Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Ny snabb och kraftfull rotorteknik hos tiltrotatorer.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

RolfsRolls (trådstartaren)

#16 » 18:39:08, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart går mina utrustningar att styra från Pyttesakta till full speed.
Vh Rolf
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



RolfsRolls (trådstartaren)

#17 » 18:43:49, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Farbron skrev:Kanske kan man bygga in en enkel justering för flödet/hastigheten i samma ventil som pedalen sitter i ?


Dubbla strypbackventiler, en på vardera ledning till slänten!


Kul tsnke med pedalerna. Blir samma som sidroder/broms på flygplan och sticka ut in på gamla Hy-Macen.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasBerglund

#18 » 15:23:22, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med utvecklingen av den här ? Självklart är det ju bättre desto fortare den går maxhastigheten kan ju aldrig bli för snabb så länge hydrauliken är bra och går att finköra med. Finns ju inget som säger att en långsam maskin skulle bli lättare att precisionsköra med dom kan ju vara bara mer ryckig ibland. Men hur blir resten av rotortilten då ? tar det här systemet mer plats ? Bygghöjd, vikt ? Vilken storlek rör det sig om ? Ungefär var hamnar priset om vi tar storlek motsvarande en ec 10 exempelvis ? Vad krävs för oljeflöde/tryck för att få den att snurra så där fort ? Hur mycket starkare Blir den egentligen jämfört med snäckväxel ? Om du bygger ett system med broms hur funkar det då den är frilagd om man tex snurrar på skopan och det tar stopp i skophörnet blir det en j*vla belstning på motorn då istället så länge man kör rotorfunktionen eller kommer den att slå till bromsen då igen eller hur funkar det där.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

63an

#19 » 17:39:12, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gruvsamt tycker jag när jag tänker på Olle 67 börjar köra helikopter, hur ska de sluta? :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

RolfsRolls (trådstartaren)

#20 » 20:58:23, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Hur har det gått med utvecklingen av den här ? Självklart är det ju bättre desto fortare den går maxhastigheten kan ju aldrig bli för snabb så länge hydrauliken är bra och går att finköra med. Finns ju inget som säger att en långsam maskin skulle bli lättare att precisionsköra med dom kan ju vara bara mer ryckig ibland. Men hur blir resten av rotortilten då ? tar det här systemet mer plats ? Bygghöjd, vikt ? Vilken storlek rör det sig om ? Ungefär var hamnar priset om vi tar storlek motsvarande en ec 10 exempelvis ? Vad krävs för oljeflöde/tryck för att få den att snurra så där fort ? Hur mycket starkare Blir den egentligen jämfört med snäckväxel ? Om du bygger ett system med broms hur funkar det då den är frilagd om man tex snurrar på skopan och det tar stopp i skophörnet blir det en j*vla belstning på motorn då istället så länge man kör rotorfunktionen eller kommer den att slå till bromsen då igen eller hur funkar det där.


Rotortekniken är utprovad mer än 15000 timmar på en enhet som fortfarande är i dagligt arbete. det är inget problem om du vrider skopan och det tar i snarare en fördel för vridkraften är så stor att grävmassorna normalt flyttar sig - berg blir väl svårt förstås då backar skopan mot fullt tryck/överströmningsventiler. Det blir aldrig kuggbrott. Kanske nämnt det någonstans tidigare har på maskinisten men jag har en kund som vintertid jordborrade, borret fastnade och maskinen började snurra runt borret, halt var det förstås. Men ändå. Det blir cirka 4 ggr starkare än en snäckväxel. Då skall man också beakta att 50% av input energi går åt till värmealstring i en snäckväxel. Bygghöjd och vikt blir ungefär detsamma.
Bromsarna öppnar vid 30 bar och smygkörning är inga problem. Det går att med servotryck lossa bromsarna och då kan den gå i takt med en klocka. det går också att frikoppla rotorn så att man får flyläge. Det går åt hundra liter till 20 varv/min vid parallellkörning av motorerna, kör man dom i serie blir det halva vridkraften men 20 varv på 150 liter.
Tekniken är också väldigt tyst jämfört med en snäckskruv.
Det som jobbas med nu är att få dit en tilt utan cylindrar. En prototyp är byggd med en standard powertilt men den är lite för lång (bifogar foto)
Har patentsökt en teknik med riktigt högt vridmoment på litet utrymme.
Det har byggts flera hundra med hydrostatisk bromsning dvs broms i motorerna mot överströmningsventiler. De var mycket driftsäkra. Bromsverkan var nästan ok på dessa därför nu motorer med integrerade
Beställningar välkomnas.
Bild

