Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Ny snabb och kraftfull rotorteknik hos tiltrotatorer.

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

RolfsRolls (trådstartaren)

#1 » 19:30:01, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla grävmaskinister,
Jag var med från början och satte igång skopsnurreriet http://www.maxbro.info/9.html men tycker att de rotatorer som nu är på marknaden är för långsamma och kraftlösa. I samarbete med Västerviks produktionsteknik utvecklar vi därför nu snabba och kraftfulla rotatorer med hög bromskraft via friktionsbromsar i form av lamellbromsar eller trumbromsar. Är det något som skulle välkomnas på marknaden? Tacksam för synpunkter från användare innan vi kommer till produktion.
http://www.maskinisten.net/filmer/mannbro_eu.avi
Bild
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Farbron

#2 » 20:04:22, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är mitt kunnade rätt litet angånde rototiltar och hastigheter,men går det att välja hastighet eller går den bara "tokfort" som på filmen ?
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

Rille

#3 » 20:17:33, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller hänga med och dika och sånt om den kommer snurra så fort. Borde väl gå ställa. Och kan man inte med dagens maskiner höja/sänka oljeflöde hur fort det ska snurra? Har väl med det att göra på fart beroende på vilket flöde man har eller? Inte för att man är haj på hydraulik men en gissning
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

RolfsRolls (trådstartaren)

#4 » 20:31:49, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farbron skrev:Nu är mitt kunnade rätt litet angånde rototiltar och hastigheter,men går det att välja hastighet eller går den bara "tokfort" som på filmen ?

Nej den är steglöst reglerbar från 1-30 varv/min.
Klarar jordborrning med stor kraft. Upp till 1,5 m jordborr.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kjell ivar

#5 » 20:40:40, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får jo ikke til og fin planer med en så rask rotering , du kan jo stille inn hastigheten på på alle rotortilter,

lurer på hvilket arbeid du har behov for så rask rotering ?
Kjell ivar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:08, 04-04-2005
Ort: trondheim
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Farbron

#6 » 21:53:51, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

RolfsRolls skrev:
Farbron skrev:Nu är mitt kunnade rätt litet angånde rototiltar och hastigheter,men går det att välja hastighet eller går den bara "tokfort" som på filmen ?

Nej den är steglöst reglerbar från 1-30 varv/min.
Klarar jordborrning med stor kraft. Upp till 1,5 m jordborr.


En klar fördel med mågsidigheten ,jorborr,vinsch,kabelspolning,markduk osv.


Jag vill ännu en gång understryka min klena kunskap i ämnet,men vill gärna kasta lite produkt funderingar omkring mig,även om det är att sväva iväg ifrån ämnet,men hur ofta får man möjligheten att tala direkt med en konstruktör ?

Så som jag tolkar det genom läsande på forumet och lite egen erfarenhet av tiltskopor så är dom oftast för snabba redan orginal ofta i kombination med felaktiga pedaler (iaf för mig).

Den som tar fram en smidig manuell (för oss som inte har programerbara styrningar) för hastighet av div rotorer och tiltar och en vridbar pedal för tiltning.

Dvs så man kan vrida hela pedalen och välja mellan att trycka upp/ner eller i sidled.


Kanske kan man bygga in en enkel justering för flödet/hastigheten i samma ventil som pedalen sitter i ?
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

nixs

#7 » 21:55:26, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farbron skrev:Kanske kan man bygga in en enkel justering för flödet/hastigheten i samma ventil som pedalen sitter i ?


Dubbla strypbackventiler, en på vardera ledning till slänten!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Farbron

#8 » 22:05:36, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Farbron skrev:Kanske kan man bygga in en enkel justering för flödet/hastigheten i samma ventil som pedalen sitter i ?


Dubbla strypbackventiler, en på vardera ledning till slänten!



Tack för tipset :)

Får bli en sväng i hyllorna på jobbet i morgon.
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

Robban_C

#9 » 22:15:17, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett SVAB eller liknande så kan man justera in maxhastigheten så den delen är inget problem.
Jag är inget rutinerad på proppstyrt men har kört ett par veckor med en maskin som var injusterad så ett varv tog nog bortåt 10-15 sekunder. Jag höll på att få nojan emellanåt eftersom det gick så sakta. Snurran hann helt enkelt inte med resten av maskinen. Tog man en skopa 0-8 och skulle snurra runt skopan 1/4 varv för att sanda över kabeln så hann man ofta inte klart med snurren innan man hade svängt in över schaktet. Inte alls bra.
Men det kanske hade kunnat avhjälpas genom att justera om SVAB:n?

