :grin:

Men frågan är ju, vad är det för bil, den röda?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

niklas linderholm

#48 » 20:36:11, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallå ulven...

har du läst tråden "verkstadsbygge" av slimswede ???

...kanske kan du få mer info där...

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

El-Uven (trådstartaren)

#49 » 20:40:48, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :grin:
Det undrar jag med! Spana in luftintagen på huven :lmao:

Jag tror jag hittade bilen i en broschyr från Lövånger bygg, Har försökt skala den till rätt storlek, Den är 2,1 x 5 meter, och det är nog i överkant för en normal personbil!

Tack igen för dina synpunkter!
:buga:
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

niklas linderholm

#50 » 20:42:28, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

niklas linderholm skrev:hallå ulven...

har du läst tråden "verkstadsbygge" av slimswede ???

...kanske kan du få mer info där...

mvh niklas


...stavfel...uven ska det vara :uupps:
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

El-Uven (trådstartaren)

#51 » 20:43:19, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

niklas linderholm skrev:hallå ulven...

har du läst tråden "verkstadsbygge" av slimswede ???

...kanske kan du få mer info där...

mvh niklas


Hej!

Ja! Bra tråd. Läste den för en någon månad sen, men skall spana in den igen efterhand.

Tack för tipset ändå!
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

niklas linderholm

#52 » 20:50:17, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

MickeR

#53 » 23:26:53, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall som inte ska elda så mycket så tar jag in veden med pallbjörn via garaget och in till förrådet/slussen (i ditt fall omklädningsrummet). Då slipper jag lagra ved i pannrummet samt en ytterdörr mindre.

Jag skulle flytta dörren mellan garage/omklädningsrummet minst 1m i sidled, då du nu tar bort onödigt mycket vägg (både på lång och kortsidan) som kan användas för lagring/maskiner i både omklädningsrummet och speciellt garaget.

Tänk dig för både en och två gånger var du drar kollektorledning för värmepump.
Håll den borta (om möjligt) från all yta du skulle kunna vilja bygga på eller hålla uppskottad i framtiden.

Vad begränsar dig för djupet på kulvert/vattenledning?
En jag känner lade vattenledningen på 1m djup under kulvertledningen, men det räckte inte, det frös på ytor där det var skottat.
När det väl frusit i marken så blir det problem ända långt in på våren.

//Micke
Senast redigerad av MickeR 23:45:45, 23-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

dogen

#54 » 23:09:08, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

El-Uven: Ja, den varianten hade jag funderat på också. Det blir en hel del betong att köra med blandare så jag övergav tanken. Med facit i hand vet jag inte ifall jag gjorde rätt. Det blir onekligen en väldans massa bruk att blanda för att mura och putsa 1cm på lecan runt hela bygget :) För att inte tala om tid. Jag tror jag la upp en bild på hur mina knän såg ut trots knäskydd. Iofs hade jag inga murarknän... åtminstone inte innan ;)

Gillar nya planlösningen! Fantastiskt fint uppritat dessutom! :thumme:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ner

#55 » 20:33:06, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En polare berättade att om effekten på pannan är lägre än ett visst värde så definieras inte rummet där pannan står som ett pannrum. Och genom att på bygglovsritningen skriva värmeanläggning istället för pannrum är det då möjligt att ha dörr direkt in till garaget. Det här har jag inte lyckats styrka i min korta research på Boverkets hemsida men istället hittade jag detta:

5:427 Avskilt pannrum
Allmänt råd
En panna eller flera pannor för fast eller flytande bränsle, vars sammanlagda
märkeffekt överstiger 60 kW bör installeras i avskilt pannrum. Avskilt
pannrum bör endast genom luftsluss stå i förbindelse med utrymningsvägar
från bostäder i verksamhetsklass 3, och kontor i verksamhetsklass 1 som
inte utgör integrerad del i industriverksamhet eller liknande. (BFS 2011:26).


Jag tolkar det som att om man har en effekt på över 60kw på sin panna så BÖR man inte ha dörr direkt in till garaget.

Hittade även detta, som jag tolkar som att det är okej att ha en kamin i garaget. Men man BÖR inte ha det.
5:44 Garage
Garage ska utformas så att risken för brand eller explosion begränsas pga. förekomst
av brännbara eller explosiva gaser. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Uppvärmning i garage bör inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller
annan anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor i garage bör utformas så att de är täta och så att temperaturen
på luckorna begränsas. (BFS 2011:26).


Citaten är från Boverket, Brandskydsregler BFS 2011-26-5
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

MickeR

#56 » 22:39:42, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst om detta inför mitt garagebygge och jag är ganska säker på att man måste ha sluss. Jag tror det till och med står i BBR i klartext.
Hur som haver så ska sotaren godkänna saken innan eldstaden får tas i bruk och vi kan utgå ifrån att han inte godkänner nått som i reglerna är beskrivet som "bör". Dvs det ska nog vara väldigt goda orsaker innan han frångår en dylik rekommendation.

Vad jag också förstår är att under 60kW får man kalla rummet vad man vill och kommer då runt en del regler (dock vill man ju ha det brandsäkert så att det inte brinner ner, så jag kommer att försöka följa alla regler ändå så gott det går om det inte kostar skjortan).
Över 60kW så måste det vara ett pannrum även på pappret och uppfylla alla krav. Kommer jag ihåg så är brandklassen för pannrum 60 min istället för 30min vilket förmodligen minskar kostnaderna en del på dörrar osv.

Jag har sparat länkar/pdf när jag gick igenom detta, så jag ska se vad jag hittar.

//Micke
Senast redigerad av MickeR 22:48:29, 26-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

MickeR

#57 » 22:45:51, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BBR är lite tydligare i sin skrift:

5:452 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan
anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får
endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder och
dylikt
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

MickeR

#58 » 23:04:05, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å vid närmare efterforskning så verkar du referera en senare version av BBR där det står att 5:452 är upphävd...

Så du kanske har rätt att det bara är rekommendation numera?
Kanske dax att slå sotaren en signal och kolla...
Dock så är det nog inte fel att ha slussen ur brandsäkerhet (brännbara gaser).
Du kan ju ganska enkelt lösa det via omklädningsrummet och i mitt fall via ett förråd vägg i vägg med "värmeanläggningen".

Någon som vet varför BBR går mot att vara mer och mer öppen för tolkning?
Ett annat exempel är ventilation med FTX där BBR hade tydliga rekommendationer som går att förstå för vem som helst, men det plockades bort och nu verkar samma ske med brandreglerna.
Det blir ju det omöjligt för en vanlig Svensson att tolka reglerna som inte känner till praxis.

//Micke
Senast redigerad av MickeR 23:14:11, 26-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

ner

#59 » 07:01:25, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke: EU.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

MickeR

#60 » 09:01:09, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke: EU.


Ja, det borda man ju ha kunnat lista ut...
Dock kan man nog anta att praxis är densamma som tidigare.
Dvs ingen eld i garage och mest troligen vill man ha sluss precis som tidigare (dock kan det ju vara värt att kolla slussen med sotaren).

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Yanne och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se