Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny Maskinhall/Garage 2013

253 inlägg • Sida 5 av 17
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

MickeR

#61 » 14:00:52, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde till en sotare idag och frågade lite om mitt kommande bygge (som till stor del liknar det i denna tråden).

Sluss eller självstängande "brandklassad" dörr.
"Brandklassad" så kan plåtklädd eller minerit (inte gips) klädd också godkännas.
Han sa att sunt förnuft är minst lika viktigt som alla regler tex att inte haka av dörrstängaren/inte lämna luftsluss öppen, inte köra rondell där gräsklipparen står och släpper ut ångor osv.
Han ville gärna se 30+50mm isolering på skorstenen när man gör den själv pga att det är annars lätt att dra åt nätet för hårt och därmed få för liten isolerande effekt.
Rostfritt 150mm "industri" rostfritt rör var inga problem.
Mycket viktigt var också att pannrummet har egen ventilation direkt ut genom väggen (för att inte ta luft via garaget).
Tror det var allt.

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B



El-Uven (trådstartaren)

#62 » 00:06:22, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:I mitt fall som inte ska elda så mycket så tar jag in veden med pallbjörn via garaget och in till förrådet/slussen (i ditt fall omklädningsrummet). Då slipper jag lagra ved i pannrummet samt en ytterdörr mindre.

Jag skulle flytta dörren mellan garage/omklädningsrummet minst 1m i sidled, då du nu tar bort onödigt mycket vägg (både på lång och kortsidan) som kan användas för lagring/maskiner i både omklädningsrummet och speciellt garaget.

Tänk dig för både en och två gånger var du drar kollektorledning för värmepump.
Håll den borta (om möjligt) från all yta du skulle kunna vilja bygga på eller hålla uppskottad i framtiden.

Vad begränsar dig för djupet på kulvert/vattenledning?
En jag känner lade vattenledningen på 1m djup under kulvertledningen, men det räckte inte, det frös på ytor där det var skottat.
När det väl frusit i marken så blir det problem ända långt in på våren.

//Micke


Planlösningen är inte slagen i sten. I början blir det en enda stor hall, så får man se sedan. Dock får man ju tänka till kring avloppens placering.

Ett alternativ som du skriver om, är helt klart att skippa ytterdörr till pannrummet och ta in veden genom omklädninsgrummet. Ang den dörren (omkl rum/garage) så tänkte jag att den gjorde minst skada om man placerade den kloss mot hörnet. Men det är klart, hörnet i garaget blir ju obrukbart - var det så du menade?

Ang schakt för kulvert och vattenledning, så får vi väl prova gräva så djupt det går. Men jag befarar stora stenblock och kanske tom berghälla. Att döma av de 22 bil-lass stenblock som redan körts bort.

Ang luftsluss så tycks reglerna ha ändrats. Men det skadar ju ändå inte att vara seriös. Dessutom kan ju försäkringsbolagen tydligen ibland ställa högre krav än föreskrifter. Vill man tex lagra för mycket brandfarliga vätskor kan det tydligen blir väldigt dyr försäkring har jag hört.
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

El-Uven (trådstartaren)

#63 » 00:09:41, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag varit på studiebesök och tittat på en maskinhall av exakt den storlek och typ jag tänker mig. Detta var en byggsats från Lövånger Bygg.

Såg riktigt bra ut.

Bild

Bild
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

El-Uven (trådstartaren)

#64 » 00:33:31, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, som redan berörts i tråden är ju nedanstående ett alternativ till att göra spolkant med Leca-block.

Man tar en högre L-balk (600 mm hög) och gjuter inte ända upp.

Sedan gjuter man spolkant och har då L-balken som form på ena sidan.

Då blir det ingen köldbrygga i form av Leca. Och man slipper putsa skarven mellan Leca och platta utvändigt. Merkostnaden för en 600 mm L-balk och en 420 mm L-balk är 130 kr/m och totalt ca 7 kkr i mitt fall. Drar man bort kostnaden och jobbet med att mura Leca och att putsa efteråt, så kan det ju vara överkomligt. Men det går inte att använda L-balkens överkant som avdragsbana.

Och man får borra in nya armeringsjärn i L-balken som förbinder den med plattan, eftersom L-balkens ordinarie järn sitter 70 mm från överkant.

Någon hävdade att Leca suger vatten. ??

Med L-balk i 70 mm betong behöver man inte ha ngn djupare vot/kantförstyvning/kantbalk tycks de flesta vara överens om.

Synpunkter folk?


Bild
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

magloman

#65 » 02:25:14, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser väl vettigt ut

Men du orkar väl inte borra ner armering, du lägger med den när du gjuter första gången.

