Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Att göra platta på mark?

287 inlägg • Sida 8 av 20
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Snedseglare

#106 » 21:40:24, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack,

vatten och avlopp fram till grunden lägger man väl på frostfritt djup, troligen ungefär samma som kommunens inkommande ledningar (med fall på avloppet då) avloppet inom grunden kan man ju antingen lägga en bit ner i schaktbotten, eller en del lägger ju det i isoleringen i grunden, men hur gör man med vattenledningen (pen) inom grunden, vilket djup lägger man den på? och har det någon betydelse om man drar den bredvid avloppet (om det är lämpligt)

Har tyvärr vattenmätaren på den sida av huset som är längst från kommunens anslutning, så den bör nog gå tvärs över plattan tyvärr...
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg



Robban_C (trådstartaren)

#107 » 21:52:39, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattnet på frostfritt om det går. Annars kan man åka på att isolera och lägga i värmekabel.
Avloppet klarar sig normalt sett även om det ligger ytligt men man kan ju undvika snålspolande toaletter, dom är ett otyg.

PEM bredvid avloppet? Ja, varför inte? Dom ligger ju tillsammans i schaktet ända ut till tomtgränsen men dom behöver ju inte ligga ihop och kramas.

PEM:en kan man ju lägga nån halvmeter under isoleringen eller nåt sånt men knappast grundare eftersom den är så "tjurig" att böja upp och man vill ju gärna att den ska komma upp ur plattan rakt uppåt. Alltså måste den ligga en liten bit ner för att man ska få upp den utan att behöva göra toksnäv radie.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Snedseglare

#108 » 22:05:11, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej, man kan alltså lägga pem:en grundare inom plattan alltså, det ska väl inte bli tjäle under huset när det är uppvärmt...

schaktbotten har jag ca 40-50 cm under kantelementen så fyller upp med 0-11 upp till ca 20 cm under kantelementen , tänkte gräva ner avlopp och pem:en ganska ytligt i schaktbotten och skyddsfylla med 0-11
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

Robban_C (trådstartaren)

#109 » 22:19:55, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snedseglare skrev:okej, man kan alltså lägga pem:en grundare inom plattan alltså, det ska väl inte bli tjäle under huset när det är uppvärmt...
Japp det kan man.
Och tjäle behöver du inte oroa dig för. Det FÅR inte ens bli tjäle under huset eftersom det kan förstöra plattan (tjälskjutning).
Det är ju därför man randisolerar (beroende på mark).

Tänk på att tjälen drabbar PEM:en om PEM:en ligger för ytligt utåt kanterna på grunden.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Snedseglare

#110 » 22:41:25, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Det är en oönskad varibel till i ekvationen, eventuellt kommer plattan att stå över vintern utan överbyggnad och utan uppvärmning...

PEMl:en tål ju att frysas, så det blir ju till att stänga av den i gatan och koppla loss kranar etc från slangen ovan plattan...
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

dogen

#111 » 23:51:00, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta får mig att åter igen tänka på min situation med plintar 1.8m långa (ska de vara, men jag vet ju inte). Jag kommer ju inte kunna isolera under plintarna och dessa kommer ju gjutas ihop med plattan. Jag skall visserligen isolera 2m runt hela plattan eftersom det är tjälfarlig mark. Min fundering är dock med plintarna. Stenar brukar ju lyfta genom att kylan så att säga går genom stenen och fryser marken under dem. Kommer det hända med plintarna också, eller är det långsökt att tänka sig detta? Jag har väl inga val ändåså, så det är väl bara att köra på.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Snedseglare

#112 » 00:52:52, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, har skippat alla plintar och pelare på huset...

men det jag sett på plintar för pelare är att undersidan av plinten ska vara på frostfritt djup, men att om markskivor används så kan djupet minskas...

en annan variabel är materialet plinten vilar på, det varierar från berg till silt, och måttet på sidan på plattan ökar då från ca en halvmeter till 1,5 meter...

sen om det är sand eller silt och grundvattnet är ganska nära under plattan så ökar man plattans yta till ca det dubbla
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

Robban_C (trådstartaren)

#113 » 07:06:08, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snedsegel:
Nånstans går PEM:en genom plattan. Vad händer om det står vatten i PEM:en just där? Tål plattan det?
Förhoppningsvis expanderar vattnet/isen längs med slangen (istället för tvärs) just där men vet man det med säkerhet?

