Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Pris på markduk, trummor, avlopps- och dräneringsrör?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 15:57:58, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk att jag får ett "google.se?" till svar: finns det något ställe som är känt för att vara billiga på väg- och avloppsprylar (avloppsrör, vägtrummor och markduk) eller är det lika enkelt att satsa på det ställe som ligger närmast eller Byggmax? Ska köpa nu i vår/sommar. Har för mig att jag sett något här om nån... var det Lantmännen-systerbolag eller nåt som var riktigt billiga, men minns inte. Sedan tror jag nån här erbjöd markduk till ett bra pris, men det minns jag heller inte vem det var.

Nån som har bättre koll än jag? :grin:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



busholle

#2 » 16:22:55, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

VIACON
Sammanställ hur mycket du ska ha och ring till en säljare så kan du nog få ett bra pris .
Att bara fråga på ett meterpris ger ofta inte så mycket utan priset blir oftare mycket bättre om man har en bestämd volym att fråga på.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

niklas linderholm

#3 » 19:19:40, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallå :grin: ...

kolla här... http://www.rinkabyror.se/

...markduk ska du höra med han som kommer med gruset...brukar finnas att köpa till bra pris på krossen.(rullar olika brädd)

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

tracker

#4 » 19:31:31, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här, såg länken förut idag.
Smidigt att få det direkt hem

http://www.billigamarkprodukter.se/
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

traktorz

#5 » 00:50:05, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Ahlsells och Dahl är ju stora VVS-grossister. Förmodligen handlar din lokala butik material från åtminstone en av dessa. Begär in prisförslag på hela materialbehovet med en gång.

P.S.
Vad är det för dimensioner du behöver? Räcker 110mm dräneringsrör, eller behöver du gå upp i dimension? Dräneringsslang i 50m bunt blir förmodligen ohanterligare än standardlängder, prisskillnaden kanske underordnad det extra besväret?
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

Edholm

#6 » 01:06:08, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dränslang brukar vara dyrare än rör.. enda fördelen är om man ska svänga mycket.

Slang är heller inte tillåtet att lägga på tex husdränering. då måste rören vara dubbelväggiga.

Ska man handla som företag så är det svårt att hitta billigare än tex ahlsell.
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#7 » 13:47:55, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nu att jag glömt att svara på det här. Sorry och tack för alla tips!

Håller på att orientera mig på sajterna och har kikat en del. Det jag ska ha i första vändan går på ca 15 000 (inkl. moms) hos Billiga markprodukter, så det kan jag ju ha som utgångsläge. Sen har jag precis fått mitt kundnummer från Ahlsells också. Där blev jag dock lite konfunderad när jag gick igenom deras onlinekatalog. Antingen var prisspalten väldigt svårläst eller så är de ruggigt dyra på vissa saker och det känns ologiskt. Markrör som kostar 2-300 spänn verkade kosta 1 300 styck. Det kan ju knappast stämma, om det inte är någon värstingvariant. Samma kod, S8, orangea markrör. Knepigt.

Har också sett att flera av sajterna har avloppsprylar också. Kanske rentav ska försöka ta in offerter för att köpa allt på ett och samma ställe. Det vore ju smidigt.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

björken

#8 » 14:28:56, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl först när du går in på en produkt i Ahlsell webshop som du ser det rätta priset med rabatt (på markrör mer än 80% rabatt...)
Föredrar firmor som har "rätt pris direkt" än de som håller uppe nån slags fantasilista.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#9 » 14:46:22, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. Tack för det Björken. Jag misstänkte att priserna diffade med tanke på att man måste regga sig separat för onlinebutiken, efter man blivit kund. Har ansökt om inloggning nu iaf. De är ju stora och borde kunna hålla bra priser på bra prylar. Vore skönt att kunna köpa lite mer prylar från ett och samma ställe. Blir gärna stamkund om man hittar en bra butik. Gillar personlig kontakt och att slippa flacka runt så. Får se på priserna när inloggningen kommer, då. :smile:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#10 » 18:49:06, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

Ahlsells onlinebutik och prislistesytem är det sämsta jag sett i hela mitt liv. Hur i HELSIKE tänkte de när de skapade ett system där man måste ladda ner, importera och hantera massa Excelfiler för att ens kunna se vad man ska betala, kan man ju fråga sig. Att de sedan har som slogan "Gör det enklare att vara proffs" är ofrivillig komik på hög nivå.

