Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Stolphanterare för stängsling med grävmaskin

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

danne mähl

#16 » 00:59:44, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hjälpte en granne att sätt 40 stolp på en kväll.
Använde en grabjohn skopa. stolpen var utlagd innan plockde upp stolpen trycke bra ner den men hade medhjälpare för att kolla lodet. funkade bra. Men det förutsätter att ett inte är för mycke sten eller annat sattyg
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984



Mats i Myrhult

#17 » 11:54:43, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du tänker lite för oamerikanskt. Ett stolpmagasin, revolvermatning och så skjuter du ner stolpen med en krutladdning. Det borde väl vara det optimala? :grin:
Utan risk, ingen chans!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Emrik F (trådstartaren)

#18 » 16:07:02, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha :mrgreen:
det är just sådant tänk jag vill undvika :vissla:
enkelt men effektivt istället, ursprungsplanen är dock en Sandvik Robolt en sådan som bultar bergväggar i gruvor, en borr, sedan en slang som skjuter i plastic pudding och sedan en mutterpicka som trycker i en lång bult som den tar från ett magasin som snurrar, hade varit kul men prislappen är inte försvarbar :svettas:

men ett stolpmagasin kan det nog bli om det skulle fungera bra och folk börjar anlita mig :driver:

projektet fortskrider, bytte däck på morfars bilar idag och fick som betalning riktigt god lunch och en hel del användbart järnskrot, bilder på lunchen hör nog mer hemma på instagram eller andra så kallade "sociala" medier där man sitter själv och för uppmärksamhet knäpper kort på sin mat för att locka till sig följare...
järnskrotet däremot är mer intressant, morfar har haft som projekt en buntare där man klämmer ihop ris med en grip och slår ett band runt, ett flertal prototyper har samlats i hög bakom hans garage och dom är numera i min ägo. ska lasta ur dom efter fikapausen jag tagit mig nu, så bilder kommer mot kvällskvisten.
på måndag morgon har jag tänkt åka till hammars och köpa mig ett s40 fäste, nästa på att göra listan är att få en gadd svarvad och lite material tillskuret på lokala mekanoverkstaden samt rota i deras skrotlåda mot att fylla på deras kaffekassa... :bira:

har tänkt mig att snickra ihop en version utan grip först, för att se om principen fungerar.
lod mätningen funderade jag på hela gårdagskvällen, har i tanke att montera något på stickan och en motpart på stolphanteraren, men det kanske inte är en optimal lösning, kommer fungera på min grävmaskin men inte om någon vill låna aggregatet... kanske bäst att inte låna ut det och så löste det sig :cool:



Bild

typ någon sådan princip, den svarta punkten sitter då på stickan och vinkeln är fastsvetsad på aggregatet, detta är sett ifrån sidan
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

danne mähl

#19 » 16:25:38, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om någon har skrivit om det än men...

Ta en lite smal kedja och en tyngd som lod häng upp den och en ring lite längre ner lagom stor
tar kedjan i ringer är det "för snett" (Stor ring stor tolerans)
Lodet bör nog inte sitta för långt från ringen. eftersom den fungerar som dämpare
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

bm1113

#20 » 17:35:40, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske var denna du såg på FB sidan ? om inte annat kanske detta kan ge lite inspiration med ;)
Värsta varianten detta Stolpresare med stolpmagasin och Oliquick och GPS system mm ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bengt Erik Eriksson

#21 » 17:55:50, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen ide` att koppla någon vinkel visare till stickan. då måste du ju veta vinkeln både mot bom, maskin och mark och hela kvidevitten. grävsystem altså.. nä en lod kopplad visare är ju suveränt enkelt.


spännande med skrot är det :thummar:
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Torpöbo

#22 » 19:35:10, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har grävsystem borde det väl inte vara några problem att installera så att man ser sitt verktygs vinkel eller??
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Emrik F (trådstartaren)

#23 » 20:34:44, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte den jag tänkte på men den var intressant den också :grin:

morfar föreslog ett lod han också, det verkar som ett både enkelt och relativt exakt hjälpmedel :smile:


