Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Gammal 3-fas motor trippar jordfelsbrytaren

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:47:41, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en gammal rikt och planhyvel igår som jag tänkte renovera, hade hoppats kunna testa den åtminståne igår men efter ca 10 sekunder tog det stop. Försökte igen och då slog det ifrån igen omedelbart. Väntade en timme och då gick det 10 sekunder innan det slog ifrån igen. Jag kände på motorn och på axeln till kuttern i hyveln och de var varma (ljummet), resten av maskinen var svinkall då mitt garage inte är uppvärmt. Vet inte om det är normalt att de blir så varma så snabbt?

Bild
Originalets URL: http://i.imgur.com/68f9Tkil.jpg

Motorn är en gammal finsk Strömberg, 2,?kW och 3-fas, det var den bästa bild jag lyckades få med mobilen. Jag är ingen elektriker men jag tror det står att den kan köras i 3-fas och 1-fas. Jag har dock 3-fas i garaget och vill gärna använda det. Har ingen aning vad som kan orsaka felet. Överbelastning p.g.a. dåliga lager i hyveln eller motorn kanske, eller nån annan felkoppling/kortslutning?

Maskinen ifråga:
Bild
Originalets URL: http://farm6.staticflickr.com/5583/15068175879_4afd014670_b.jpg
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



JohnOlof

#2 » 10:59:24, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa att koppla in den utan jordfelsbrytare och se om proppen/automatsäkringen går. Jag har några gamla elmaskiner som inte är kompis med jordfelsbrytaren men fungerar utmärkt utan den. Upptäckte detta när jag uppgraderade ett elskåp för en tid sedan. Beror väl på att de använder jord som nolla eller att jord och nollan är ihopkopplade? Hoppas att det kan få dig vidare i felsökningen.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 11:57:50, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK då vore min första fråga, hur gör jag det?

P.S. Har annars en bordssåg från -76 med en 3-fas motor som funkar utan problem, den här motorn är dock förmodligen äldre.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

backmouse

#4 » 12:07:28, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan mycket väl vara nollan. Men då borde den lösa direkt. Står att den går i 10 sek.
Sedan borde inte motorn bli varm av så kort körning. Skulle kunna vara ett isolations fel.

1. Har du mät att du får fram alla 3 faserna i uttagslådan vid start? Saknas en kan det lösa ut.
2. Har du till/från styrning via kontaktor som använder nolla? Kolla då om det är fusk nolla tagen via jord för manöverspänning.
3. Megga motorn, då behöver du en isolations provare/megger 1000V. Det kan nog någon elektriker hjälpa dig med.
4. Finns olika typer av jordfelsbryatare 30mA för personskydd (normalt i hus) eller 300mA som brandskydd, kan behövas vid motor drifter.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

backmouse

#5 » 12:13:35, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror 220VAC vid delta koppling avser 3 fas 220VAC (fanns i gamla installationer och i Norge??)
Normalt kan man då koppla in normal 230VAC på 2faser och sätta en kondensator till 3:e fasen.
Men du tappar enormt i moment. Så det blir nog ingen vidare avverkning vid hyvling med 1-fas.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Michael Meier

#6 » 12:14:31, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon form av tillslag lär det väl finnas ?

(det står 3 fas på typskylten uppe till vänster) trefas 220V och trefas 380V.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#7 » 12:28:29, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

backmouse skrev:Kan mycket väl vara nollan. Men då borde den lösa direkt. Står att den går i 10 sek.
Sedan borde inte motorn bli varm av så kort körning. Skulle kunna vara ett isolations fel.

1. Har du mät att du får fram alla 3 faserna i uttagslådan vid start? Saknas en kan det lösa ut.

2. Har du till/från styrning via kontaktor som använder nolla? Kolla då om det är fusk nolla tagen via jord för manöverspänning.

3. Megga motorn, då behöver du en isolations provare/megger 1000V. Det kan nog någon elektriker hjälpa dig med.

4. Finns olika typer av jordfelsbryatare 30mA för personskydd (normalt i hus) eller 300mA som brandskydd, kan behövas vid motor drifter.


