Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Att göra platta på mark?

287 inlägg • Sida 4 av 20
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an

#46 » 20:40:30, 30-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban, jag undrar hur tjock betongsula jag måste göra för att kunna sätta domkraft direkt under "Skelleftegalten"? Börjar lite plan. på ett verkstadsutrymme, kanske 60m2 eller mer, det drar ju mot vinter igen så om jag får dispens mot tomtgräns, då blir det en mindre verkstad.. :skriva:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Robban_C (trådstartaren)

#47 » 21:06:36, 30-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Robban, jag undrar hur tjock betongsula jag måste göra för att kunna sätta domkraft direkt under "Skelleftegalten"? ...
Ska du ha domkraft under fötterna? :mrgreen: :mrgreen:

Jag törs inte svara på dimensioneringsfrågor. Jag tror dock att verkstadsgolv bär vara tjockare än villagolv. Med tjockare platta får man ju möjlighet att ha mer armering, typ dubbla lager armering (ett undre och ett övre) och då borde ju styrkan öka avsevärt. Kan det vara 15-20 cm?
Mer än 20 cm tror jag inte att man behöver, inte ens med de största tyngder vi kommer i kontakt med i vår bransch. 20 cm ger ju möjlighet att ha två nät med 13-15 cm emellan, det borde ju ge massor av extra styrka.
Och redan med 15 cm platta kan man ju ha 8-10 cm mellan näten.
Då lägger man antagligen undre nätet på 25-30 mm distanser och sen kan man lägga armeringsormar på det och sen nästa nät ovanpå dom. Enkelt och rationellt och jag tror ormarna finns med olika höjder för olika ändamål. Jag satt just och bladade bland fakturor eftersom jag nyligen köpt ormar till en platta med dubbel armering men jag hittade inte det. Dom har nog inte hunnit fakturera det ännu.
Att den plattan har dubbel armering beror på att det undre nätet är för hållfasthet och det övre bara är för montering av golvvärmen.

Ytterligare ett sätt är ju extra balkar i grunden. Det vet jag en kund som gjorde för att bära 2 x 2,5 m3 acktankar. Han gjorde en extra balk tvärs igenom hela plattan för att vara på säkra sidan. Dvs en motsvarande kantbalkarna.

Dessutom finns det ju betong med olika tryckhållfasthet (heter det så?). Kanske rent av en starkare betong kan vara tänkvärt?
Och den kanske ger en hårdare yta som inte "ytskadas" lika lätt?

Det kanske kan vara värt att låta en konstruktör titta på det? Hans arvode kanske gör att man kan spara in 5 cm betong och x kilo armering och ändå veta att det håller? Då kanske inbesparingarna är mer värda än konstruktörsarvodet?

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Jag undrar om dubbel armering verkligen är rätt?
Armeringen tar ju endast dragkrafter, inga tryckkrafter.
Betongen tar endast tryckkrafter, inga dragkrafter.
Belastning mitt på plattan ger tryckkrafter i överkant, sånt tas av betongen, där behövs alltså ingen extra armering.
Och i underkant får endast dragkrafter, dvs betongen gör ingen nytta där (förutom att hålla armeringen på plats.
Det kanske handlar om kraftig armering i underkant, rätt betongkvalitet (som tål trycket) och sen lite extra tjocklek eftersom det väsentligt ökar hållfastheten (det blir ju längre avstånd mellan tryck och drag så att säga).

Har vi ingen riktigt bra byggnadskonstruktör på forumet?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#48 » 21:42:33, 30-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jag såg att asfalten sjönk fast det var tjälat på gårdsplan när jag lät den stå över natten på domkraft med 2x6tums plankstump under och även säkrat med en till lika plankstump och kubb, men egentligen för att nå så måste jag vid närmare eftertanke ha pallmaterial, kanske det inte är så kritiskt ändå, men han är ju tung f%n&-tyget! När jag höll på med bromsarna så hade vi en 1/2 meter snö 10-c, kanske det var slump, men jag funderar på sånt så man inte åker på en Åkerman. :mrgreen: Återkommer lite senare, ska börja böka med kommun om bygglov o kyrkan om dispens till gräns, men de borde lösa sej för det är bara skogsmark åt det hållet. :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BM425

#49 » 21:55:33, 30-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÖK (överkant) överarmering är till för sprickarmering dvs. den ska ta upp krafter som kan ge sprickor i ytan.

På min husplatta är en punktlast beräknad till 1500 kg UK är 12 mm kam s=200 ÖK är på samma ställe nät 8150. Tjocklek 140mm, Den är då beräknad som sprickfri platta o ska gjutas med vattentät betong som då blir radonsäker.

Beräkningssätt läs tabeller antal mm2 armering per meter på ena hållet 12mm s200 ger 565 mm2 armering värdet kan läsas i tabeller i dokumentet nedan

http://www.celsa-steelservice.com/sverige/se/zonapublica/broschyrer.aspx Ladda hem "platta på mark" Lite svårläst innan man förstår.

Anders

Ska tillägga att jag är lekman inom området.
Senast redigerad av BM425 12:09:01, 01-05-2009, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

63an

#50 » 22:44:43, 30-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, jag inser att underarbetet är A-O, i övrigt så kan jag ta fram mina husritningar och gå på de, tror jag, för här finns det balkar! :arrow:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

VOLVOEW

#51 » 00:06:40, 01-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Kanon, jag inser att underarbetet är A-O


TOPPEN! :thummar:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...

