Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Att göra platta på mark?

287 inlägg • Sida 5 av 20
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an

#61 » 21:20:36, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag under maskinen så blir det en vagn med huvudstöd, den är inte direkt vilsam ställnigen man intar därunder, kanske kudde så jag får sova lite emellanåt :mrgreen: , man funderar o planerar, men samtidigt kanske allt ska säljas, fastigheten då o sen blir det väl ev. Ö-vik, ingenting är klart ännu så vi får se. luftrörsys. är redan påtänkta jag är ju expert på allt från oljepannor och ventilation så blir det av så blir nog nöjsamt! Tänkte dessvärre lägga bra lutning på taket från huset mot norr så att allt från taket åker iväg mot norr, så där finns ingen energi att hämta! Det ger sej sa kärringen, när hon bytte skomakare :grin:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



63an

#62 » 18:48:38, 05-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är chansen stor att min röst försvinner över en lång tid, det blir varken sula eller nån byggnation av garage om det går vägen, jo jag åker nog upp till Ö-vik och börjar repa på ett gammalt bondhemman, och dataförbindelsen är nog inte mycket att hurra för på felias tråd där, förtydligar att det är flytt på G, på sikt! Kanske så snabbt som i början på Juni... Kommer inte långt ifrån Dogen, som kanske får nåra jobb hos mej! Mycket som händer nu, man får inte vara låst vid det jordiska ska ni veta.. :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lars B

#63 » 19:27:17, 05-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då välkomnar vi dig åter som klYktattare! Traktorkalaset blir ju en bra start!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc
Tur att du har justerade hjulvinklar på 218:n då när det blir race på motorvägen uppöver! :lmao:

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#64 » 20:08:26, 05-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Kul med en klyka till :thumme: ......fast du är ju redan en utflyttad sådan. :grin:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

63an

#65 » 20:13:15, 05-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nä va fan Ullånger är ju söderut, och jag skulle haft den med på direkten, men jag hyr förmodligen en buss ovch tar med motorcykeln, sängkläder o diverse (rakhyveln)+ en herrans massa verktyg + stora batteriladdaren, det finns en stor MF med uttag till för---e och en Volvo lite äldre, den är röd. MFn har skogskran den går att tilta det vet jag +lastare, NÄ det blir hårda bud, ska byggas tak åt alla maskiner o redskap, de ska inte stå ute o skylta om hur rik jag är, sån är min paroll, iallafall får frugan köra ner bussen o bo kvar ett tag, bäst är jaktmarken!
Men så där är när stassbor ska vara bönder, ved finns hur mycket som helst ute i backarna, men ingen hemma, sämst är webbförbindelserna, snigel, jaa mycket står på spel, men som Robban, envis som synden :thumme: !
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

arcticforever

#66 » 21:04:13, 05-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi ju lite :off_topic: men ....dåligt internet?? ja kör på ledning och får ut22 mb fiber finns om man betalar så vad är problemet :mon:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

63an

#67 » 21:30:53, 05-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tro inte på drömmar, finns det fibermöjlighet mellan Bjästa å Sund kustlandsvägen, Då är jag inkopplad innan jag är framme! men som sagt kan inte tro att möjligheten finns, nå var nånstans tippade du snön i Paddal? Bara nyfiken! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Snedseglare

#68 » 22:44:16, 20-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nino skrev:Hej
Som plattsättare skulle jag vilja föreslå att runt 12orna du slår ner för fördelaren trä någon form av plaströr eller liknande, då är det enkelt att dra upp armeringen och kapa plaströren lite olustigt att köra vinkelslipen brevid massa golvärmerör...


jag var på visning i ett hus (ca 5 år gammalt) där man inte kört vinkelslipen alls, det stack alltså upp krokiga armeringsjärn vid tex vattenmätaren, inte så kul om tex ungarna skulle ramla och spetsa sig på järnen...
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

Snedseglare

#69 » 16:20:19, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag drar för övrigt kv-rören i samma schakt som avloppen (dvs under grunden). Vv-rören drar jag i försänkta rännor (tigersåg!) ovanpå friggon.
Behöver vi gå in på monteringen av själva grunden?


Funderar en del på detta, vilken typ av rör drar du? dels när du drar kv i chaktet för avloppen, och dels för vv i frigoliten?

sen undrar jag lite vad man ska fylla med runt rören...

