Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Namn på lantbrukets byggnader

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an

#31 » 14:10:46, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mebår är dyngränna! Mäggde är Pack å relaterar till människor typ djävla pack!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



bearclow

#32 » 14:30:59, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, lite otydlig där med mebårn. Sen används det kanske lite slarvigt till skit som skit :skratta3:

Kasrum, ja det är som en carport ungefär där man skottade ut dyngan.
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

63an

#33 » 14:47:14, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde förtydliga "mebåre" det är rännan bakom korna i båset! "Kasrum" är samma som "jösselstan" å då är vi framme vid "gödselstacken" som ibland fanns under "lagårn" i andra fall utanför väggen på ladugården! Fy faan vad skitsnack de här var :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#34 » 14:54:35, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara lite mera med gödselstack under lagårn, är det suterängtyp? alltså på gaveln, kortsidan en inbyggd "under tak" i längan med loge ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#35 » 15:16:10, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligast i Ångermanland var Gödselstan under hela delen med djur, normalt uppbyggd med handhuggen sten 1.2m x .6m å kalkbruk emellan så det var tätt å evärdeligt sen hade man rännan bakom djuren å öppnade en häftig dimesionerad planka å rakade ner skiten, urinen rann ju ner själv...naturligtvis portar i stenfoten så att det inte drog in i lagårn! Men ett djävla jobb att byta åsar när ammoniaken påverkat timret under men det gick med lite domkrafter å finurlighet! Andra hade ljutet golv i lagårn så då föll den sysslan bort på somrarna! Fördel var att man kunde köra ut gödsel medan snön låg kvar för den frös inte i med den konstruktionen, de byggdes vanligen runt slutet 1800- 19xx. Handhuggna stenar till grund i den dimesionen var populärt även till vanliga hus för man kunde få täta källarvåningar å de stod/står evärdligt! Man hade speciella stenbrott där folk fick ordna själva med sina stenar! Normalt 1 person höll i borret, 2 pers. slog varannan ggn. när de var färdigt så kilade man försiktigt ut stenblocket å med lite tur så hade de ett färdigt block!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Torpöbo

#36 » 17:21:39, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnbod på boden ligger magasinet och på magasinet ligger "tredjevind". "Skullen" ligger ovanför stallet, eller koladugården. Nu för tiden finns apparatrum, mjölrum, robotrum, mjölkgrop, behandlingsboxar, osv.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

jörgen.ottosson

#37 » 18:01:41, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Kasrum, är det dynghög under tak? eller dörren ut på dyngsta'n ?
...


...här heter det oftast Hövda

lon eller lo-bötten för förvaring av hö ( för något nyare med hökanon i markplan, storlada... :klia: är det enda jag hört)

bröjstun, bagarstuga/bryggstuga
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mimeck

#38 » 18:01:47, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Jälln = övervåningen på ladugården (Obs, bestämd form, Annars heter det Jäll)

Jällbrua= Rampen/bron som leder upp till nämnda övervåning.

Fjöset = Nämnda ladugård.

Skull/Skulln = Den del av övervåningen dör man förvarar just hö. Obestämd och bestämd form.

La, Laá = Lada. Variant är Starrla (Lada i obestämd och bestämd form. Starr-la är en lada avsedd för starr-slåtter)

Starr = Skörd av foder på myrmarker. (Jag har en sådan kvar på min gård)

Sommar-fjös = Gissa det ni!

MVH
Håkan


Fjöset uttalas ofta "fjöse" (långt ö och halvkort e). Finns nog många varianter på fjös uttal.

"samur-fjöse" har rasat ihop och mer eller mindre förmultnat här hemma.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#39 » 17:41:51, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Loge kan ur min synvinkel vara både fristående och en förlängning av stallet. Medan lada alltid är fristående och företrädesvis inte ligger på gårdstomten.

"Logbotten" finns i logen och är den plats där tröskverket ställdes upp. Oftast lite högre än omgivande halm/hö utrymmen.
Ovanför logbotten finns ett "slinne" =Golv för stapling upp till nock ovanför tröskverket.
Skulle =foderförråd ovanför "laggårrn"



Bengt jag vill minnas att du flyttat till Oskarshamn, har du tagit med dig begreppen eller är de från Oskarshamn?

jag tycker mig se mycket likheter.

loge- är (enligt mina erfarenheter härikring) sammanbyggt med ladugården. logen ligger i markplan,betonggolv alternativt med plankgolv och ett kryp utrymme under för att förvara hästredskap eller krakar. Krakar är de käppar som används när man hässjar hö. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ssja
logen är en yta för tröskverk, vagnar,(traktor)mm. inte för hö eller boskap/kreatur.
skulle- höskulle är våningen över ladugården. för förvaring av hö.
lada- blir jag nu lite fundersam kring, har bara tidigare tänkt det som en friliggande byggnad för förvaring av hö, det förvaras hö ifrån markplan, (ingen ladugård under).
men så inser jag nu att några gårdar härikring har haft en yta med hö förvarat på trägolvet i "logen". Blir det då en lada eller en loge enligt mitt tidigare tänk.. ? vet inte själv.. :klia:
slinne, slide- glest plankgolv uppe över hanbjälkarna, i takstolen, för förvaring av hö. finns över logen.
vagnboa, vagnbod - vagnar och redskap
säbo, sädbod- trotts att vi alltid har sagt sädbod med ändelsen: bod, som det var en egen byggnad. Men det är ändå placerat på övervåningen av vagnboden, hos oss. kan det vara lokala företeelser, även olika begrepp mellan gårdar i samma by..?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#40 » 22:59:15, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj kul att du väckte denna gamla tråden!
Mina namn på saker och ting är väl en mix från barndommen Lantbruksstudier och ständigt plöjande av lantbruks press sedsn jag lärde mig läsa.. Har dock ingen agrar kontaktyta här i oskarshamn.. Finns j knappt några lantbruk ju!!
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se