Bild
Bild
Bild
lite av det som följde med hem

Bild
svetsade ihop en prototyp för gripen, lite snett och bara punktat men jag fick reda på ungefär hur jag ville ha den, lite roligare än wellpapp iaf :mrgreen:
Bild
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

Emrik F (trådstartaren)

#24 » 20:54:47, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte använda cylindern som följde med, men ska nog rita upp en seriösare ritning på gripen och be att få utskurna delar.
Men synpunkter på prototypen av gripen? förutom att den är sned och vind och ihopsvetsat av första bästa jag hittade... :vissla:

det är tänkt att man ska klämma stolpen med spetsarna,

är det en dum konstruktion jag valt, finns det någon mer lämplig för ändamålet att plocka upp en stängselstolpe från marken och placera den i det "spettade" hålet?
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

Emrik F (trådstartaren)

#25 » 21:19:56, 05-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikväll svetsat ihop början till skapelsen, har väntat på att få hem gadden.

har även testat att göra hål och trycka ner stolpar, eftersom jag inte har någon grip så fick jag lov att ha hjälp av en kompis. var ett väldigt finlir och det kändes ryckigt, kom fram till att det hade gått bättre om jag tryckt tillbaka knappen som gör att maskinen larvar fortare, vad den knappen nu heter, blir lite ryckigare att köra hydrauliken med den i :vissla:

kom även på att jag vill ha en platta mittemot gripen så jag kan klättra med maskinen :driver:

blev lite missnöjd med svetsningen, först mig:ade jag ihop gadden för att testa men den lossna efter tredje hålet då farsan bröt lite med den, när jag skulle bränna dit den igen fast med pinnsvetsen fick jag det inte riktigt rak, man kan ju bryta ihop för mindre :snow: men kände mig gladare när jag fick provköra, om några hundra stolp kan det nog bli snyggt ändå, och jag kom på att gadden var lätt att använda för att bära med sig skopan, det är ett plus
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

magloman

#26 » 22:19:11, 05-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror du om en liten rörlig platta med ungefär samma radie som stolpen ?

Kanske lite kortare som på den nedre bilden :klia: ?

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Emrik F (trådstartaren)

#27 » 21:27:42, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var något att fundera på

första spontana fråga är vad är det som blir bättre av att spetsen är rörlig?

imorgon är det tänkt att jag ska kolla på en mer lämplig cylinder till gripen samt försöka få till några mått och material till någon konstruktion, sitter dock och tänker på vinklarna samt att det finns en överhängande risk att gripen får mer stryk ju mer jag monterar den med vinkel neråt (för att lättare få tag om stolpar närmare maskinen) men har lite idéer på hur man ska lösa det också så jag hoppas jag får till en skiss imorgon, tror bestämt att sängen kallar just nu, ryggen påminner mig om att jag klippt får idag :cool:
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

danne mähl

#28 » 19:03:48, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundering. lite svårt att se
är det bara en klo som är rörlig ?
om den ska gripa tag längt ut och trycka ner. kommer den att hålla, det blir en väldig bryt kraft eller kommer det något mer ?
Kolla hur en tex grabjhon skopa håller fast. Den kramar om stolpen med två armar mot ett mot håll. sätt ett par järn bitar som för delar trycket (tryck skador) Det går åt mer kraft än vad man tror (konstruktions mässigt)
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Emrik F (trådstartaren)

#29 » 20:15:57, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp blir bara en klo som är rörlig, tanken är att man endast ska placera stolpen i hålet med gripen och sedan trycka ner den med plattan bredvid gadden



har hållt på och lekt med geometrin för gripen, problemet har varit att den inte ska ta i stickan på grävmaskinen (som ja-bond redan i början av tråden konstaterade) men problemet är nästintill löst om man inte har gripen stängd när man viker upp den mot stickan. ska upp till mekano och få till bussningar för de rörliga delarna på gripen samt lite annat smått och gott innan hydraulik inkoppling :eat:

min mobil och dator har svårt för att samarbeta med varandra så bilder får komma senare
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

danne mähl

#30 » 13:23:31, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör du hålet
har du en annan stolpe att trycka hålet med ?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se