Intressant. Cylindrarnas gemensamma volym är alltså minst när bladet står rakt. Alltså, så länge man kör på ett hinder som tvingar bladet att vinkla bort från rakt så kommer den totala oljevolymen att öka och ingen läckledning behövs. Om man däremot kör på ett hinder så att bladet vrids mot centrum så får man en
tryckökning om man inte har läcklinje. Hur stor den tryckökningen blir har jag kikat lite på här.
Låt oss anta följande:
- cylindrarna är helt fulla med
olja och bladet är fullt vinklat åt höger
- oljan är helt fri från luft
- cylindrarna är kopplade samman med slangar, plussida höger till minussida vänster och tvärtom. Helt slutet, inget annat tillkopplat.
- varken cylindrar eller slangar flexar nånting
Om man då med en extern kraft tvingar bladet från fullt höger vinklat till rakt så blir tryckökningen i cylindrarna följande:
- med 50 mm offset: 124 bar
- med 30 mm offset: 14 bar
Kan posta lite uträkningar också om nån är intresserad, ska ut och leka i snön lite först.