Jag tänkte ha rör i rör och då finns det ju även sådan med extra isolering - rir plus

men tex uponor tycker ju att om man drar både vv och kv under grunden så ska man ha isolerade rir för vv , och det kan man ju förstå, men det måste ju vara bättre att dra vv i plattan...

Det jag undrar över är om man kan dra rir utan isolering under plattan och vad man då ska fylla med så att det inte blir hål på skyddsröret eller så att pex röret kläms fast? om man fyller med 0-16? bergkross så är det ju rätt vassa stenar i det?

Det jag funderar på är om jag ska dra kv under plattan och isåfall rir eller rir plus, eller om jag ska dra det i plattan (då blir det självklart rir plus)

är inte så förtjust i koppar (plusprisol) som använts i de liknande plattor jag kollat på...

ett problem är att jag ska ha ribbdäck (en massa balkar med 1200mm mellan som korsar hela grunden så jag kan inte lägga kv ovanpå understa lagret isolering som jag hade tänkt från början (då balkarna gör att rören blir åtkomliga för att värmas upp av golvvärmen på ganska många ställen)
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

arcticforever

#70 » 17:55:41, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tro inte på drömmar, finns det fibermöjlighet mellan Bjästa å Sund kustlandsvägen, Då är jag inkopplad innan jag är framme! men som sagt kan inte tro att möjligheten finns, nå var nånstans tippade du snön i Paddal? Bara nyfiken! :cool:



Nä jag har inte fiber in till kåken men väl 100 meter bort :grin:

Från Bjästa sett kör du igenom paddal och sen kommer du till en bergskärning där kraftledningen går över precis efter bergskärningen går det upp en liten skogsväg men garaget ser du ända nere i svackan före :cool:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Robban_C (trådstartaren)

#71 » 21:41:28, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snedseglare:
Till PEM, avloppsrör etc specar Uponor max 20 mm skarpkantat eller 30 mm rundkantat material i sin Tekniska Handbok. Den har du väl läst? :mrgreen:

Rör-i-rör-rören känns ju lite klenare så ska man lägga dom under så kan man kanske tänka sig 0-8 stenmjöl eller 0-8 grus (rörgravsgrus).
Ett alternativ är ju att lägga både vv och kv i samma nivå mellan två friggoflak bara dom inte ligger tillsammans. Dvs dom kan ligga i varsin ränna. Vv kan ju också läggas ovanpå friggon men då kolliderar dom ofta med golvvärmeslang eller armering.

Egentligen är det inte mig du ska fråga. Jag är inte rörmokare. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Snedseglare

#72 » 12:06:46, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, ok, och vad brukar rörmokarna du jobbar med, lägga ner för sorts rör i de grunder du gör när de lägger kv under plattan?

Har kollat in ett antal grunder men ingen av dem har lagt vattnet under plattan...

Hade inte sett Uponors tekniska anvisningar, men har hämtat ner dem och ska kolla igenom dem...
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

Robban_C (trådstartaren)

#73 » 12:30:02, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörmokare?
Vi har inte tid att sitta och glo medan rörmokarna håller på och såsar.
På den plattan vi gör nu så har kunden valt att rörmokarna ska dra rören men det var sista gången för min del. Dom smiter ju iväg på andra jobb emellanåt med resultat att vi får sitta och vänta på att dom ska göra sitt. Aldrig mer!
Vi lägger rören själva.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Snedseglare

#74 » 14:37:37, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, och vilken typ av rör brukar du använda för kv under plattan då?

Din guide här är den bästa jag har kunnat hitta på internet (och jag har kollat runt en hel del)

Lite som jag inte tror nämnts här (gäller villagrunder):

Inkommande vatten brukar vara pem32 och ska dras till vattenmätaren, om man vill att den ska kunna bytas ut så duger inte de valiga 50mm skyddrören för el som en del brukar använda utan man ska ha minst dubbla diametern som pemslangen har alltså minst 64... (finns skyddrör för el som är 90/100 nånting som många använder...)

angående kaminrör så börjar det bli vanligt med avloppsrör istället för plåtrör (ventilationsrör) sen har jag försått det så att det ska slutta utåt mot kantbalken så att det inte kan bli något vatten stående i röret och stoppa tilluften
Snedseglare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:57, 04-04-2009
Ort: Skaraborg

Robban_C (trådstartaren)

#75 » 18:19:35, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snedseglare skrev:... Din guide här är den bästa jag har kunnat hitta på internet (och jag har kollat runt en hel del) ...

