Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Går denna motor att trefaskoppla ?

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Jimmy Nilsson (trådstartaren)

#1 » 09:29:22, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt pumpar till ett skrittband med vatten i för hästar. Gamla pumparna var trefas men nya är enfas. Vilket styrningen inte klarar (säkringen löser hela tiden) Antar att det blir för mkt belastning. så Frågan är. Går det att trefaskoppla dom nya pumparna?
Bild
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



Småländare

#2 » 09:59:22, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du nämner flera pumpar - har du spridit dem på alla faserna, så du inte belastar bara en?
Kolla med tillverkaren/leverantören, för du har väl garanti på pumparna - om du håller dig till deras anvisningar.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

JoBy

#3 » 11:16:10, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en trefasmotor som är kopplad på enfas med kondensator.

Röd, Gul och Brun är faserna på motorn och kondensatorn är den stora klumpen med två svarta kablar.

Problemet är att om du skulle koppla 3-fas på den så får motorn 400 volt mellan faserna istället för 230 volt som det är nu.
Om det finns en till kopplingsplint där det går att ändra mellan Y och D koppling, och motorn nu är D-kopplad. Då skulle det gå att koppla om till Y-koppling och använda 400 volt.

Troligtvis går motorn inte att använda med 400 volt trefas.

http://www.elfixaren.com/motordrift
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Jimmy Nilsson (trådstartaren)

#4 » 12:19:43, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahhh där ser man. Då går dom inte att koppla om. Finns inga fler plintar än dom på bilden. Suck bara att beställa nya pumpar.. Men vaffan det kunde gått :)
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Hitchi

#5 » 12:43:42, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det hade varit kul med mer detaljer. Hur stor skillnad är det på strömåtgången i nya och gamla pumpen, vad är det för styrning och vad är det som löser ut?
Hitchi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:02, 31-03-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX160LC

JoBy

#6 » 12:49:55, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar alla pumpar samtidigt? Sitter dom på samma fas?
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Kjällå

#7 » 14:27:25, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla dem över en kontaktor och få bara kontaktorspolens ström att belasta styrningen.
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

Jimmy Nilsson (trådstartaren)

#8 » 16:59:46, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strömåtgången på dom nya och gamla pumparna är samma. 2kw styck. Med skillnaden att dom gamla var trefas. Sitter 2 pumpar som slås igång av styrningen av själva bandet. Man knappar in ett prg sen sköter bandet allt själv. Dvs hur mkt vatten och tid enl valt prg. I skåpet sitter ja vad kan det kallas. En typ av ställbar automatsäkring. Max 5 amp.Sen en kontaktor -kabel till pumparna. Varje pump har sin egen säkring och kontaktor. Faserna är separerade. Bilder kommer.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Norpan

#9 » 17:45:57, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska säkert är det inte en trefasmotor, den är nog lindad för att enbart kunna gå på enfas, med 90graders förskjutning mellan arbets och hjälplindning.
En trefasmotor är lindad med 120 graders förskjutning och går att köra på enfas med kondensator, verkningsgraden blir sämre och det blir bara ~70% av märkeffekten kvar.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#10 » 20:52:00, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dendär som löser ut misstänker jag är motorskyddet till gamla trefasmotorn. en grej som bryter strömmen om det blir för stor sned belastning mellan faserna. till för att skydda trefas motorn vid t.ex fasbortfall. kör du då tvä enfasare via den blir det stor skillnad och då bryter den. den är ju inget du behöver till dina enfasare så ta och plocka bort den. men släng gärna upp bilder så vi ser att det blir rätt...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jimmy Nilsson (trådstartaren)

#11 » 21:41:25, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder. Som sagt går det använda pumparna jag har nu så ge mej gärna tips på hur man ska koppla. Inte riktigt min grej det heä. Men koppla lite efter anvisningar går såklart. Tillverkarn av maskinen har givetvis upphört så noll respons går att få därifrån.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Bengt Erik Eriksson

#12 » 21:56:28, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp dedär med röda och gröna vippor är motorskydden. På något sätt skulle de behöva sättas ur spel om du ska köra enfas över kontaktorerna.. skulle ju fortfarande vara trevligt med själva manöver funktionen men motorskydds delen måste bort..
den sorten är väl inte kontakorstyrande utan har egen brytfunktion...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jimmy Nilsson (trådstartaren)

#13 » 22:09:35, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorskydden styr inte kontaktorn som sitter under. Kontaktorn styrs av ventiler som bestämmer om vatten ska till eller från bandet. Att ta bort motorskydden är ju en barnlek. Men hur skyddar man då pumparna?
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

mannen

#14 » 22:13:17, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Japp dedär med röda och gröna vippor är motorskydden. På något sätt skulle de behöva sättas ur spel om du ska köra enfas över kontaktorerna.. skulle ju fortfarande vara trevligt med själva manöver funktionen men motorskydds delen måste bort..
den sorten är väl inte kontakorstyrande utan har egen brytfunktion...


Jopp de bryter strömmen internt. De kallas motorskyddsbrytare och de andra som man monter under kontaktorn och som oftast bryter upp manövern till kontaktorn, kallas för överströmsrelä.
mannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:46, 15-08-2010
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

björkand

#15 » 22:24:06, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill använda ett 3 poligt motorskydd till 1 fas så måsta man dra strömmen ge om alla 3 kontakterna. Tex in på 1 , bygla 4-5 och 2-3 och ut på 6. Detta för att alla 3 poler ska ha samma ström annars löser skyddet ut. Motorskyddet ska ha samma inställningsområde som motorns märkström

1 person gillar det här inlägget.
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se