Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Hur många skopor går sönder per år?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

antepersson (trådstartaren)

#1 » 11:44:27, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Jag är ny här och ni får ursäkta om det redan finns en liknande tråd eller om det vart i fel forum men jag kunde inte hitta något.

Jag är lite nyfiken på hur många grävskopor en "allmän" grävmaskinist kör sönder per år på ett ungefär?

Om vi nu pratar om mindre till medelstora företag med 2-4 aktiva maskiner.

Går i tankarna om att starta en liten svets verkstad, där av denna fråga :)
antepersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:48, 05-12-2013
Maskintyp: Ej angivet



Mats i Myrhult

#2 » 11:56:19, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju sällsynt att skopan går sönder. Däremot byta slitdelar, som skär och tänder kan väl bli då och då, men kanske inte ens vart år på de flesta maskiner.
Är det maskiner som går i gruvor och grustag har de oftast egna mekaniker som sköter svetsandet.
Svår nisch det där, du får nog tänka dig en breddning av verksamheten om det ska gå runt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

antepersson (trådstartaren)

#3 » 12:02:34, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! jo jag misstänkte nästan att det inte skulle funka att livnära sig enbart på reparationer av skopor. Men dom håller rätt bra alltså. Tanken är att jag skall gå lite som en allmän stålreparatör och även kunna komma ut till kund för att reparera.

Vet att de flesta reparerar sina skopor själv men vissa saknar tiden. Vad får ni ge för att reparera en skopa?

Spricka / öra som lossnat
Skär / tänder

Tacksam för svaren.
antepersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:48, 05-12-2013
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 12:54:47, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En "svetsare/smed" får 6-700:- / timme, (här i Norrland, bra mycket mer i storstadsregionerna) då ska han vara en "överjäkligt" bra svetsare som jobbar effektivt och har koll på lämpliga metoder och tillvägagångssätt vid de olika moment som kan förekomma. De flesta har i dag sin "svetsgubbe" som de anlitar redan i dag, så ska du etablera dig i det facket så måste du ha något speciellt att erbjuda och då menar jag inte låga priser. Utan vad som gäller är förbaskat bra och helst inte för dyrt. Så att sälja in sig på ett lågt pris går inte, utan det blir till att visa att du är en skicklig yrkesman i första hand sedan kommer ni nog överens om priset.
Ett svetsrep på en maskin måste bli 100% bra och genomföras smidigt och enkelt, det värdesätts i första hand. Ett misstag brukar bli ödesdigert bland uppdragsgivare som dessa, alla känner alla och ryktet om både lyckade och mindre lyckade reparationer sprider sig mycket snabbt bland maskinägare. :sad: Så det viktiga är att du på något vis kan "få in en fot" och visa upp vilken klippa du är på dylika arbeten. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

antepersson (trådstartaren)

#5 » 15:37:57, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, så är det! Jag vill inte heller vara någon "extra pris" reparatör utan vill kunna göra allt rätt och riktigt. Precis som du säger så sprider sig såna rykten ganska snabbt. Så det gäller att göra rätt på första försöket ;) "Gör om gör rätt" hjälper inte alltid!
Bor själv i den norra delen av landet så priset du skrev hade jag väl ungefär tänkt mig. Återstår att se vad det blir av detta men jag har haft turen och kommit över både lokal med tillbehör väldigt billigt så denna chans blåser jag nog inte. Man måste våga också :)

Tack för svaren!
antepersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:48, 05-12-2013
Maskintyp: Ej angivet

norton

#6 » 21:10:17, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom skopor så kan du kolla in crusher, betongsax och stålsax också. Alla är olika och kräver egna metoder för att bli bra. En crusher kan ha utbytbara plattor / tänder men även slitdelar som svetsas eller byggs upp av enbart svetspålägg. På en stålsax vässar man skären med svets som slipas till. Speciella pinnar så inga OK48 där inte.

När jag var med och rev norrsundets pappersbruk klippte jag skrot med en 9 ton sax. Jag svetsade upp skären varje kväll och det tog ungf 2 timmar. Min chef funderade på om det var bättre att lägga ut den delen på en smed så jag kunde klippa 40 timmar i veckan ist för 32 då.

Så lär dig att svetsa upp sådana sedan kontakta rivningsfirmor, kanske river nått i ditt omr. Kan du komma på en fredag och svetsa upp allt så är du nog mer än välkommen.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se