Oj vad jag rodnar. :mrgreen:



Kv-rör under plattan:
Har ingen aning om fabrikat. Jag använder dom jag köpt på Dahl. Är det viktigt så kan jag kolla vad det står på kartongerna.
Men tänk också på alternativet att dra kv i separata sågade "fickor" mellan de två första lagren friggo. Men är det en grund med mycket balkar (vanligt på pålade grunder) så kommer ju kv att "passera" upvärmd betong på en hel del ställen. Det kan ju ifrågasättas.

Och apropå vv/kv-rör så vill jag påpeka att det idag börjar bli vanligare och vanligare med vvc, VarmVattenCirkulation. Då har man alltså en returslang också och en pump som cirkulerar vattnet hela tiden så att det alltid finns varmt vatten framme vid kranarna. Då ökar ju behövet av att vv-slangarna är korrekt installerade.

Snedseglare skrev:... Inkommande vatten brukar vara pem32 och ska dras till vattenmätaren, om man vill att den ska kunna bytas ut så duger inte de valiga 50mm skyddrören för el som en del brukar använda utan man ska ha minst dubbla diametern som pemslangen har alltså minst 64...

Det stämmer nog. Jag tror inte heller att det går att byta PEMen om den ligger i 50 mm kabelslang.
Rörmokarna på senaste bygget satte ihop 6 st 15 gr 110-böjar för att få en 90-gradare med stooor radie för slangarna till bergvärmen och till poolen. Poolslangarna är nog 50 mm eller nåt sånt och jag tror att bv-slangarna är 40 mm så en 32:a ska nog å att få i däri.
En sån böj per slang, två st 40-slangar går enligt uppgift inte att få igenom en stoor 110-böj. Och det ska tydligen också vara mycket svårt att få i en 40-slang i en stoor 110-böj om den är gjord av 3 st 30-gradersböjar.

Till PEM 32 kan man nog klara sig med 75 mm böjar (6 x 15 gr) om man vill ha en smidigare lösning men jag tror inte att dom är billigare än 110-böjarna. Och när jag tänker efter så har man nog ingen nytta av smidigare lösning än 110-böjar, man måste ju ändå ner under dräneringens djup.

Är dom där 90-100 mm elrören så pass böjbara så att dom fungerar för detta?
Jag måste nog ta en titt på dom nån gång.


Här hos oss så underkänner sotarna avloppsrör till kaminen. "Dom kan ta eld av glöd som ramlar ner" heter det.

Det där med fall utåt på kaminrören är lättare sagt än gjort. Dels har man ju begränsat med höjd utåt, man vill ju gärna ha gallret ovanför mark. :grin: Framförallt gäller detta om man har 300 mm kantelement.
Dels har man ju begränsat med höjd inne i plattan, röret som sticker upp ur plattan måste ju ha hunnit "räta ut" helt och hållet uppåt. Dessutom har man ju massa annat sk*t att ta hänsyn till såsom armering i kantbalk, golvvärmeslangar, armeringsnät etc.
Dessutom har sotarna börjat ifrågasätta plåtrören också. "Om glöd faller ner så värmer det rören så att frigoliten kan ta eld". Blir dom aldrig nöjda? Senast var det snack om brandskyddsmatta mellan spiro och friggo/betong.

Vi har hursomhelst dragit ner spirorör i undergrunden (på "makadamnivå", dvs där det är någorlunda torrt), skyddsfyllt dessa med 4-8 och sen bara dragit upp dom i kantbalken och därifrån rätt ut. Men någon avrinning blir det ju inte, dom blir ju rena rama vattenlåset.
Men man kan ju kanske borra ett 5 mm avrinningshål i botten i var ände? Det borde ju fungera. Och på den "höjden" ska det ju aldrig finnas nåt vatten, det ser ju dräneringen till. Så ska vi nog göra framöver. :thumme:

Hmmm, blir det nånsin nåt vatten i kaminrören? Under eldningssäsong är det varmare under grunden än utomhus, därmed sjunker RF så fort luften dras in i röret = ingen kondens.
Teoretiskt kan det bli kondens på sommaren om varm fuktig luft dras in i kalla rör men hur många eldar så mycket på sommaren? :klia:
Nåja, vare sig det blir vatten eller inte så räcker det ju med att nån sotare inbillar sig det för att det ska bli nerslag.


Edit:
Så mycket stavfel? :klia:
Börjar visst bli gammal. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se