Bild

Bild
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RolfsRolls (trådstartaren)

#21 » 21:03:02, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Gruvsamt tycker jag när jag tänker på Olle 67 börjar köra helikopter, hur ska de sluta? :mrgreen:


Tiltrotor är ju luftskruvtekniken på helikopetrar så det går nog bra.
Flyger gör man med röven sa min flyglarare, så är det med gräveriet också.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasBerglund

#22 » 22:30:36, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok 5 eller 2,5 liter / varv alltså för du menade väl 50 inte 150 liter vadför storlek på snurran är det då ? Borde det inte gå att bygga en ventil som kopplar om mellan parallel och seriekoppling vid ett visst tryck. Då skulle man ju klara sig med halva flödet iaf så länge det går lätt. Det där med flytläge tycker jag du ska ta med det har jag själv funderat på att bygga dit. Om man bara skulle ha en knapp som öppnar alla ventiler därute då man ska skrapa rent från asfaltytor. Men det är det att jag tror snäckväxeln skulle gå för tungt ändå på en vanlig rotortilt. Är det verkligen bara 50 % verkningsgrad i en snäckväxel ? låter ju lite lite. Med den där powertiltlösningen Var rymmer man alla ventiler som brukar sitta därute ? måste man ha dom på maskinen då eller ? tänkte det blir ju lite fler slangar då. Men iof inget problem för mig då jag kör med direktinfästa snurror ändå och egentligen är det ju inte alls nåt bra ställe att ha en massa hydraulventiler på heller. Den där på bilden ser ju ut att förskuta fästet väldigt mycket jag antar att motorerna har ett kugghjul längst ut som driver på insidan av en kuggkrans ? skulle det inte gå att sätta dom på ut/baksidan istället ? Hur blir det med priset då ?
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Robban_C

#23 » 23:25:36, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snäckväxel med "normal" stigning kan oftast inte alls roteras "baklänges", dvs från skopan mot maskinen eftersom snäckväxeln är självlåsande.

En snäckväxel med mer stigning på skruven (innebär oftast flera ingångar i skruven) kan nog gå att driva "baklänges".
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

RolfsRolls (trådstartaren)

#24 » 23:37:03, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Ok 5 eller 2,5 liter / varv alltså för du menade väl 50 inte 150 liter vadför storlek på snurran är det då ? Borde det inte gå att bygga en ventil som kopplar om mellan parallel och seriekoppling vid ett visst tryck. Då skulle man ju klara sig med halva flödet iaf så länge det går lätt. Det där med flytläge tycker jag du ska ta med det har jag själv funderat på att bygga dit. Om man bara skulle ha en knapp som öppnar alla ventiler därute då man ska skrapa rent från asfaltytor. Men det är det att jag tror snäckväxeln skulle gå för tungt ändå på en vanlig rotortilt. Är det verkligen bara 50 % verkningsgrad i en snäckväxel ? låter ju lite lite. Med den där powertiltlösningen Var rymmer man alla ventiler som brukar sitta därute ? måste man ha dom på maskinen då eller ? tänkte det blir ju lite fler slangar då. Men iof inget problem för mig då jag kör med direktinfästa snurror ändå och egentligen är det ju inte alls nåt bra ställe att ha en massa hydraulventiler på heller. Den där på bilden ser ju ut att förskuta fästet väldigt mycket jag antar att motorerna har ett kugghjul längst ut som driver på insidan av en kuggkrans ? skulle det inte gå att sätta dom på ut/baksidan istället ? Hur blir det med priset då ?


Jo 50 liter var det. Det går alldeles utmärkt att koppla om serie parallell jag har det i min RR modell se foto
Bild
. Visst kan man ha en utvändig kugge men då blir svängkransen mindre och tål mindre brytkraft och med en invändig kugge har man flera kuggar i ingrepp vilket är bra för hållfastheten och så slipper man krånglet med skydd som skall vara motståndskraftigt mot ytttre åverkan. Den som är på bilderna är S60. De svängkransar som jag använder tar ca 12 ton i tipplast. Förskjutningen är inte bra och tiltkraften är inte imponerande 10500 Nm. Jag kommer att kunna klämma in 30000 Nm tiltkraft på diametern av svängkransen 600 mm.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se