Medan vi väntar på att
tapatalk och bilder ska få en lösning så får vi hålla till godo med lite text.
Grunden - Tar otroligt mycket tid i anspråk innan plattan är gjuten.
Verktyg/maskiner - Det går göra det mesta med en såg,
hammare och spik, men det tar då också tid.
Ska det bli lite tidseffektivt så behöver man ordentliga verktyg och maskiner.
En kap/klyvsåg (3-fas) är ett måste.
Jag skaffade mig en begagnad Scheppas som jag är mycket nöjd med som har trevliga tillbehör.
Utan att veta så är det nog värt att köpa begagnad kvalitets maskin istället för billigt nytt. Det är samma pengar.
En kap/gersåg är också ett måste.
Har en billig (under 1000kr) med släde för att kunna kapa upp till 220mm breda reglar.
Funkar riktigt bra, men tar en del kol då den elektriska bromsen sliter hårt på kolen.
Skruvdragare - En bra sådan är inte fel, men man klarar sig även långt med en billig så länge man har dubbla batterier.
Har dargit många tusentals
skruv med billig 18V skruvdragare (typ 189kr ) och de har aldrig racklat, men orkar väl inte mer än 75mm skruv.
Går dock inte jämföra i kraft mot 2500kr Dewalt skruvdragaren, men då har den istället gått sönder efter bara några hundra skruv (momentinställningsvredet har pajat).
Borrhammare - Jag har en 300kr borrhammare typ från rusta/Jula med SDS+
fäste, som jag borrat massor med.
Det är inget för proffs, men för hemmapulare så är den fullt tillräcklig.
För betong är det som att borra i smör medan sten och 20mm borr funkar, men är något tidsödande.
Värd varje krona, men glöm inte att smörja med fett under locket som går att skruva loss.
Kör även med borrarna från Jula/Biltema och de funkar väldigt bra enligt min mening.
Har borrat mycket med Julas 20mm 400mm långa borr och det funkar bra om man inte har alltför bråttom.
Rotationslaser - Ett måste för att sätta ut grunden.
Köpte en begagnad proffs variant för en billig slant från Blocket/Ebay.
Skruvtvingar - Glöm inte använda dessa, det underlättar både vid det ena och det andra!
Spikpistol - Har Julas spikpistol (21 grader) som säljs för ca 700kr emellanåt.
Har spikat säkert 15000 spik med denna utan några problem.
Det går snabbt, men den tar ju max 90mm spik så man får begränsa sig lite så man inte använder den där det behövs kraftigare doningar.
Till det behövs också en
kompressor, men man klarar sig med en ganska liten kanske 2hk är lite i underkant, men det är görbart om man tar lite paus. Med 4hk så är det inga problem oavsett hur fort man spikar.
Har kört med både Biltemas och Julas spik, men jag tycker nog lite bättre om Biltema spiken även om den ger mycket plastrester kvar.
I övrigt så slutar det med att man anskaffar diverse maskiner, var och en bra på sitt sätt.
Om man ska bygga en del så kan man nog generellt säga att det är bättre att satsa någon krona extra på vettiga verktyg/maskiner.
Jag har nog ibland ångrat mig och insett att jag skulle ha skaffat lite bättre kvalitet/större direkt från början.
I början tänkte jag "ska knappt användas", men många timmar blir det i slutändan som de ska användas och ett bra verktyg/maskin underlättar.
Lärdomar så här långt:
- Funderationer på hur man ska göra/ ha det tar massor med tid i anspråk.
- Om man gör väggmoduler, tänk till så att det är lätt att få vindduken omlott vid skarvarna. Tänk gärna till hur det ansluts mot gavlar/takfot.
- Jag satte inget kantjärn i porten då jag såg ett P-garage utan kantjärn så bör det funka för mig också utan (dock har jag grus ända upp mot kanten).
- Takstolar, det känns rackligt med färdigköpta, men man får väl lita på att spikplåtarna sitter. Men jag hade sovit bättre om jag hade spikat dem själv (Gjorde det på utbyggnaden på huset och jag tror jag kan skryta med byns kraftigaste takstolar
)
-Vikt - Mina väggmoduler väger nästan 100kg/meter dvs någonstans 300-400kg/styck. De var dock inga som helst problem att lyfta dessa med 3.5t grävaren.
-Midja för att bryta av panelen ställer till det med reglar, köldbryggor och
isolering. Här får man tänka till för att få det vettigt.
Detsamma gäller vid syllen och hammarbandet för att undvika köldbryggor. Jag körde med frigolit nedersta 10cm på yttre korslagda isolerlagret. Då fick jag upp första regeln för att undvika köldbryggor och samtidigt fick jag då spikraden ca 15cm från panelände så att det inte spricker.
Färg - Kör med falurödfärg (Byggmax), den är billig och är enkel att måla. Troligtvis blir det bara ett lager färg i år och ytterligare ett varv nästa år för att täcka spikarna.
Väggmodulerna monterades på en längre förmiddag på 3-pers. Väldigt smidigt med klotsarna vi hade monterat i spolkanten (se bilder ovan).
Vi fixerade modulerna mot spolkanten temporärt med betongskruv från Biltema (Ordentlig borrmaskin krävs för att orka dra in dem. 7,5mm skruv borrat med 6mm).
Fördelen är att de går dra upp om man skulle behöva justera till modulerna under arbetets gång.
För oss så passade och hamnade alla moduler 100% rätt på en gång, så vi behövde aldrig dra loss dem.
När vi sett att alla moduler står på rätt plats så drog vi fast modulerna med lång 12mm expanderbult (40cm) ner genom spolkanten och in i kantbalken i plattan.
Modulerna skruvades samman med 6mm utomhus skruv från Biltema (Här gäller det att ha stark skruvdragare).