Nä jag har inte kollat något av dessa men jag kan svara på 2), jag har ingen kontaktor, man bara stöpslar i kontakten och så går den, det är något jag vill fixa senare. Jag fick hem maskinen sent igår kväll och har inte hunnit se något detaljerat på den. Jag kan inte så mycket om sånthär så jag tänkte jag kollar på nätet ifall det finns något jag kan göra själv eller om det bara är att kontakta elektriker direkt (känner ingen personligen som kan hjälpa så det blir att betala isåfall).

Den går 10sek som sagt och när den fick kyla någon timme gick den 10sek igen, provar man igen omedelbart efter slår det ur omedelbart man kopplar i strömmen.

Och såklart vill jag köra motorn i 3-fas 400V (380V står det på maskinen men som jag förstått är det en äldre standard som är kompatibel med 400V). 1-fas är inget alternativ.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

backmouse

#8 » 13:19:58, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den måste kyla mellan starter så är ju isolations fel en trolig orsak.
Du kan ju öppna uttags lådan på motorn och kolla att det inte är något konstigt.
Samma gäller att det skall inte lukta bränt från lådan. Brukar vara en fin doft om maskin är bränd.

Behöver du en ny motor så är frågan fot eller fläns motor?
Är det fot så mäter man avståndet från centrum axel till fot planet. Där av att motorer idag heter M2AA 112 (ABB beteckning för axelhöjd 112mm), sedan finns det massor med nuffror for fot, fläns, poltal (hastighet) mm.
Din är 2-polig (ca 3000rpm) och IEC säger 90 något..skulle misstänka axelhöjd 90mm. Motorer med axelhöjd 90 har normalt runt 2kW.

Ja massa snack...
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 13:46:17, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAg hoppas jag inte behöver ny motor, att det var en 3-fas motor gjorde att jag tyckte det var värt att riskera att köpa denna gamla grej (100 euro gav jag). Har fått det itutat i mig att 3-fas motorer är odödliga och kan alltid renoveras relativt enkelt även om dom brunnit.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#10 » 17:48:50, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog isär motorn och fotograferade vad jag hittade.

Bild
Originalets URL: http://farm6.staticflickr.com/5590/15072294588_5d74131f01_c.jpg

Nu fick jag en bra bild på infoplåten också
Bild
Originalets URL: http://farm4.staticflickr.com/3925/15072289597_831d04548f_c.jpg

Bild
Originalets URL: http://farm6.staticflickr.com/5555/15258861445_eb3820ef76_c.jpg

Bild
Originalets URL: http://farm4.staticflickr.com/3889/15072292457_db8dac28ae_b.jpg
Från vad jag kan se så verkar alla 3 faser vara inkopplade, neutralt är bortkopplat och jordningssladden är kopplat till motorhöljet verkar det som. Markeringarna för de 3 faserna på motorn är U,V och W, vad nu det betyder.

Tog upp kontakten och kollade också:
Bild
Originalets URL: http://farm4.staticflickr.com/3881/15255767171_a5f9b42f30_c.jpg

Benämningarna i kontakten är L1, L2, L3, N och jordsymbolen. N är ej ikopplat och jorden är kopplad som vanligt, så det blir, från kabel till motor såhär:
L1 - U
L2 - V
L3 - W
PE = motorns hölje

Ser detta rätt ut?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

backmouse

#11 » 17:52:41, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ok ut. Luktar det nå spännade om du stoppar ner näsan i utagslådan?
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 18:24:54, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ganska kemisk lukt, påminner lite om bränd plast eller något. Svårt att säga. Testade just den också, samma 10 sekunder ungefär innan den slog ur.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

backmouse

#13 » 18:35:00, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan en elmotor lukta lite "funky". Men när det stinker bränd plast, då är det ofta över.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

DennisCA (trådstartaren)

#14 » 18:43:43, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad innebär det? Går det inte att fixa?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

backmouse

#15 » 18:49:49, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har motorn isolations fel / brutit... ja då finns inget att göra. Visst kan man linda om. Men det kostar mer 10st ny motor.
Vill man vara säker så isolations provar man landningarna. Men då behöver du som sagt en "megger" att mäta resistansen mot jord och mellan faserna.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se