Sida 3 av 3

Sv: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 20:42:59, 10-02-2009
av Mikael.Johansson
Det styrsystemet ser riktigt imponerande ut.

Det skulle du ta patent på!

Visar du upp det för Vreten lär dom nog bli intresserade.

När man kör med vanlig bogserad 3-skärig sladd så vill den ju gärna gena i kurvorna.

Sv: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 20:49:16, 10-02-2009
av Tony K
Jo den ginar ganska kraftigt om man inte parera med styrningen ,däremot så hålls den på vägen om man styr lite i kurvorna den är 6,9M från dragtappen till centrum axel .Tony

InläggPostat: 10:30:47, 11-02-2009
av Ralle
Ser kanon ut!
Nu blir man ju byggsugen...

Sv: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 19:37:40, 11-02-2009
av Antevante
Lång som en friidrottsgren:) Inte dumt med styrningen alls.. Ska själv bygga en "självgående" sladd, har bara en som hänger i trepunkten nu..

Sv: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 02:51:33, 21-02-2010
av silvershadow
Ska se om jag hittar igen bilderna på en riktig sladd som jag hade ihop med en,
Byggd på lastbilsram och underrede från väghyvel med Skevning

Sv: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 11:10:30, 17-03-2010
av stallebacka_alex
En sån vore fint att ha :) Vill nog te att ha lite traktor o dra me då också.



Bild
[/img]

Re: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 10:52:17, 22-07-2013
av gandalfwhite60
Hej,
Synd att tråden dog. Hade vart roligt att se bilder på hemmabyggena, måste ha ihop en egen sladd.. den ska gå på stel axel då jag inte har kurvor att tänka på, någon som har tips?

Re: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 18:47:25, 24-07-2013
av Rirrew123
ni som kört lite, vinkel på bladen/bladet? positiv/negativ/rak? vad tycker ni funkar bäst? och varför? :)

Re: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 00:34:40, 08-11-2013
av eric.Larsson
Den som stallebacka_alex hänvisar till på bilden är en stark sladd till traktor

Re: Tips och trix på vägsladd önskas

InläggPostat: 14:25:07, 14-02-2015
av dampe
eric.Larsson skrev:Den som stallebacka_alex hänvisar till på bilden är en stark sladd till traktor


Ser om det går att skrämma lite liv i den här tråden med en fundering.

Kollar man till exempel på Starks nyare modell 7400 och även dom äldre så är alla dragna i hitchen och har således en egen konstruktion för höjning/säkning i framänden.
Dom "mindre" sladdarna på marknaden verkar dras i 3-punkten medan dom större dras med hitch och har egen konstruktion för lyften. Varför är inte alla sladdar byggda med 3-punktslyft som draganordning och höjdreglering? Det går väl att "nolla" dragkraftsregleringen på en traktor och således få konstant djup på sladden?

Jag blev nyfiken på om det verkligen är fördelaktigt att ha den kopplad i hitchen. Det finns ju redan en funktion i traktorn som har bra precision på höjdreglering och inte kan väl någon säga att 3-punkten inte tål belastningen? man kan ju med lätthet få en traktor på 200hk att storkna totalt med en 6-skärig plog i "lerpannejord" om man vill. Dessutom har ju alla moderna traktorer låsningar i sidled på hydarularmarna så monteringen blir ju stum i sidled.

Ett arbetande redskap kopplat i 3-punktslyften ger ju extra tryck på bakdäcken, betyder det att det knycker bladtryck från sladden och den i så fall biter sämre?


Summering - Om man kostar på sig att bygga en "normalstor" traktorsladd för 100hk traktor med koppling i hitchen. Tjänar man då på att bygga en egen höjdreglering i fram för sladden och därmed får ett högre bladtryck och bättre resultat?