Man kan ju göra hängform oxå o gjuta allt i ett tempo :mrgreen:

Leca måste suga vatten annars skulle inte putsen fastna :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ner

#66 » 09:44:26, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

El-uven:det där är lösningen jag hade tänkt från början, men pga ekonomin så blev det bara 420mm balken.
Jag beställde med sänkta förtagningsjärn, det skulle inte vara nåt problem, men bara hälften av mina balkar hade det när de kom.
Jag borrade ner 500mm U-byglar i plattan efter gjutningen. Hade nån tanke om att det skulle bli svårt med avdragningen om man hade järn som stack upp. Men såhär i efterhand hade det nog gått.

Fin hall du varit och tittat på!
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

patrik h

#67 » 10:11:03, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många kvm är den hallen på och vad ligger ungefär priset på?
Senast redigerad av patrik h 10:11:37, 03-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

niklas linderholm

#68 » 10:28:00, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

El-Uven skrev:Idag har jag varit på studiebesök och tittat på en maskinhall av exakt den storlek och typ jag tänker mig. Detta var en byggsats från Lövånger Bygg.

Såg riktigt bra ut.

Bild

Bild


...får man fråga vad den byggsatsen till ligger på i pengar ??

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

ner

#69 » 10:40:05, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/

Se prislistan för olika mått.

Jag spikade ihop mina vägblock själv med köpesvirke och det blev billigare än byggsats, takstolarna köpte jag färdiga. 2 pers, 1 vecka, vanliga 8h dagar tog det att göra 8 väggblock med panel.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Tompa Tveskägg

#70 » 23:58:15, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd Uven, och riktigt tjusiga ritningar!

Ligger själv i startgropen för ett maskinhallsbygge, så sådana här trådar är alltid roliga att följa. :smile:

Lite OT: ang. priser på Lövångers hallar har jag offerter liggande på två olika storlekar samt info om vad tillägget per meter eller sektion är på. Vill nån veta mer om det, hojta. Annars ligger de mesta priserna på deras hemsida, som ner säger.
Senast redigerad av Tompa Tveskägg 23:59:11, 10-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

El-Uven (trådstartaren)

#71 » 18:23:54, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har legat lågt här ett tag... Har varit på Värmepumpsforum och funderat på placering av jordvärmepump i bostadshuset eller i nya maskinhallen....

Ang Maskinhallen så har jag nu två offerter på byggsatser (trästomme) 9,6 x 16,8 x 3,5 m. (I slutändan blir det nog 4 m höjd).

1. Den ena leverantören föreslår 45x195 väggreglar med tanke på höjden 3,5-4 meter. Pris 138k inkl moms.

2. Den andra leverantören offererar 45x145 väggreglar. 120k inkl moms. Frågade dem via mejl om 145 mm räcker och fick bara ett kort svar "det är tillräckligt". I samma mejl frågade jag om referenser i mitt område, men detta iddes de inte svara på.


I bägge fallen är det ju snik-konstruktioner med 1200 mm regelavstånd och luftspalt via urfrästa spår i ytterpanelen.

Tacksam för synpunkter. Just nu har jag bättre känsla för leverantör nr 1 som tog sig tid att utförligt svara på alla mina frågor som jag ställt upp i 13 punkter.
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

MickeR

#72 » 20:23:00, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har legat lågt här ett tag... Har varit på Värmepumpsforum och funderat på placering av jordvärmepump i bostadshuset eller i nya maskinhallen....


Verkningsgradsmässigt så är det solklart bostadshuset!
- Där vill man ha varmt längre del av året dvs slå av kulvert till garage fortare om pumpen står i huset.
- Lägre värmebehov i garage ger lägre temp i kulverten om pumpen ä i bostadshuset.
- I bostadshuset vill man ha varmvattnet dvs slipper varmvattenkulvert om pumpen står i huset.

Välj en pump med scroll kompressor så hörs den aldrig.
Jag har min 2 meter från sovrummet, man får anstränga sig för att veta om den går eller ej.

Jag skulle tro att 145 räcker långt. Undrar om det kan vara på träguiden som det finns rekommendationer utifrån storlek och snözon.

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

MickeR

#73 » 22:06:16, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=5955

Glömde att du sa 1200C-C, på träguiden finns bara C-C 600.

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

El-Uven (trådstartaren)

#74 » 20:38:23, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt MickeR att driftekonomin till 100% talar för att ställa VP i bostadshuset.

Men det finns andra aspekter. Bor i ett 100 år gammalt hus med brist på förvaring och garderober. Nuvarande pannrum 2,5 m2 skulle bli en bra klädkammare...

Kollade Trädgudien och som sagt gäller det för 600 mm c/c på väggreglarna. Tror dock ändå att 45x145 är helt tillräckligt. Måste välja leverantör snart..
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen

El-Uven (trådstartaren)

#75 » 20:46:42, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Än så länge ligger snöntäcket djup och förhindrar forsatt arbete... Bild 15 april.
Bild
El-Uven
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:43, 07-02-2013
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820, Yam Grizzly 660 med Avestavagnen


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se