Rolf, vilka storlekar planeras för den där snurran?
Hur står sig dina snurror prismässigt jmf med de gula och röda? Du behöver inte presentera några exakta priser, frågan är mer generellt ställd.

I ert sortiment finns ju en del annorlunda lösningar på snurror. Kan man tänka sig att du berättar kort om de olika varianterna? Alla vet ju hur en Engcon eller Indexator ser ut men dina avviker ju lite från det. Jag tänker mig en kort genomgång utan att det blir alltför renodlat "säljsnack"?

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

nixs skrev:
Farbron skrev:Kanske kan man bygga in en enkel justering för flödet/hastigheten i samma ventil som pedalen sitter i ?


Dubbla strypbackventiler, en på vardera ledning till slänten!
Hjälper det? I ett lastkännande system så blir det väl bara så att trycket stiger tills flödet blir så stort som pumpen vinklar ut? Dvs så länge trycket inte skenar för långt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

backef

#10 » 23:37:32, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Med ett SVAB eller liknande så kan man justera in maxhastigheten så den delen är inget problem.
Jag är inget rutinerad på proppstyrt men har kört ett par veckor med en maskin som var injusterad så ett varv tog nog bortåt 10-15 sekunder. Jag höll på att få nojan emellanåt eftersom det gick så sakta. Snurran hann helt enkelt inte med resten av maskinen. Tog man en skopa 0-8 och skulle snurra runt skopan 1/4 varv för att sanda över kabeln så hann man ofta inte klart med snurren innan man hade svängt in över schaktet. Inte alls bra.
Men det kanske hade kunnat avhjälpas genom att justera om SVAB:n?


Ca 8 sekunder per varv enligt SVAB :laes_detta:
http://www.svab.se/e107_files/downloads ... sk_(061101).pdf (Sid 26)

Ang rotorn så låter det väl ganska fränt, nog har man väl suttit & väntat på att den ska snurra ett halvvarv, inte för att det är ofta....

Det jag blir fundersam på är väl priset samt underhåll, bromsbelägg som ska bytas, bromscylinder som jävlas etc. :???:

Kommer det nån variant för småmaskiner :?
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

nixs

#11 » 06:55:29, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Hjälper det? I ett lastkännande system så blir det väl bara så att trycket stiger tills flödet blir så stort som pumpen vinklar ut? Dvs så länge trycket inte skenar för långt.


Det hjälper, man sätter en per sida så man stryper i oljan riktning och friblåser på returen från cylindern.

Kom ihåg att dessa jobbar jag med dagligen!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Wyckman

#12 » 07:34:00, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke när snurran går så där fort: Hur lätt är det att få tillbaka skopan i "normalläge", alltså rakt? Den erfarenheten jag har med min gamla rototilt är att om det går för fort så missar man lätt att komma rakt med skopan. Nu jobbar jag ju inte aktivt som grävmaskinist men tanken har slagit mig om man inte kan ha en paus i roterandet när man kommer till mittläget? Så man slipper nöta fram och tillbaka för att hitta till normalläget...=)
Användarvisningsbild
Wyckman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:18, 29-04-2005
Ort: Oskarshamn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC

cekstam

#13 » 08:37:08, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att RolfsRolls var ute efter att diskutera de PRINCIPIELLA fördelar/nackdelar en sådan här rotor kan föra med sig, inte hur man ska lösa styrsystemsbitarna.

Själv tycker jag att det kan gå väl sakta ibland, men jag vet å andra sidan inte hur ofta jag skulle ha nytta av turbosnurren, jordborrar är ju inte skitvanligt i vårt land.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

CATengustav

#14 » 07:12:43, 09-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det verkar riktigt bra att kunna snurra så fort, och med en svab box så är det ju bara att ha olika hastiheter i olika banker om man vill "finköra".
CATengustav
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:12, 17-02-2006

arcticforever

#15 » 10:36:25, 09-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Engcon EC 10 med propp den tycker jag går alldeles lagom fort.Beträffande styrkan tycker jag inte att den känns svag heller .
När man gräver eller planerar tycker jag hellre att maskinerna, Hitachi(som jag har i allafall) är svag på svängen,Hadde Take-job på mitt förra jobb och där upplevde jag inte detta.

Annars är det väl kul att utveckla nåt nytt och det finns säkert tillfällen som det är bra med den hastigheten som tex jord borra kanske.Blir man van vill man nog inte ha nån slöare
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se