Robban_C (trådstartaren)

#52 » 07:17:59, 01-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man får ju skilja lite på hur stor verkstad man ska göra och hur mycket belastning den ska tåla.
En platta på 60 m2 som ska tåla några mindre maskiner bör man ju kunna göra med något tjockare betong än 10 cm, lite tilltagen armering och så kanske nån extra balk i mitten eller nåt sånt. Det borde ju bli billigare än att låta en konstruktör rita upp hur den ska se ut.

Men är det en större platta till en maskinhall och den ska tåla en EW200 eller en större skogsmaskin så kan det nog vara läge att kosta på sig en konstruktör.

Ytterligare en idé kan vara att köra med 3 dm isolering. Då får man ju en högre kantbalk och högre mittbalk (om man nu har nån sån). Det bör ju ge bättre bärighet.
Det kanske låter lite lyxigt med 3 dm isolering i garaget/verkstan men det får man ju så att säga på köpet.

Lägger man lite 12 mm armeringsstänger tvärs mittbalken (förutom nätet) så tar ju mittbalken en hel del belastning vid sidan av balken också. Det kan ju kanske vara läge med längder om 2 eller 3 m (man lär ju anpassa sig efter de 6 metrar som armeringen oftast är vid leverans).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BM425

#53 » 12:36:05, 01-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Lägger man lite 12 mm armeringsstänger tvärs mittbalken (förutom nätet) så tar ju mittbalken en hel del belastning vid sidan av balken också. Det kan ju kanske vara läge med längder om 2 eller 3 m (man lär ju anpassa sig efter de 6 metrar som armeringen oftast är vid leverans).


6 meters armering är att föredra, jag köpte 12 m för att de är billigare per kg och jag slipper skarva på mitten. Jag fick lasta av lastbilen hos närmaste lantbrukare låna traktor där o släpa hem armeringen. Försökte lyfta paketet med grävmaskinen men det böjer sig så mycket att det knappt går, det blir som en stor fjäder som böjer sig. Rostig armering är ok då fäster betongen bättre men skitig av jord eller grus är inte bra då fäster betongen sämre. Jag får tvätta min om det inte börjar regna snart. Jord är definitivt förbjudet i kontakt med våt betong innan det härdat.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Marcus Atlas Kjellkvist

#54 » 22:26:36, 01-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke e att ha kantelement. Då får man färdig kantbalk. 400 höga. Då får man 300 i kantbalk o sen en extra 100 skiva med isolering så har du betong 200mm tjock. Armeras med 8x150. 50mm ifrån isoleringen skall armeringen ligga. 12mm armering skall ligga i kantbalken. Både i botten o i topp. Sen toppas detta med 8x150. 50 mm täckskickt.
Fördelen du har nu e att kunna lägga golvvärmeslang nu. De e o rekomendera om du har möjlighet till de. Sen kan du även lägga in svetsplatter i golvet sen innan du gjuter så du har tex en balk ingjuten i betongen om du vill kunna svetsa fast nått i golvet. tex en krok eller en jigg eller att du skall rikta nått. De va min tanke.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Blom 1

#55 » 19:33:37, 02-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atlas1504 skrev: Sen kan du även lägga in svetsplatter i golvet sen innan du gjuter så du har tex en balk ingjuten i betongen om du vill kunna svetsa fast nått i golvet. tex en krok eller en jigg eller att du skall rikta nått. De va min tanke.


Det gjorde en släkting till mig, han gjöt in H eller om det va I balk som ett V (1,5-2m) vilket han anväder om han behöver rikta eller spänna ngt :thummar:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Marcus Atlas Kjellkvist

#56 » 00:38:47, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom J skrev:
Atlas1504 skrev: Sen kan du även lägga in svetsplatter i golvet sen innan du gjuter så du har tex en balk ingjuten i betongen om du vill kunna svetsa fast nått i golvet. tex en krok eller en jigg eller att du skall rikta nått. De va min tanke.


Det gjorde en släkting till mig, han gjöt in H eller om det va I balk som ett V (1,5-2m) vilket han anväder om han behöver rikta eller spänna ngt :thummar:


Hur smidigt som hällst.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

nino

#57 » 11:05:20, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Som plattsättare skulle jag vilja föreslå att runt 12orna du slår ner för fördelaren trä någon form av plaströr eller liknande, då är det enkelt att dra upp armeringen och kapa plaströren lite olustigt att köra vinkelslipen brevid massa golvärmerör...
nino
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:01:43, 03-05-2009

63an

#58 » 11:34:52, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmen kan ni bortse ifrån, det blir en luftvärmepump! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hansborg

#59 » 16:07:25, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Golvärme i verkstaden skulle jag nog inte byta ut.:mrgreen: Ca: 20 grader ut i golvet lite mer när det e smäll kallt =16 i rummet (termostatstyrd)
Vattenburen luftvärmepump e´inte så dumt. Ladda golvet medan solen skiner = bättre verkningsgrad!
Då kan du ligga rak lång på golvet redan från arla morgonstund, utan ledvärk & ipren :thumme:

Dyrare lösning blir det ju :sad:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C (trådstartaren)

#60 » 20:55:20, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nino skrev:Hej
Som plattsättare skulle jag vilja föreslå att runt 12orna du slår ner för fördelaren trä någon form av plaströr eller liknande, då är det enkelt att dra upp armeringen och kapa plaströren lite olustigt att köra vinkelslipen brevid massa golvärmerör...
Bra idé! Mycket bra idé! VP-rör borde ju duga. Det ska vi prova på den grunden vi håller på med nu.

Och hej o välkommen hit!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se