Men vem vet, när jag är färdig med Excel kanske jag faktiskt kan se vad sakerna kostar. Fast det vete fasen. Hittills kostar markrören 775 kronor istället för dryga 1200, alltså fortfarande över tre gånger så mkt som på de flesta andra ställen.

Slut på off topic. Mer kaffe.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Edholm

#11 » 19:22:47, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev::off_topic:

Ahlsells onlinebutik och prislistesytem är det sämsta jag sett i hela mitt liv. Hur i HELSIKE tänkte de när de skapade ett system där man måste ladda ner, importera och hantera massa Excelfiler för att ens kunna se vad man ska betala, kan man ju fråga sig. Att de sedan har som slogan "Gör det enklare att vara proffs" är ofrivillig komik på hög nivå.

Men vem vet, när jag är färdig med Excel kanske jag faktiskt kan se vad sakerna kostar. Fast det vete fasen. Hittills kostar markrören 775 kronor istället för dryga 1200, alltså fortfarande över tre gånger så mkt som på de flesta andra ställen.

Slut på off topic. Mer kaffe.


Nu måste du ändå gjort nått fel. tycker det är rätt smidigt.. bara logga in klicka sig fram till det man behöver eller söka i rutan uppe till höger. för att se "sitt" pris måste man dock klicka på den varan man vill se pris på.. annars ser man bara pris utan rabatt.
Dom har en app till telen också. smidigt att beställa där när man inte sitter vid datorn..
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#12 » 19:37:02, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver tydligen behörighet för att kunna ladda ner eller se avtalspriserna. Om de diffar från de jag ser när jag klickar på en vara vet jag inte, men jag ska maila nu och fråga efter behörighet till avtalsfliken i alla fall. Ett markrör kostar fortfarande 624 eller 775 + moms beroende på typ. Dyrt.

Det verkar som det är katalog eller Excel som gäller. Fast stämmer onlinekatalogen är ju Excelfilerna överflödiga, så jag vet inte hur de tänkt. Gränssnittet är inget vidare heller. Kör i Chrome, ska testa i Explorer också.

Nåväl, ser man rätt priser under avtalsfliken blir jag lite gladare. Å andra sidan förstår jag inte varför de ska hålla på med massa olika prissystem, avtal, nedladdningstjänster och annat. Men det kanske är svårt att hålla isär alla olika kunder om man är stor grossist.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

björken

#13 » 20:41:32, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang Ahlsell, i Internetbutiken klicka på artikelnummer och du får upp en sida med "Mitt pris". Inga Excel eller annat behövs.
Har du tecknat eget avtal eller kopplat till någon annan?
Vilket artikelnummer söker du på 2350007 (PVC) eller 2354513 (PP)?
Vad får du för pris då?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#14 » 21:20:35, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade lite rent allmänt på Ahlsell, deras priser och rabatter, och det verkar som de kör med olika rabatter beroende på vad kunden har för företagsinriktning. Många pratar om rabatter på 65-80 % på produkter. Det kommer jag inte upp i på någon av de saker jag kikat på.

De rören kostar 624 och 775 spänn styck för mig, björken. (De som kostar 12 något resp. 1600 brutto.) Kollade på en del andra prylar och någon grej var hyfsad i pris, men det mesta var dyrare än ex. Byggmax. Visst, de har sjukt stort sortiment, men vet man vad man ska ha och inte behöver prylarna på dagen har jag hittills inte hittat någon anledning att handla där. Men jag har gärna fel. En välsorterad handlare med bra service och dito priser står högt på listan även för en månskensbonde.

Har bara reggat mig som kund och fått kundnummer resp. inloggning. Har inte sett något något (eller reggat) om avtal. Var/hur menar du? Funderar på om jag missat något, men jag tror nog det är så enkelt att jag har sämre rabatt då jag inte jobbar med ex. anläggning eller markarbeten. Låter det rimligt?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Krister W.

#15 » 21:29:30, 08-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahlsells prispolitik är svår att begripa sig på... :klia:
Men konceptet verkar fungera, de är ju stora (kanske just därför det fungerar?).

Swedol känns ju lite mer sympatiska, har t ex inte en skylt på dörren med "Ej privatpersoner"!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se