Snedseglare skrev:... Din guide här är den bästa jag har kunnat hitta på internet (och jag har kollat runt en hel del) ...
Oj vad jag rodnar.
Kv-rör under plattan:
Har ingen aning om fabrikat. Jag använder dom jag köpt på Dahl. Är det viktigt så kan jag kolla vad det står på kartongerna.
Men tänk också på alternativet att dra kv i separata sågade "fickor" mellan de två första lagren friggo. Men är det en grund med mycket balkar (vanligt på pålade grunder) så kommer ju kv att "passera" upvärmd betong på en hel del ställen. Det kan ju ifrågasättas.
Och apropå vv/kv-rör så vill jag påpeka att det idag börjar bli vanligare och vanligare med vvc, VarmVattenCirkulation. Då har man alltså en returslang också och en pump som cirkulerar vattnet hela tiden så att det alltid finns varmt vatten framme vid kranarna. Då ökar ju behövet av att vv-slangarna är korrekt installerade.
Snedseglare skrev:... Inkommande vatten brukar vara pem32 och ska dras till vattenmätaren, om man vill att den ska kunna bytas ut så duger inte de valiga 50mm skyddrören för el som en del brukar använda utan man ska ha minst dubbla diametern som pemslangen har alltså minst 64...
Det stämmer nog. Jag tror inte heller att det går att byta PEMen om den ligger i 50 mm kabelslang.
Rörmokarna på senaste bygget satte ihop 6 st 15 gr 110-böjar för att få en 90-gradare med stooor radie för slangarna till bergvärmen och till poolen. Poolslangarna är nog 50 mm eller nåt sånt och jag tror att bv-slangarna är 40 mm så en 32:a ska nog å att få i däri.
En sån böj per
slang, två st 40-slangar går enligt uppgift inte att få igenom en stoor 110-böj. Och det ska tydligen också vara mycket svårt att få i en 40-slang i en stoor 110-böj om den är gjord av 3 st 30-gradersböjar.
Till PEM 32 kan man nog klara sig med 75 mm böjar (6 x 15 gr) om man vill ha en smidigare lösning men jag tror inte att dom är billigare än 110-böjarna. Och när jag tänker efter så har man nog ingen nytta av smidigare lösning än 110-böjar, man måste ju ändå ner under dräneringens djup.
Är dom där 90-100 mm elrören så pass böjbara så att dom fungerar för detta?
Jag måste nog ta en titt på dom nån gång.
Här hos oss så underkänner sotarna avloppsrör till kaminen. "
Dom kan ta eld av glöd som ramlar ner" heter det.
Det där med fall utåt på kaminrören är lättare sagt än gjort. Dels har man ju begränsat med höjd utåt, man vill ju gärna ha gallret ovanför mark.
Framförallt gäller detta om man har 300 mm kantelement.
Dels har man ju begränsat med höjd inne i plattan, röret som sticker upp ur plattan måste ju ha hunnit "räta ut" helt och hållet uppåt. Dessutom har man ju massa annat sk*t att ta hänsyn till såsom armering i kantbalk, golvvärmeslangar, armeringsnät etc.
Dessutom har sotarna börjat ifrågasätta plåtrören också. "
Om glöd faller ner så värmer det rören så att frigoliten kan ta eld". Blir dom aldrig nöjda? Senast var det snack om brandskyddsmatta mellan spiro och friggo/betong.
Vi har hursomhelst dragit ner spirorör i undergrunden (på "makadamnivå", dvs där det är någorlunda torrt), skyddsfyllt dessa med 4-8 och sen bara dragit upp dom i kantbalken och därifrån rätt ut. Men någon avrinning blir det ju inte, dom blir ju rena rama vattenlåset.
Men man kan ju kanske borra ett 5 mm avrinningshål i botten i var ände? Det borde ju fungera. Och på den "höjden" ska det ju aldrig finnas nåt vatten, det ser ju dräneringen till. Så ska vi nog göra framöver.
Hmmm, blir det nånsin nåt vatten i kaminrören? Under eldningssäsong är det varmare under grunden än utomhus, därmed sjunker RF så fort luften dras in i röret = ingen kondens.
Teoretiskt kan det bli kondens på sommaren om varm fuktig
luft dras in i kalla rör men hur många eldar så mycket på sommaren?
Nåja, vare sig det blir vatten eller inte så räcker det ju med att nån sotare inbillar sig det för att det ska bli nerslag.
Edit:
Så mycket stavfel?
Börjar visst bli gammal.