Ska plattan stå ouppvärmd så är det kanske läge att lägga rejält med randisolering.
Men det beror ju på tjälfarligheten också. Om det ex vis är grusås så är det ju inte tjälskjuta hur kallt det än blir.
Typ av mark och var i landet påverkar ju alltså behovet av randisolering men även hur mycket isolering plattan har påverkar ju. Med tjockare isolering minskar ju värmeläckaget ner under plattan och då ökar alltså behovet av randisolering.


dogen:
Plintning? Vad är det för mark och hur djupt är det till bra bärighet?
Är det plintar under plattan eller är det under typ pelare eller nåt sånt?

Sned:
Det är riktigt att plintens bottenyta nog bör ökas för sämre mark, det handlar ju om att en viss marktyp bara klarar en visst vikt per yta. Ju sämre mark ju större yta behövs alltså för att klara av pelarens vikt.
Det stämmer också att isolering under plinten gör att man kan minska djupet men man bör nog kolla det med konstruktören eftersom det där varierar med var man bor i landet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#114 » 14:39:19, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Carporten (stor sak på 90m2 och typ 3.5m i innertakhöjd) står på ca 14-16 plintar. Syllen består av en impregnerad 4x4". Nu har jag hissat upp allt, men plintarna kommer ju behöva gjutas in eftersom jag hissat upp och utgår ifrån dem. En mindre carport kanske man hade kunnat lyfta bort och fått fritt spelrum, men nu blir det till att gjuta in plintarna. Han som gjorde det sa att plintarna gick 1.8m ned. Här är lera så! Vad jag kan se har den stått ganska stadigt men nog tycker jag att man har sett att den rörts, vilket oroar mig lite då jag inte kommer kunna isolera under plintarna. Jag tänkte lägga 100mm överallt och bara skära ut för plintarna. Kommer plintarna lyfta och knäcka plattan mån tro? Eller är det långsökt att 'kylan' skall leta sig ned genom dessa 150mm plintar och frysa under plinten så den stiger? Känns väldigt långsökt, men ni kanske är av en annan åsikt?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

en_dator

#115 » 20:15:51, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nu är orolig för att det ska röra sig så kan du väl lägga asfaltspapp eller nåt liknande runt plintarna så att de inte sitter fast i plattan?
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

Robban_C (trådstartaren)

#116 » 20:31:07, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med. Lägg nåt emellan. Takpapp/asfaltspapp, betongtäckmatta eller nåt liknande.
Sen kan du ju alltid kolla vad som räknas som tjälfritt där du bor. Är det typ 1,2 m så är det nog ingen som helst fara. Sånt vet dom på nån av kommunens byggavdelningar.
Ytterligare en sak är ju att isolera runt plintarna men om man säger att du gräver upp 3 dm djupt så får du ju isolera minst 1,5 m ut från plintarna för att det ska göra nån nytta. Med 1,5 m brett och 1,5 djupt så blir ju "tjäldjupet" drygt 2 m.
Känns som en sisådär lösning som man gärna slipper.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#117 » 20:53:28, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Jag skall isolera 2m ut runt hela plattan. Här är det 1.8-1.9m som gäller och det är som sagt lera. Jag inte kan isolera in biten av plinten som kommer ligga inuti plattan eftersom jag då kommer få svagheter i kantbalken (det blir ju som avbrott i den om jag isolerar av plintarna). Jag tänkte borra och köra in armering för att verkligen binda ihop plattan med plintarna.

När jag tänker efter så har jag ju gjort likadant med flaggstång och lampor. Blottat plinten och isolerat 2m ut runtom och det har ju stått alldeles stadigt. Då borde det kanske inte vara någon fara med plintarna i min platta som ej kommer ha någon isolering under sig!? :klia:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#118 » 21:12:28, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... Jag tänkte borra och köra in armering för att verkligen binda ihop plattan med plintarna. ...
Är det inte enklare att flytta in kantbalken innanför plintarna? Den behöver ju inte vara ända ute i ytterkant.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Snedseglare

#119 » 21:26:17, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

angående om PEM:en fryser, så glömde jag nämna att jag lägger den i sköddsrör hela vägen så den kan bytas i framtiden vid behov...

(så det finns plats för den att kunna expandera om den fryser)

Kan nämna att jag sett en alternativ lösning på problemet... De lät kranen stå och droppa hela vintern :slag:
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

Robban_C (trådstartaren)

#120 » 22:35:30, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snedseglare skrev:angående om PEM:en fryser, så glömde jag nämna att jag lägger den i sköddsrör hela vägen så den kan bytas i framtiden vid behov...
Frysskyddet köper jag men ska du kunna byta PEM:en så behöver du ganska grov skyddsslang. Inte 50 mm kabelslang som alla använder, då kan du fetglömma bytet. En PEM32 är ingen lättböjlig kabel.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Claes Folkesson och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se